Hej,
Har lagt 14mm furugolv, från Byggmax i dotterns rum. Efter lutning och oljning (förmodligen även till viss del före) ser man att plankorna har böjt sig en aning och det tom, knakar på vissa ställen.

Det är ett litet rum, ingen katastrof att göra om, men problemet är att vi även köpt brädor för vardagsrum och såvrum nr 2.

Nu är frågan vad som gjorts fel och hur jag kan göra i resten av huset för att få det rätt...

Konstruktionen består av 45x70mm hyvlad regel som glespanel, golvvärmeslingor (som vi ännu ej har aktiverat) i golvvärmeplåtar, diffspärr i form av byggplast på det, sedan lumppapp, och därefter 14mm furugolv.

Jag har skruvat brädorna med golvskruv, men de kändes helt klart en aning klena för att hålla nere brädorna. Stod att man skulle skruva med cc 60. Jag tog lite tajtare, ca 30-40.

Jag gjorde golvet först och sedan väggar och tak, så för att skydda det låg det masonitskivor ovanpå i ett par veckor (vet inte om det kan påverka fukten på något vis).

Försökte trycka ihop brädorna så pass det gick när jag skruvade fast dem. Verkar som att de har svält efter det och därför böjt sig uppåt en del längs alla kanter.

Tack på förhand!
 
  • Nyinstallerat lutat och oljat furugolv med synligt böjda plankor och luckor mellan dem i ett rum med rosa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på böjt 14mm furugolv nära list i ett rum, visar avstånd och ojämna skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man verkligen lägga 14mm golv som bärande golv? Hur långt är det mellan glespanelen? Jag trodde ett sådant här golv skulle läggas direkt på exempelvis golvspån?
 
14mm är för klent för din konstruktion om jag förstår den rätt. 20mm är minimum:
Illustration av ett golvkonstruktionssystem med självbärande konstruktion och isolering.
 
Jasså?

Hört andra som säger att det ska gå. Om 25 kan läggas direkt på 60reglar borde väl inte 14 på gles med 30mm mellanrum mellan varje bräda inte vara något problem? Eller är det för tunt för att klara av ojämnheter som uppstår av värmeplåtar etc?
 
Byggmax lär väl inte köpa tillbaka virket, så frågan är väl isåfall om jag kan göra något annat för att förbttra det. Typ golvgips/renogips flytande och sedan limma golvbrädorna på det???
 
K Kojfabriken skrev:
Jasså?

Hört andra som säger att det ska gå. Om 25 kan läggas direkt på 60reglar borde väl inte 14 på gles med 30mm mellanrum mellan varje bräda inte vara något problem? Eller är det för tunt för att klara av ojämnheter som uppstår av värmeplåtar etc?
Du får förklara bättre hur du gjort? Menar du att glesen sitter så tätt att du bara har 30mm mellanrum som störst?
 
V vectrex skrev:
Du får förklara bättre hur du gjort? Menar du att glesen sitter så tätt att du bara har 30mm mellanrum som störst?
Eller menar du 300mm? Det är på tok för stor spännvidd för ett så tunt golv! Bärigheten ökar med kubiken på tjockleken. Ett 28mm tjockt golv är alltså 8ggr så starkt som ett 14mm tjockt.
 
V vectrex skrev:
Eller menar du 300mm? Det är på tok för stor spännvidd för ett så tunt golv! Bärigheten ökar med kubiken på tjockleken. Ett 28mm tjockt golv är alltså 8ggr så starkt som ett 14mm tjockt.
Nej nej nej, emellan glesen, där slangarna går. Precis som på bilden AskeHolst visade, fast med 14mm golv överst.
 
Frågan är vad du har för avstånd mellan golvbjälkarna. Är det cc60 (det vanligaste) så är 14mm golv för klent. Med gles under rekommenderas 20mm, utan gles (helt fribärande) 25mm.
Sen är det ju en viss marginal i detta så det kan ju gå med tunnare golv, men risken är svikt och knarr.
Men den andra frågan är att det ser ut som brädorna har kupat sig. Grövre tjocklekar har oftast djupare spår på undersidan för att minska detta.
Under vintern när luften är torr och golvvärmen på så kommer golvet krympa och med lite tur rätar det ut sig, men då får du vänta ett år eller två innan du vet om ditt golv kommer funka.
Jag har själv ett 100 år gammalt fernissad undergolv av gran som låg under masonit, linoleum och laminat. När vi tog bort masonit, linoleum och laminat och slipade golvet låg det helt tät utan springor. Det tog 3 år innan springarna slutade bli bredare år för år.
 
Ok, intressant!

Jag har cc 60, men jag har för att höja golvet lagt 45mm tjocka 70 reglar (planhyvlat) som glespanel, så jag kan inte tänka mig att cc60 skulle vara någon fara.

Ja precis som du säger, problemet är att de kupat sig(mitt ordförråd svek mig). Får kanske hoppas den drar sig tillbaka igen, golvvärmen bör väl minska den relativa fukten en del den också.

Dock vet jag inte om jag törs köra samma stuk i vardagsrummet också. Funderar på hur det vore om man la en tunnare spånskiva först, flytande. Och sedan limmar fast brädorna i spånet med vitlim. Då borde det väl kunna bli ett tjokt material som inte lätt rör sig???

I värsta fall får jag sälja brädorna på blocket och köpa 21mm istället.

Ursprungliga skälet till 14mm är att få så lite tröghet i golvvärmen som möjligt.
 
Kan hålla med att om du har 45x70 under med 30mm mellan så får du inga problem med svikt. Missade den delen.
Limning mot spån är intressant, inget jag har någon erfarenhet av dock.
 
Så hur ska jag egentligen fortsätta är ju frågan då? Finns det något säkrare sätt att lägga 14mm furugolv på gles utan att det kupar?

-Inte pressa ihop dem för mycket?
-Inte öka fukten genom att luta?
-Spika istället för att skruva?
-Lägga på någon slags skiva och limma fast dem?
-Luta och olja dem först, skruva i dem senare?

Har ju 30m2 till att lägga så...
What to do???
 
Villet golv är det? Finns det några alternativa förläggningssätt i monteringsanvisningen?

I de fall jag läst om limmade massiva trägolv så är det limning i spont/not som gäller och så lägga golvet flytande. Vissa leverantörer har det som alternativ till skruvning, andra avråder från det.

Har golvbrädorna längsgående spår på undersidan? Det brukar finnas för att motverka kupning.

Har du verkligen cc 300 mm mellan reglarna där golvvärmen ligger? Eller 300 mm mellan slangarna?
 
Jag tror inte riktigt på dina förslag tyvärr. Kraften i virket är mer är vad man kan hålla fast med skruv/spik i få mjuk virke.
Fukten från luten är nog försumbar och det är ju undersidan som svällt eller ovansidan som krympt om de alla kupar sig med kanterna up (skålar sig), alltså är ovansidan torrare än undersidan.
Alternativt är det bara billigt virke som rättar ut sig över tid, men om all är på samma håll tror jag mer på ojämn torkning.
Men tyvärr inga bra förslag mer än att vänta och ser hur det beter sig kommande året.
 
Cheesen
Jag tror ju att du kommer att få lägga om golvet oavsett hur du gör. Om ett år har det torkat så du år rejäla glep i det. Vad du än gör, spika inte, spik är vanligaste orsaken till knarrande golv i gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.