S seniorkonsult skrev:
Rådet att inte köpa, som fler gett bygger främst på att bef planlösning har dåliga förutsättningar för att bli bra och ändamålsenlig med bra funktioner. Jag menar vad man kan göra som är optimalt. Man kan naturligtvis behålla ytterväggarna och riva ut resten. Sedan är det fritt fram att riva ut bjälklag mm och bygga fritt.
Ser inga oöverstigliga problem. Har det dåliga förutsättningar? Det är två barn och två vuxna - är det verkligen orimligt att få in ett till rum i dagens planlösning...?

I praktiken tror jag det bästa rådet skulle vara - flytta in bara, känn efter - barnen kan dela på gillestugan. Sen om ni har arbetsrummet nere och sovrummet uppe är ju toalett och dusch tillgänglig där nere utan problem.
Låt gå ett år, återkom ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Oj hoppsan! Jag tycker inte det ska behöva förklaras varför vi vill bo där. Men för att vara på det klara. vi nyttjar huset redan idag, fast vi hyr det som "stuga".
Vi har i flera års tid funderat på att köpa det och nu har möjligheten uppstått.

Allt är original från 1980, även om det är välskött behövs renovering av alla ytskikt invändigt. Så innan vi börjar pilla med något bör en ändrad planlösning vara bestämd. Vi har inte bråttom på något sätt utan tänker göra projekt lite när det passar, men vi har ju inte lust att sätta ny tapet i ett rum där väggar senare ska flyttas...
 
Du bör lägga upp en plan. Du bör bestämma din budget, inte att den är flytande. Vad har ni råd med? Vad kan du göra själv? Vad är din renoveringskompetens? Ännu viktigare, hur mycket hinner du? Jobbar du 40 tim/vecan?, hur många tim/veckan kan du lägga? 15 tim varannan helg(du har ju två små barn) är 30 tim i mån. Hur mycket kommer din partner kunna jobba på renoveringen? Har ni barnvakt så att renoveringstakten kan ökas?Gör en lista, där du lägger upp projekten i viktighetsordning. Hur mycket tid tar varje projekt? Hur mycket budget till varje projekt? Börja med taket:
1 Nytt tak. 50-100 tim eget arbete ( plocka ner gamla taket, skruva upp rännor osv)175 000 kr
2 Nytt duschrum, 200 tim eget arbete. 50 000 kr +vvs+elektriker(bara exempel)
3?
På så sätt får du en överblick på arbetsinsats och kostnader. Budget styr hur mycket du måste göra själv och med tanke på vad som behöver göras måste du nog ha en rejäl budget. Min gissning är att 500 000 är minimum om man gör 750 tim själv. Kan bli det dubbla. Vad tror ni övriga i tråden?
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Det här ser jag som den enda lösning som är något så när genomförbar utan att riva isär hela huset
Två sovrum med en gemensam "barnhörna" utanför. Fortsatt stora gemensamma ytor på övervåningen
Ritning av bottenvåning och souterrängplan för ett hus, med markerad barnhörna i allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Timmertupp Timmertupp skrev:
Oj hoppsan! Jag tycker inte det ska behöva förklaras varför vi vill bo där. Men för att vara på det klara. vi nyttjar huset redan idag, fast vi hyr det som "stuga".
Vi har i flera års tid funderat på att köpa det och nu har möjligheten uppstått.

Allt är original från 1980, även om det är välskött behövs renovering av alla ytskikt invändigt. Så innan vi börjar pilla med något bör en ändrad planlösning vara bestämd. Vi har inte bråttom på något sätt utan tänker göra projekt lite när det passar, men vi har ju inte lust att sätta ny tapet i ett rum där väggar senare ska flyttas...
Aha, ur mitt perspektiv - hur jag svarat - blir det ju så att när man köper ett hus baseras det ju på dess renoveringsbehov, och värdet är det man får köpa det för - marknaden sätter priset.

Här - för er- är det ju förstås viktigt att ta höjd för att priset sänks avseende att det mesta är "original". Att ni får en vettig värdering. Men det tillhör ju heller inte riktigt tråden.


I alla fall, då har ni förmodligen rätt bra koll på huset måste man anta :)
 
GoC GoC skrev:
Det här ser jag som den enda lösning som är något så när genomförbar utan att riva isär hela huset
Två sovrum med en gemensam "barnhörna" utanför. Fortsatt stora gemensamma ytor på övervåningen
[bild]
Denna lösning, fast ta det som arbetsrum / sovrum. Barnen nere om de är stora nog.

Sedan eftersom köket ändå är original blir nästa steg, göra om kök= större i dagens sovrum, plus göra störa badrum uppe.

Steg 3. Ordna bättre rum etc nere för barnen, med sovrum/tv-rum mm.
Barnen nere, vuxna uppe....


Kanske bara är vi som tycker det är trevligt att ha barnen sovandes på annan våning när man ska ordna med vuxentid på kvällarna? ;)
 
Redigerat:
L larka742 skrev:
Denna lösning, fast ta det som arbetsrum / sovrum. Barnen nere om de är stora nog.

Sedan eftersom köket ändå är original blir nästa steg, göra om kök= större i dagens sovrum, plus göra störa badrum uppe.

Steg 3. Ordna bättre rum etc nere för barnen, men sovrum/tv-rum mm.
Du kan till och med sätta en vägg mot hallen och få en helt avskild barndel.
Alternativt direkt bygga den i källaren. det är ju så stora rum så det går fint att få in två små sovrum och övrig
Se det som inspiration utan en exakthet. men gillestugan måste vara drygt 30 m²
Ritningar av bottenvåning och souterrängplan med markerade förslag på ny väggkonstruktion för sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det här ser jag som den enda lösning som är något så när genomförbar utan att riva isär hela huset
Två sovrum med en gemensam "barnhörna" utanför. Fortsatt stora gemensamma ytor på övervåningen
[bild]
Dret ena sovrummet (mot framsidan) är i princip utan fönster
 
BirgitS
D Dr Jumping Jack skrev:
Dret ena sovrummet (mot framsidan) är i princip utan fönster
Det är ju därför som det är bättre att dela det som kallas för allrum på övre planet och låta gillestugan vara vardagsrum än att göra tvärtom. Men sen är det väl inte hela världen om ett lekrum just inte har något fönster, t.ex. kan det få in ljus genom att ha dörren till hallen öppen eller ha en glasad dörr.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Timmertupp Timmertupp skrev:
Oj hoppsan! Jag tycker inte det ska behöva förklaras varför vi vill bo där. Men för att vara på det klara. vi nyttjar huset redan idag, fast vi hyr det som "stuga".
Vi har i flera års tid funderat på att köpa det och nu har möjligheten uppstått.

Allt är original från 1980, även om det är välskött behövs renovering av alla ytskikt invändigt. Så innan vi börjar pilla med något bör en ändrad planlösning vara bestämd. Vi har inte bråttom på något sätt utan tänker göra projekt lite när det passar, men vi har ju inte lust att sätta ny tapet i ett rum där väggar senare ska flyttas...
Ser ut som ett betongtak, om det är från-80 skall det inte behövas läggas om det är ordentligt gjort, antagligen läcker det från någon anslutning t ex skorsten. Bör gå att punktåtgärda. Gå över taket och åtgärda
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Dret ena sovrummet (mot framsidan) är i princip utan fönster
Ursäkta, var på fel plan. Tycker också barnen skall vara på övervåningen, dom tillbringar mycket tid i sina rum, spec med tanke på ev radon
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ursäkta, var på fel plan. Tycker också barnen skall vara på övervåningen, dom tillbringar mycket tid i sina rum, spec med tanke på ev radon
Det blir lugn och ro med barnen på nedervåningen. och det är väl bättre att kolla upp OM det är skadliga radonhalter än att tro.
oavsett så är det två gångabara lösningar med en avskild "barndel" och fullt möjlig att bygga för en begränsad penning.
finessen med käller är att lekrummet blir oömt med betongväggar och betongglasfönster. där kan det röjas runt rejält.
 
Räkna med att investera i ny ventilation, ev ett FTX-system om det behöver förbättras pga radon och nya sovrum m.m.
 
  • Gilla
Timmertupp
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Räkna med att investera i ny ventilation, ev ett FTX-system om det behöver förbättras pga radon och nya sovrum m.m.
Behövs väl inget komplett FTX för det.
Det finns små mini FTX som man monterar i väggen i två rum , dessa är synkade så att när ena suger in blåser andra ut.
https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg.htm
 
GoC GoC skrev:
Det blir lugn och ro med barnen på nedervåningen. och det är väl bättre att kolla upp OM det är skadliga radonhalter än att tro.
oavsett så är det två gångabara lösningar med en avskild "barndel" och fullt möjlig att bygga för en begränsad penning.
finessen med käller är att lekrummet blir oömt med betongväggar och betongglasfönster. där kan det röjas runt rejält.
Vi vet ( enl TS) att det är förhöjda radonvärden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.