Det går oftast inte att spara pengar genom att elda i kamin. Om man har egen skog och värderar sin egen tid till 0/h (ser det som en hobby) så visst men för de flesta och särskilt i storstadsregionerna lönar det sig inte.
 
Luft/luftvärmepump och direktel är inte så illa. Vad har man i årscoptal på en luft/luft? 2,5? Det är isåfall betydligt billigare än min fjärrvärme (som är Sveriges vanligaste uppvärmning).
 
En fördel med el gentemot biobränsle är ju bevämligheten.

Installera bergvärme eller luft/vatten är ju ett alternativ, men "spara pengar"? Det kostar ju initialt och såvitt jag förstått är det lite si och så med återbetalningstiden i praktiken (med tanke på service och underhållskostnader). Ska man sälja huset kanske det är vettigt eftersom man får igen det i värdeökningen, men ska man bo kvar i 20-30 år till är det inte lika självklart att det blir en besparing i slutänden.
 
Visst är det lite mer arbete med t.ex. pellets än el/fjärrvärme/VP, men har man en modern pelletspanna med automatisk sotning så är ju underhållet minimalt, speciellt om man kör med bulk.

Själv har jag en gammal kombipanna från -68 och pelletsbrännare från ~02 i pannrummet och jag ägnar väl i snitt 15 minuter i veckan till sotning och underhåll. Detta endast under vinterhalvåret. Skulle något gå sönder är reservdelar ganska billigt och en normalhändig person klarar nog lösa de flesta problemen som kan uppstå.
 
K
Vattenburen el låter livsfarligt!
 
15 minuter i veckan är ändå 15 minuter i veckan. Jag ägnar 15 minuter i halvåret åt min panna och jag behöver aldrig komma ihåg att beställa pellets innan det tar slut.

Även en oljepanna är mer jobb än elpanna.
 
Har man vattenburen el är man ju korkad om man inte gjort något åt det, luft/vatten eller bergvärme är uppenbara lösningar.

För direktel är det antingen konvertering vilket är ett jättejobb, eller luft/luft eller pelletskamin men inga av dessa är någon höjdare då värmespridningen är sådär och inget varmvatten.
 
Kvillen skrev:
Vattenburen el låter livsfarligt!
Jag kör med koppartrådsburen el, gör jag fel? :confused:
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Nerre skrev:
15 minuter i veckan är ändå 15 minuter i veckan. Jag ägnar 15 minuter i halvåret åt min panna och jag behöver aldrig komma ihåg att beställa pellets innan det tar slut.

Även en oljepanna är mer jobb än elpanna.
Visst, men timlönen är ganska hög de få timmar jag lägger ner per år, med tanke på vad jag sparar jämfört med att värma med el.

Om minimalt underhåll är det man prioriterar högst med sitt boende så bör man nog bo i hyresrätt och inte i småhus...
 
Krilleman
Jag eldar med ved till 100% och skulle man inte vara en äkta pyroman och om man inte gillar lite halvt hårt arbete höst/vår, varför installerar man då en vedpanna?
 
krilleman_215 skrev:
Jag eldar med ved till 100% och skulle man inte vara en äkta pyroman och om man inte gillar lite halvt hårt arbete höst/vår, varför installerar man då en vedpanna?
De flesta (mig själv inkluderad) ärver väl sitt uppvärmningssystem från tidigare ägare. Men om man är rädd för arbete bör man nog dra sig från att köpa ett hus med vedpanna ;)
 
Krilleman
Vissa anser mig som nördig då jag köpte ett hus med vattenburen väme och slet ut hela systemet och byggde nytt från början som jag ville ha det.

Det många glömmer är att den tekniska livslängden på ett värmesystem är "ynka" 50 år!

Sen att jag själv är rörkrökare har nog en stor del med saken att göra också :D
 
pelle242 skrev:
Har man vattenburen el är man ju korkad om man inte gjort något åt det, luft/vatten eller bergvärme är uppenbara lösningar.
Så himla uppenbara är de inte, vårt värmesystem är dimensionerat för rätt hög framledningstemperatur och vi har en genomströmmningspanna (ingen som helst tank, pannan är som en större mikrovågsugn i storlek). Vi måste då i såna fall byta alla radiatorer, och den kostnaden blir lite svårare att ta hem.
 
scim skrev:
Visst, men timlönen är ganska hög de få timmar jag lägger ner per år, med tanke på vad jag sparar jämfört med att värma med el.
Det handlar inte om kostnad för mig, det handlar om att det är nåt jag måste komma ihåg att göra. Jag gillar inte saker där jag måste lägga in påminnelse i kalendern för att komma ihåg att göra det. Dra fram soptunnan en morgon varannan vecka kommer jag aldrig ihåg, lösningen blev en veckotimer som tänder en lampa som lyser upp en skylt om att komma ihåg att ställa ut soptunnen på morgonen när jag går till jobbet. Skulle jag ha en pelletspanna skulle jag alltså behöva ha nåt liknande även för den. Jag kollar heller aldrig på TV-program när de sänds för jag missar alltid tiden. Därför spelar jag in allt jag vill se på TV och tittar när jag kommer ihåg det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.