surris
K Kane skrev:
Hur ser en sådan beräkning ut?
Graddagskorrigering?
 
surris surris skrev:
Graddagskorrigering?
Om man räknar med graddagar hade jag drygt 18% varmare 2022 än 2021.
Jan 2021: 916,4 graddagar
Jan 2022: 774 graddagar.

Som privatperson går data att plocka ut på temperatur.nu
 
surris
S spendera skrev:
Om man räknar med graddagar hade jag drygt 18% varmare 2022 än 2021.
Jan 2021: 916,4 graddagar
Jan 2022: 774 graddagar.

Som privatperson går data att plocka ut på temperatur.nu
Jo jag vet hur man räknar ut det :) jag gjorde ju det i tidgare inlägg. Min fråga var om det var det Kane efterfrågade :)

Men där har Kane svaret om det var vad han frågade efter.
 
Om du har LLVP så anser jag att 20 grader börvärde är lite högt, jag skulle sänka till 18 eller max 19 grader på tilluften.
 
Tack alla för bra svar!

Vill bara meddela att jag int ellr ftx som värmekälla utan naturligtvis LLVP som primär källa, braskamin som sekundär och oljeradiatorer som nödlösning

kanske ska man sänka börvärdet då? Sänker till 18 och ser om jag upplever någon skillnad
 
surris
L Lotez83 skrev:
Tack alla för bra svar!

Vill bara meddela att jag int ellr ftx som värmekälla utan naturligtvis LLVP som primär källa, braskamin som sekundär och oljeradiatorer som nödlösning

kanske ska man sänka börvärdet då? Sänker till 18 och ser om jag upplever någon skillnad
Har du FTX inställd på 20 grader i tilluftstemperatur så används den definitivt värmekälla, jag tycker du ska stänga av tillskottsvärmen helt och bara köra på värmeväxlaren. Beroende på var du bor så borde den klara återvinna så du har som lägst 15 grader i tilluften (kanske lägre ibland om det är en rejäl köldsmocka)

20 grader ska man definitivt inte ha för då får man ingen blandning på luften och kass ventilation som följd. Max 17-18 grader så kommer den falla ner mot golvet och blanda sig med rumsluften för att sedan värmas upp och ventileras ut genom frånluften. Blåser du in 20 grader så blandas den inte ordentligt och risken är att luften stannar utanför vistelsezonen och ventileras ut utan att den gjort sitt jobb.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Ja som andra skriver. Börvärdet är på tok för högt. Ställ på 18 grader.


Det borde instllatörerna sagt till dig. harmdu dtällt upp värdet efter de åkt?
 
Ställde ner på 18 nu. Kanske frugan som varit framme och pillat/ändrat. Minns inte vad den sattes på initialt. Ska leta fram dokumentet för injusterlng.

LLVP står på 23 och jag har 21-23 grader i hela huset (enplan 150m2)

Vilken luft är det egentligen som värms upp till börvärdet enligt infogad bild ovan?

Bor i Karlskoga
 
Frånluft blandas med uteluften i värmeväxlaren och om frånluftdon är 20 grader och uteluften 0 grader så kommer temperaturen inte att bli 20 grader utan lägre beroende på hur effektiv växlaren är.
 
Du saknar för mycket data för att kunna förvänta dig en förändring. Det gamla aggregatet har sannolikt sämre verkningsgrad men eftersom du inte vet om ni nu har en någon halv grad varmare än innan så blir det meningslöst. Det enda hade varit om du loggat energiförbrukningen på det gamla aggregatet och sen jämfört med det nya över tid. Du hade även behövt korrigera för utetemperatur samt mätt faktiskt inomhustemperatur med extern givare.

Däremot bör du stänga av eftervärmaren och istället låta ditt värmesystem värma huset. Din LLVP är betydligt mer energieffektiv än värmeelementet i FTX-aggregatet, där kan du spara pengar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.