Cheesen Cheesen skrev:
Jag tror ju att du kommer att få lägga om golvet oavsett hur du gör. Om ett år har det torkat så du år rejäla glep i det. Vad du än gör, spika inte, spik är vanligaste orsaken till knarrande golv i gamla hus.
Att lägga om dessa 6m2 kan jag leva med, det är de 30m2 jag köpt men inte lagt ut än som bekymrar mig. Hur undviker jag samma problem med de brädorna?
 
Jag utesluter spik då, känns rätt galet med tanke på att de tenderar att poppa ut med tiden.

Finns det någon som har en idé ang. min tanke med spån (säg osb 8-10mm), sedan limmat 14mm furugolv på det? Tycker det borde kunna skapa en parkettliknande struktur som blir tjock och inte lätt kan böja sig. Samtidigt brukar ju tillverkarna rekommendera skruvning framför limning... !?
 
Anledningen till att tillverkarna rekommenderar skruvning är för att det kan dom kontrollera.
När det gäller att hellimma mot underlaget så är det tillverkaren av limmet som går in som garant att det fungerar. Sedan finns det flera orsaker till att det kan ha skålat sig men generellt kan man säga att fukten kommer underifrån så min fundering är åldersbeständig plast finns det under golvet?
 
Om man utgår från att 45x70 ligger på tvärs mot befintliga golvbjälkar och golvbrädorna på tvärs mot reglar/gles, och det är 30 mm luftspalt mellan gles/reglar, borde det då inte kunna fungera att limma & skruva/spika i reglarna?
Det finns ingen bild på golvet innan brädorna lades? För att få en klar bild av hur golvvärmeplåtar mm kan tänkas påverka brädorna och ev alternativa metoder.
 
Tjaa, det ska jag nog ha...
 
  • Innertak under uppbyggnad med synliga träreglar och isoleringsmaterial, fotograferat inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med pågående installation av golvvärmerör och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Torkad gubbe skrev:
Anledningen till att tillverkarna rekommenderar skruvning är för att det kan dom kontrollera.
När det gäller att hellimma mot underlaget så är det tillverkaren av limmet som går in som garant att det fungerar. Sedan finns det flera orsaker till att det kan ha skålat sig men generellt kan man säga att fukten kommer underifrån så min fundering är åldersbeständig plast finns det under golvet?
Jo plast har jag. I vilket fall, är det klokt tror du att lägga en skiva rotgolv t.ex. ist för att köra samma koncept direkt på nästa golv? Och om så, kan lim vara klokt?

Jag undrar om kupningen kan bero på att vi la masonit över när det var nylagt som skydd. Kanske torkade det fel då?
 
K Kojfabriken skrev:
Jag undrar om kupningen kan bero på att vi la masonit över när det var nylagt som skydd. Kanske torkade det fel då?
Om du lutat golvet är det troligt att detta orsak kupningen. Jag tror också att den ringa tjockleken bidragit till att golvet slagit sig snabbt.
 
OK, ja jag hade inte noterat kupningen mkt innan, efter lutning och oljning så var det tydligt. Borde jag strunta i lutning framöver då, eller kan man luta lite i taget? Eller skulle limning mot rot spån 10mm kunna hålla fast dem nog för att klara lutning?
 
Om vi nu ska vara tydliga så det väl skålning vi talar om, alltså att kanterna ligger högre än mitten. Jag svårt att se hur lut på ovansidan kan orsaka detta.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Du kanske kan bygga ett liten provgolv typ 1x1 m där du behandlar halva och låter det stå ett tag och ser om det är skillnad? Et par timmars jobb som kanske ger svaret på hur/om du kommer vidare med det du redan har köpt.
 
Slog mig nu att jag kanske oljade väl tidigt efter lutning, vill minnas att jag oljade 5 timmar efter och tänkte att det ovanligt varma vädret borde ha torkat det fort nog. Kanske stängde jag in en del fukt då.
 

Bästa svaret

Glöm alla dina funderingar om instängd fukt osv. Din lut och olja har bara haft en ytterst marginell och övergående påverkan. Trä rör sig och ditt har bara börjat. Med golvvärme under så kommer ditt golv torka ordentligt i vinter. Framåt mars/april så kommer du ha springor mellan varje plank och mera kupning. Att det nu torkar mer på ovansidan säger mig att det inte var särskilt torrt när ni köpte det då vi nu är i den fuktigaste årstiden. På ett ungefär just nu så bör trä ha en fukthalt på ca 9% för att vara i harmoni med omgivningen. Framåt tidig vår och med golvvärme under kommer den siffran vara 4-5%. Det blir rätt stor storleksförändring både radiellt och tangentiellt träets fiberriktning.

Vill du ha ett helslätt golv så ska du inte använda massivträ. Lägg då istället en parkett som är lamellimmat.

Att på egen hand försöka hellimma 14mm golvplankor mot spånskiva är dömt att misslyckas. Du kommer aldrig få tillräckligt bra anläggningsytor mellan planka och spånskiva, för att inte tala om presstryck.

Ditt bästa alternativ är att göra som du gjort men vänta med att olja och luta och slipa golvet efter några månader när det acklimatiserat sig. Då slipar du bort de ”ryggar” som eventuellt uppstått och får ett slätt golv. Självklart kommer det alltid röra sig även fortsättningsvis men troligen betydligt mindre.
 
  • Gilla
AskeHolst
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Glöm alla dina funderingar om instängd fukt osv. Din lut och olja har bara haft en ytterst marginell och övergående påverkan. Trä rör sig och ditt har bara börjat. Med golvvärme under så kommer ditt golv torka ordentligt i vinter. Framåt mars/april så kommer du ha springor mellan varje plank och mera kupning. Att det nu torkar mer på ovansidan säger mig att det inte var särskilt torrt när ni köpte det då vi nu är i den fuktigaste årstiden. På ett ungefär just nu så bör trä ha en fukthalt på ca 9% för att vara i harmoni med omgivningen. Framåt tidig vår och med golvvärme under kommer den siffran vara 4-5%. Det blir rätt stor storleksförändring både radiellt och tangentiellt träets fiberriktning.

Vill du ha ett helslätt golv så ska du inte använda massivträ. Lägg då istället en parkett som är lamellimmat.

Att på egen hand försöka hellimma 14mm golvplankor mot spånskiva är dömt att misslyckas. Du kommer aldrig få tillräckligt bra anläggningsytor mellan planka och spånskiva, för att inte tala om presstryck.

Ditt bästa alternativ är att göra som du gjort men vänta med att olja och luta och slipa golvet efter några månader när det acklimatiserat sig. Då slipar du bort de ”ryggar” som eventuellt uppstått och får ett slätt golv. Självklart kommer det alltid röra sig även fortsättningsvis men troligen betydligt mindre.
Oj, får tacka så vänligt för ett långt och genomgående svar. Frågan är väl kanske då om jag verkligen törs lägga 14mm i vardagsrummet, eller om jag ska försöka. Sälja det, att det kupar lite grann kan vi kanske leva med, men inte att det knakar.
 
Kan det var så enkelt att 14mm på glespanel med golvvärme och plåtar helt enkelt är en dum idé som man bör undvika och som endast fungerar om man har lite tur :/???
 
K Kojfabriken skrev:
Kan det var så enkelt att 14mm på glespanel med golvvärme och plåtar helt enkelt är en dum idé som man bör undvika och som endast fungerar om man har lite tur :/???
Nej, det tror jag faktiskt inte. Det bör fungera det du gjort. Även betydligt grövre plank kupar sig också vid fuktförändring. Dock ska man vara medveten om att desto tunnare plank desto lättare kupar det sig.

Men jag tror helt på att låta golvet vara något halvår/år och därefter gå på det med den stora golvslipen för att sedan ytbehandla det som man vill ha det och spika golvlister osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.