D Dr Jumping Jack skrev:
Vi vet ( enl TS) att det är förhöjda radonvärden
Så var det ja, 300-400 Bq
 
Nu har jag suttit och funderat på er planlösning. Jag har "möblerat" lite för att lättare få en känsla för hur det kan bli. Jag kan inget om vatten och avlopp utan jag har försökt att få till en så bra planlösning som möjligt.
Jag har kommit fram till följande:


- Allrummet blir vardagsrum och kök. De röda formerna är där jag tror det blir bäst att placera köket rent planlösningsmässigt med tanke på fönstren.
- I hallen placerar man ett matsalsbord för att nyttja ytan (det har ni säkert redan tänkt på).
- Toaletten byggs ut lite i nuvarande kök för att få plats med dusch.
- Köket görs om till allrum (förslag på placering av soffa och teve).
- Sovrummet delas i två barnsovrum. De blir kanske inte så stora men med ett allrum utanför så klarar man sig på ca 10 kvm barnrum.

Ritning med planlösning och möblering, röda markerar kök, lila skrivbord, blått sovrum, svart TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



- Gillestugan förblir gillestuga/teverum men med plats för en klädkammare. Alltid trevligt med förvaring i huset och då får man även en bra vägg att placera teven mot.
- Hallen blir arbetsrum. Finns många platser att få in skrivbord på (förslag med lila).
- Arbetsrummet blir föräldrasovrum.
- Pannrum och bad/tvätt behålls.

Handritad planlösning av ett souterränghus med markerade möbler och rum - vardagsrum, kök, barnsovrum, gillestuga, arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tror tyvärr inte det är möjligt att få till tre vettiga sovrum på ett och samma plan även om jag förstår att ni vill sova på samma plan som barnen. Ett förslag (när barnen är små) är att ni kan sova utanför i allrummet i några år.

Genom att behålla souterrängvåningen som den är kan man lägga krutet på att få till övervåningen med flytt av kök och lägga till en dusch.
 
Redigerat:
M mindfreak skrev:
Nu har jag suttit och funderat på er planlösning. Jag har "möblerat" lite för att lättare få en känsla för hur det kan bli. Jag kan inget om vatten och avlopp utan jag har försökt att få till en så bra planlösning som möjligt.
Jag har kommit fram till följande:


- Allrummet blir vardagsrum och kök. De röda formerna är där jag tror det blir bäst att placera köket rent planlösningsmässigt med tanke på fönstren.
- I hallen placerar man ett matsalsbord för att nyttja ytan (det har ni säkert redan tänkt på).
- Toaletten byggs ut lite i nuvarande kök för att få plats med dusch.
- Köket görs om till allrum (förslag på placering av soffa och teve).
- Sovrummet delas i två barnsovrum. De blir kanske inte så stora men med ett allrum utanför så klarar man sig på ca 10 kvm barnrum.

[bild]


- Gillestugan förblir gillestuga/teverum men med plats för en klädkammare. Alltid trevligt med förvaring i huset och då får man även en bra vägg att placera teven mot.
- Hallen blir arbetsrum. Finns många platser att få in skrivbord på (förslag med lila).
- Arbetsrummet blir föräldrasovrum.
- Pannrum och bad/tvätt behålls.

[bild]


Tror tyvärr inte det är möjligt att få till tre vettiga sovrum på ett och samma plan även om jag förstår att ni vill sova på samma plan som barnen. Ett förslag (när barnen är små) är att ni kan sova utanför i allrummet i några år.

Genom att behålla souterrängvåningen som den är kan man lägga krutet på att få till övervåningen med flytt av kök och lägga till en dusch.
Tack för idéerna!
 
Jag gillar när folk uppdaterar! Så nu när vi bott här i tre år kommer en 😊 vi jobbar med en princip om ett rum i taget med paus emellan för att saker ska bli klara och livet ska hinnas med. Vi har hittills gjort om arbetsrummet, som är vårt sovrum och hallen på nedre plan.

Efter det kom barnen in i retstickeålder så de behövde varsitt rum. Vi delade gillestugan i två så nu sover vi alla på samma plan. Det blev hur bra som helst! Vi valde att spara valvet för att vi i framtiden ska kunna återställa detta till en stor gille igen, det är något speciellt med gillestuga ändå 🙃 vissa skulle säkert vilja måla all furu men det vore en skam tycker jag! Slänger in några före och efterbilder!
 
  • Rum med träpanel och trägolv, en våningssäng till vänster, en soffa mot fönstret, och verktyg på golvet. Bakgrund med fönster och teckningar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med blommig tapet, furugolv och träsockel, en byrå med spegel och krukväxter, ett fönster med växt och lampa samt en synlig radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat sovrum med trägolv och trätak. Sängen är dekorerad med en sänghimmel och ljusslinga. Väggarna har en blommig tapet med träpanel nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett barnrum med träpanel, barnsäng, hyllor med leksaker, fönster med krukväxter, nattduksbord med lampa och kontorsstol vid skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En båge i tegelsten ramar in två vita dörrar. Trägolv syns nedanför, med en vit pall framför dörrarna. Verktyg är placerade till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.