Tack för svaret.. Ja vissa av brädorna av lite sämre på den riktiga sidan så jag satte dom i "reserv" bunten istället för att använda dom upp och ner. Gäller och försöka få använt allt annars får man handla in mer virke:)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens bild
 
Det börjar och likna en altan image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har idéer gällande räcke? Jag och sambon har väl redan märkt att ungarna gärna vill ramla ned:) någon som provat glasräcket från willab garden. Vi satte ju aldrig dit några stolpar då vi inte skulle ha räcke :(
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man för att fylla upp jord mot altanen. Vill inte att marktryck eller tjälen trycker på altanen.
Kan man fylla upp hålrummet med någon lättfyllmassa som leca kulor? Sen jordlager på toppen. Tänkte sätta en Platon matta som fuktskadad mellan virket och jorden
 
Jag hade fyllt upp med singel/grus. Då vet du att det inte binder fukt och då rör sig inte gruset vid tjäle. Är inte särskilt mycket marktryck vi snackar om så det räcker med 15-20cm singel. Vill man ha gräs ändå in i trallen kan man bara fasa ner gruskanten och ha jord de översta 5cm.
 
Snyggt
 
JKrister skrev:
Jag hade fyllt upp med singel/grus. Då vet du att det inte binder fukt och då rör sig inte gruset vid tjäle. Är inte särskilt mycket marktryck vi snackar om så det räcker med 15-20cm singel. Vill man ha gräs ändå in i trallen kan man bara fasa ner gruskanten och ha jord de översta 5cm.
Tack för tipset.. Ska jag dra ner kjolen en bit ner eller ska jag försöka få ner singeln så det går liksom ända mot bärlinan.
 
Montera bort frisen och fäst lite stolpar, bara att såga ur i frisen sen innan du monterar tillbaka den. Ett enkelt sätt att lösa det på

20140716_211107_zpsctld9t4b.jpg
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Jag gör alltid frisen sist.
Släpper ut tralen och när allt är färdig slår man linjer med färgsnöre och sågar med sänksåg.
Det där blir säkert snyggt och går väldigt snabbt men det är ju lite tråkigt att kapa bort den impregnerade ändan på ett så utsatt ställe. Vatten brukar bli stående i skarven mellan fris och övrig trall, skulle inte vilja ha det helt oskyddat.
 
Finndjävel skrev:
Det där blir säkert snyggt och går väldigt snabbt men det är ju lite tråkigt att kapa bort den impregnerade ändan på ett så utsatt ställe. Vatten brukar bli stående i skarven mellan fris och övrig trall, skulle inte vilja ha det helt oskyddat.
Impregnerade änden? Impregneringen är igenom hela brädan, inte bara ytskiktet!
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Impregnerade änden? Impregneringen är igenom hela brädan, inte bara ytskiktet!
Njäee, det tror jag inte på. Förklara i så fall varför inte hela tvärsnittet är färgat när man sågar av en bräda en bit in från änden. Hade de varit helt impregnerade så hade väl hela tvärsnittet varit färgat eller....
 
Nja.

I furu är det i huvudsak splintveden som har förmåga att absorbera tryckimpregneringsvätskan, kärnveden är naturligt beständig mot röta. För att få en bra kvalitet på tryckimpregningen (NTR-klass) så krävs alltså att impregneringsvätskan tränger igenom hela brädans splintved in mot kärnveden. Därmed har hela brädan ett rötskydd som ska hålla i minst 20 år.

Det påverkar alltså inte rötskyddet att såga av änden, det är till och med så att det är högst lämpligt att göra det, dels av byggnadstekniska skäl - det är sällan änden är helt vinkelrätt kapad från sågen och snittet är grovt, dels är det vanligt att änden uppvisar sprickor vilka med fördel kapas bort för att förhindra ytterligare sprickor. När man beräknar virkesåtgången är det därför lämpligt att utgå från 5-10 cm frånkap på varje bräda.
 
Om du har cc60 mellan reglarna och kapar brädorna kommer de inte räcka till nästa regel och spillet blir 60cm per bräda eller tänker jag fel?
 
mlkjhr skrev:
Impregnerade änden? Impregneringen är igenom hela brädan, inte bara ytskiktet!
Nej, det är den inte. Såga av en bräda och se efter. Har du bra tätväxt virke går impregneringen oftast bara nån mm in.
 
mexitegel skrev:
Nja.

I furu är det i huvudsak splintveden som har förmåga att absorbera tryckimpregneringsvätskan, kärnveden är naturligt beständig mot röta. För att få en bra kvalitet på tryckimpregningen (NTR-klass) så krävs alltså att impregneringsvätskan tränger igenom hela brädans splintved in mot kärnveden. Därmed har hela brädan ett rötskydd som ska hålla i minst 20 år.

Det påverkar alltså inte rötskyddet att såga av änden, det är till och med så att det är högst lämpligt att göra det, dels av byggnadstekniska skäl - det är sällan änden är helt vinkelrätt kapad från sågen och snittet är grovt, dels är det vanligt att änden uppvisar sprickor vilka med fördel kapas bort för att förhindra ytterligare sprickor. När man beräknar virkesåtgången är det därför lämpligt att utgå från 5-10 cm frånkap på varje bräda.
Sprickorna i änden beror på att änden torkar fortare än resten av brädan. Kapar du en ny ände kommer det högst troligt att uppstå likadana sprickor där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.