P Paxman skrev:
Jag har skrivit om det här tidigare i forumet, så ursäkt till er som läst det och tycker att jag är tjatig.

Det som i princip helt bortses från i den här "spara in på elförbrukningen"-hysterin är att all energi som förbrukas inomhus under eldningssäsong bidrar till att sänka uppvärmingsförbrukningen.

Om du byter din 60W glödlampa mot en 3W LED får du 53W mindre i belysningsförbrukning, men inte i total förbrukning. Detta eftersom den värme glödlampan bidrog med måste täckas upp av uppvärmingen för att upprätthålla samma inomhustemperatur. Samma gäller alla förbrukare som inte spolar/blåser ut värme utanför husets fyra väggar. En gammal kyl som drar en massa watt avger dem som varmluft i köket, alla grejer på standby står som små minikaminer och bidrar till uppvärmingen, en kondenstorktumlare blåser ut varmluften i tvättstugan osv osv.

OK, de 57 watten (i exemplet med glödlampan) som går genom uppvärmningssystemet gör bättre nytta eftersom radiatorer är bättre placerade för uppvärmning än t ex en taklampa, så det är givetvis inte förhållande 1:1. (Detta gäller speciellt om man har värmepump.)

Det var någon "elrådgivar"-kvinna på något morgonprogram häromdagen som snuddade vid detta. Hon sa något i stil med att glödlampor är dåliga på att skapa ljus men är bra på att skapa värme och därför är LED sååååå mycket bättre eftersom de är kalla. Hon lämnade det dock där.

Sen har LED många andra fördelar genom sin (teoretiska?) livslängd, enklare tillverkning m.m. men som jag ser det är folk lite förda bakom ljuset (häpp!) gällande besparingen. Man måste alltid ta in alla faktorer när man ska ställa saker emot varandra, men det är ju miljörörelsens riddare inte så bra på att göra.

Jag tror att många människor lever ett tristare/mörkare liv för att de inte känner till detta. De släcker all mysbelysning, låter inte barnen titta på TV/spela TV-spel, tvingas lägga tid på att dra ut strömkablar för att hindra (den enorma eltjuven *OBS: ironi*) "Standby" och många fungerande grejer byts ut i onödan i jakten på energisnåla produkter.
Fast det är ju dyrt att producera när man inte behöver det, sommarhalvåret tänker jag. Du får ju köra ACn hårdare tack vare glödlampan också.
 
Vi kan skippa all belysning bilarna lyser upp så bra! Är det nån som.klagar så finns det.ficklampor att köpa :cool:
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är riktigt som du skriver. Men med några undantag.
Belysning utomhus bidrar inte till din uppvärmning.
På sommarhalvåret vill du inte alltid ha värmetillskott.
A Avarell_Dalton skrev:
Fast det är ju dyrt att producera när man inte behöver det, sommarhalvåret tänker jag. Du får ju köra ACn hårdare tack vare glödlampan också.
Läs mitt inlägg igen, och notera det jag fetstilat.
 
lilytwig lilytwig skrev:
I slutänden är det ju marknaden som styr även om politiska beslut sätter vissa villkor. I dagsläget är det inte direkt politiska beslut här hemma som betyder mest utan konsekvenserna av Putins ambition att kontrollera Europas energiförsörjning. Sen gick det inte som han tänkt sig när hans specialoperation gick bananas.
Fast det är definitivt ett politiskt beslut att ha gemensam elmarknad med resten av EU. Och ett politiskt beslut att tillåta byggnation av elkablar till utlandet. Sedan finns det först både fördelar och nackdelar med de besluten, och hade funnits vissa konsekvenser (politiska och andra) av att fatta annorlunda politiska beslut. Det jag reagerar på är tanken att det skulle finnas en "marknad" som på något sätt tvingar eller begränsar politiken. För mig är det bara ett sätt för politiken att skylla ifrån sig eller undvika att ta i svåra frågor. Fysikaliska begränsningar är en annan sak, men det är inte någon fysikalisk omöjlighet för Sverige att ha billig el. :)
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är riktigt som du skriver. Men med några undantag.
Belysning utomhus bidrar inte till din uppvärmning.
På sommarhalvåret vill du inte alltid ha värmetillskott.
Under sommaren så behöver du inte ha belysningen tänd lika länge.
belysningen utomhus bidrar till min trivsel och säkerhet. så värmen försvinner. Men så kan roa sig med att försöka hitta fel.
 
M Mikael 81 skrev:
Fast det är definitivt ett politiskt beslut att ha gemensam elmarknad med resten av EU. Och ett politiskt beslut att tillåta byggnation av elkablar till utlandet. Sedan finns det först både fördelar och nackdelar med de besluten, och hade funnits vissa konsekvenser (politiska och andra) av att fatta annorlunda politiska beslut. Det jag reagerar på är tanken att det skulle finnas en "marknad" som på något sätt tvingar eller begränsar politiken. För mig är det bara ett sätt för politiken att skylla ifrån sig eller undvika att ta i svåra frågor. Fysikaliska begränsningar är en annan sak, men det är inte någon fysikalisk omöjlighet för Sverige att ha billig el. :)
Problemet med de höga elpriserna är bara politikerna att skylla. Att skylla på väder är bara typiskt politiker. man måste skylla på någonting annat. Nu heter det att kommuner och Moderater hindrar utbyggnaden av vindkraften. Eftersom det är tydligen det ända som är perfekt. att det bara fungerar när det blåser är ointressant. Även för experter.. som tävlar om att sjunga vindkraftens vals.
Att vi var tvungna att bränna massa olja i timmen för att få el det räknas inte.
Vindkraft är absolut bra komplement. Men låt det stanna där.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
3,5 kWh under vilken tid? Timme, dygn, månad eller år?
Alfredo Alfredo skrev:
Missförstå och missförstå. Jag antar att du avsåg att skriva 3,5 kW men det du faktiskt skriver är 3,5 kWh och utan tidsuppgift är den uppgiften omöjlig att förstå.
Ursäkta min okunskap men om något drar 3,5kW konstant så har den väl dragit 3,5kWh på en timme eller hur funkar det?
I mitt inte allt för smarta huvud så har det sedan dragit 30660Kwh på ett år men det händer ju att jag har fel ibland... ;)
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
Ett typiskt AA-batteri innehåller 3.9Wh och kostar kanske 2 kr. Dvs 500kr/kWh.

Om du faktiskt känner till någon som använder ficklampa för att spara el så vänligen upplys dem om att de förlorar pengar och anstränger sig i onödan ...
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Läs mitt inlägg igen, och notera det jag fetstilat.
kollade nog mer på sprinten (skidor) än vad du skrivit. Sådär är det ibland, det gick bra för både herrar och damer i alla fall. Tur att det är dom och inte jag som tävlar.

Trevlig kväll!
 
J Jaggatagga skrev:
Ett typiskt AA-batteri innehåller 3.9Wh och kostar kanske 2 kr. Dvs 500kr/kWh.

Om du faktiskt känner till någon som använder ficklampa för att spara el så vänligen upplys dem om att de förlorar pengar och anstränger sig i onödan ...
Det är nog värre än så. AA kostar ca 5:-/st hos Classe m fl. men I mataffären kan de kosta 2-3 ggr mer
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ett typiskt AA-batteri innehåller 3.9Wh och kostar kanske 2 kr. Dvs 500kr/kWh.

Om du faktiskt känner till någon som använder ficklampa för att spara el så vänligen upplys dem om att de förlorar pengar och anstränger sig i onödan ...
Man har ju såklart en uppladningsbar ficklampa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man har ju såklart en uppladningsbar ficklampa.
Och laddar den med?
 
M Mikael 81 skrev:
Och laddar den med?
På jobbet! :cool:
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Eller tänker du på en
En handvevad LED-ficklampa med dynamo, strömbrytare och snodd, för nödsituationer och outdoor-aktiviteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
På jobbet! :cool:
Var man inte pensionär?
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.