Om jag tolkar det rätt, vilket är tveksamt så är dte bara "booster heater" som går på 3 fas. Det antar jag är eltillskottet. Det betyder att själva värmepumpen går på enfas. Och beroende på storlek så kan det mycket väl gå typ 20A bara till den.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
tommib skrev:
Lustigt, den har både en enfasvärmare och en trefasvärmare. Undrar vilken den använder i normaldrift? Det skulle ev kunna vara en förklaring.
Är den utrustad med bägge samtidigt ?

Det kan vara option med 3 fas värme på kalla marknader.
 
Modern häll med flera plattor på, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, ugn, värmepump, uttag till bilen för motor/kupévärmare, varmvatten beredare....
Det behövs inte många av dessa saker som går på samma fas för att säkringen skall lösa ut.
Boosta 2 plattor samtidigt 3900W,
Tvättmaskin som börjar centrifugera samtidigt minst 1000W
Någon råkar av misstag starta en dammsugare och vattenkokare samtidigt dessa 2, 4000W tillsammans
dessa 3 poster tillsammans ger närmare 9000W och råkar de sitta på fel/samma grupp så borde säkringen ryka.
Eller om motorvärmare samt kupévärmaren går samtidigt.
Men jag tycker att det låter underligt, vi har 3*16A som ryker ibland, skall säkra upp men jag får inte fingrarna ur .....
 
tommib
När jag tittar på ritningen (den halvan som syns) ser det ut som att det är trefas inkopplat. Det finns ingenting som antyder att det skulle vara en option. Som hempularen skriver ovan är det sannolikt eltillskottet. Mig veterligen har alla LVVP det så det är rimligt att det finns. Därför får man nog misstänka att resten av pumpen går på enfas och att den kan ligga tillsammans med ugnen eller hällen på den fasen som går.
 
tommib skrev:
När jag tittar på ritningen (den halvan som syns) ser det ut som att det är trefas inkopplat. Det finns ingenting som antyder att det skulle vara en option. Som hempularen skriver ovan är det sannolikt eltillskottet. Mig veterligen har alla LVVP det så det är rimligt att det finns. Därför får man nog misstänka att resten av pumpen går på enfas och att den kan ligga tillsammans med ugnen eller hällen på den fasen som går.
Jag ser inte trefas boostervärme som en självklarhet på alla marknader. Det kanske bara finns enfas av säkrad med 63 - 80 A för hela huset. Lokala bestämmelser kanske inte tillåter att man använder el till uppvärming eftersom merparten el är producerad med fossil bränsle. I ett sådant läge är det smartare med en gaspanna som kompletterande värme.
 
Redigerat:
tommib
Nu menade jag den svenska marknaden, men visst.
Det var också mest en förstärkande faktor i att tro att ritningen stämmer och att det är trefas elpatron den visar.
 
"Immersion heater" är en enfas doppvärmare i varmvattenberedaren. Det huvudsakliga syftet verkar vara att höja temperaturen ibland för att minska risken för Legionella.

"Booster heater" är en trefas genomströmningsvärmare som värmer vattnet från värmepumpen. Rören kan vara dragna så att den enbart ger värme till huset eller så att den dessutom värmer vattnet som går till varmvattenberedaren (lämpligt om "immersion heater" saknas).

Enheten på ritningen har förmodligen alltid en "booster heater", men "immersion heater" är en option som sitter i varmvattenberedaren. Sannolikheten bör vara ganska hög att båda "heater" finns hos TS.
"Booster heater" är alltså ett krav för att kunna ge eltillskott för husets uppvärmning. "Immersion heater" kan endast värma tappvatten.
 
Det verkar finnas två element steg på bilden. Risken är att kylan har gjort att båda stegen har kopplat in och överbelastat säkringen.
Det gäller att effekt vakten är rätt inställd så att det andra steget hindras från att starta när övrig belastning i huset är hög.
 
Kan en elektriker kolla om den är rätt inställd eller ska jag kolla med serviceteknikern för Mitsubishi ?
 
Tobbe_3 skrev:
Det gäller att effekt vakten är rätt inställd så att det andra steget hindras från att starta när övrig belastning i huset är hög.
= mäter på hela huset. (självklart men.. men..)
 
Om jag ser rätt i sevicemanualen så saknar TS "immersion heater". "Boost heater" är trefas 3 kW + 6 kW, dvs drar max 13A och ska enligt servicemanualen säkras med 16A. Detta gäller alltså EHPT20X-YM9A som är en innedel.
Vilken utedel TS har och om det är enfas eller trefas vet vi inte. Jag tror inte TS har någon effektvakt, men det kanske behövs.
 
I dag gick samma säkring igen. Följande var på o slocknade när säkringen gick.

Ugn
Häll
Innedel värmepump
Belysning kök
Belysning vardagsrum
Vissa uttag vardagsrum ( led tv + tv Box)
Ikea köksfläkt
Locktång
 
Redigerat:
Tror ni att det räcker om man flyttar hällens eller ugnens fas till en annan grupp?
 
Både ugn o häll är Husqvarna
Häll heter QHI6504x
Ugn heter QCE5425x

Utedelen till värmepumpen heter PUHZ-W85VHA2
 
Det går säkerligen att fördela om lasterna mellan faserna, för 20 A ska räcka väldigt långt, såvida du inte har elpatroner med hög effekt. Exakt hur går inte säga med den information vi har så du behöver nog ta hem någon som kan titta på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.