Nerre skrev:
Så himla uppenbara är de inte, vårt värmesystem är dimensionerat för rätt hög framledningstemperatur och vi har en genomströmmningspanna (ingen som helst tank, pannan är som en större mikrovågsugn i storlek). Vi måste då i såna fall byta alla radiatorer, och den kostnaden blir lite svårare att ta hem.
Bergvärme kan fungera ok med högtempsystem, bättre än luft/vatten iaf. Sedan är det betydligt lindrigare att modifiera eller komplettera ett befintligt vattenburet system jämfört med att bygga från grunden som de med direktel får göra.
 
Jo men sen är det ju det här med återbetalningstiden.

Bergvärme brukar beskriva som "underhållsfritt", men jag har läst en hel del skräckhistorier om oväntade höga servicekostnader och kort livslängd på kompressorer.
 
Som alternativ till att byta radiatorer så kan man i princip sätta på (tystgående) fläktar som ökar radiatorernas förmåga att överföra värme till luften. Jag vet inte om det finns några seriösa sådana lösningar på "vanliga marknaden". Ytterligare en variant är väl att komplettera eventuellt mekaniskt ventilationssystem med uppvärmning av tilluften.


Allmänt så är min åsikt att VVS/Värmebranschen måste skärpa sig och erbjuda bättre luft-vatten-anläggningar. Bergvärme i all ära men avskrivningstiden är så lång att när anläggningen är avskriven så är det kanske inte lönsamt att över huvud taget köra den typen av installation.

Om vi faktiskt bryr oss om energiåtgången snarare än sånt som dimensionering av och stabilitet i elnätet o.s.v. så bör solvärme och luft-luft-värmepump eller luft-vattenvärmepump vara bra ihop med elvärme. Allt som är beroende av elpriserna är relativt billigt, solvärmen kommer "aldrig" bli olönsam.
 
Solvärme är nästan alltid olönsam. Ytterst få behöver tonvis med hetvatten under sommarhalvåret och ytterst få som installerat solfångare kan redovisa en hållbar kostnadskalkyl som visar på att investeringen varit lönsam.
Men det går att kosta på solfångare som hobby om man får ut något av detta.
 
Alla med pool behöver tonvis med hetvatten på sommaren.... ;)
 
Luft -luft är helt ointresant då jag inte vill ha fläktbullret inomhus (har ett helt tyst hus idag). Bergvärme kostar 200-250' inklusive element och rördragning. Lite tuft att få igen de pengarna då totala elförbrukningen ligger på 18-19' KWH/år.
 
pelle242:
Välisolerad 1.5-plansvilla med årlig förbrukning på totalt 12-13000 kWh, varav hushållselen schablonmässigt beräknas till 5000 kWh. Värms med vanlig elpanna. Min VVS-are kan installera en luft-vattenvärmepump för 80000, eller en ny elpanna för 13000+installation (den dagen pannan tackar för sig). Värmepumpen beräknas ha en livslängd på 20 år, med ett kompressorbyte på mitten för 10-15k. Nuvarande elpanna är original, 35 år gammal och tuffar på utan bekymmer. Kan inte du förklara hur korkad jag är som tvekar på att ta den större investeringen?
 
Tillägg: Enligt IVT:s egen räknesnurra på hemsidan skulle jag spara 3500 kr per år genom att investera i en IVT AirX. 3500x20 år=70000-kompressorbyte.
 
Har IVTs kalkyl tagit hänsyn till räntor?

3500 om året motsvarar ju ungefär 120 000 till 3% ränta.
 
HenrikP:

Självklart är det jag som är korkad som inte skriver ut ordentligt vad jag menar. Jag borde skrivit:
"Har man vattenburen el, och anser att ens energiförbrukning är för hög, är man ju korkad om man inte gjort något åt det, luft/vatten eller bergvärme är uppenbara lösningar."

Grattis till ett väldigt energieffektivt hus och leverne!
 
pelle242 skrev:
HenrikP:

Självklart är det jag som är korkad som inte skriver ut ordentligt vad jag menar. Jag borde skrivit:
"Har man vattenburen el, och anser att ens energiförbrukning är för hög, är man ju korkad om man inte gjort något åt det, luft/vatten eller bergvärme är uppenbara lösningar."

Grattis till ett väldigt energieffektivt hus och leverne!
Då klarnar det :)

Vårt hus, liksom flera andra i området, byggdes som nån form av försöksprojekt 1981. Väggarna är 430 mm från ytterpanel till gips, och på vinden ligger 550 mm Gullfiber.

Det var bland annat detta jag gillade med huset när vi köpte det, men när väl pannan ger upp (helst innan) måste jag fatta beslut om hur vi ska värma upp huset sedan. Nu har vi snart två små barn, men när de sätter igång med långduschar och annat så ökar såklart energibehovet. Och för varje öre elpriset klättrar så blir en vp mer intressant.
 
Då har du nästan ett nollenergi hus, då blir det mesta i värmepumpsväg svårt att räkna hem. Jag hade tittat på en mindre FLVP om det går att kombinera med din ventilation.
 
Det står ju ingenting där hur kalkylen kommer fram till siffrorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.