Räknas det så? Energi drar det ju, även om det är snålt.

Det är vanligt självdrag. Skulle gärna haft bättre ventilation, speciellt på sommaren. Det krävs att man drar kanaler för FLVP, eller?

Nerre skrev:
Det står ju ingenting där hur kalkylen kommer fram till siffrorna...
Det stämmer.
 
De flesta FLVP installationer har kanaler för frånluft från badrum, tvättstuga ev kök till värmepumpen och sedan vägg eller fönsterventiler för tilluft.

Dock tycker jag det låter väldigt konstigt att ett hus från 80-talet som byggts för att vara energisnålt inte skulle FTX ventilation.
 
Jag har spaltventiler i fönstren för tilluft.

Något av husen i området har mekanisk frånluft, någon har någon märklig lösning med värmeslingor i ytterväggarna, men de flesta har självdrag som jag. De här värmeslingorna i väggarna blev nog ingen hit, för dom är inte i drift idag. Har inte sett det någon annanstans heller. Har ju förvisso ingenting med ventilationen att göra, men det vad bland annat den typen av försök man gjorde.
 
Redigerat:
Man har gjort försök med värmeslingor i väggar i syfte att kunna ha ännu lägre framledningstemperatur än vid bara golvvärme. Detta för att få bättre verkningsgrad med värmepumpar med det skulle kunna vara tänkt för solvärme också för att förlänga säsongen.

Om du bara har fönsterventiler utan någon mekanisk fläkt eller en uppvärmd skorsten som sätter fart på luften så har du inte någon bra ventilation. Detta bör du ta tag i. En lösning med återvinning är nog ett måste, annars kommer din elräkning dra iväg. FLVP skulle jag titta på i först hand.
 
johanpelle skrev:
Solvärme är nästan alltid olönsam. Ytterst få behöver tonvis med hetvatten under sommarhalvåret och ytterst få som installerat solfångare kan redovisa en hållbar kostnadskalkyl som visar på att investeringen varit lönsam.
Men det går att kosta på solfångare som hobby om man får ut något av detta.
Fast med tanke på att det är nästan inga rörliga delar och ingen eventuell reservdel behöver skaffas från speciellt ställe (förutom möjligen "fyrvägsventil") så kan man ha extremt lång avskrivningstid.

Om man långsiktigt räknar in byte till tvätt+diskmaskin som ansluts med både varm+kallvatten, och kanske t.ex. torktumlare/torkskåp med vattenburen värme, så kan man vinna mer. Nog både duschar och tvättar man lite mer i den svettiga sommarvärmen än resten av året?

Min kristallkula säger för övrigt att solvärme - om än kanske inte i dagens utförande - kommer driva luftkylanläggningar i framtiden. Vet dock inte hur tåliga solpanelerna behöver vara för att tåla de temperaturer som krävs för att driva en "ammoniakkyl" som i sin tur kyl inomhusluften. Här har vi verkligen något där energibehovet finns ungefär samtidigt som solenergin finns tillgänglig. (Undantaget är kvavt och molnigt väder, inte så jättevanligt)
 
Solceller faller snabbt i pris, jag skulle tippa att det snart är kostnadseffektivare att koppla solceller till en elpatron i en acktank än att hålla på med solvärme.
 
Att solceller rasar i pris just nu beror väl på prispressen från de subventionerade kinesiska panelerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.