hantverkare1 skrev:
Jag gör alltid frisen sist.
Släpper ut tralen och när allt är färdig slår man linjer med färgsnöre och sågar med sänksåg. Funkar med cirkelsåg också.
Sen gerar man ihop frisen.
Jag får omvärdera min idé om att sätta frisen först, på det sätt du gör borde man spara en massa tid då man inte behöver vara så petig i förstaläget.
 
Korvgubbe
Om det inte är för sent tycker jag du ska tänka om och lägga dubbel fris. En enkel bräda tror jag riskerar att se lite fjuttigt ut på en så stor altan.

Ett tips inför läggningen är att använda utsättningskäppar för att tvinga in krokiga brädor. Fäst käppen med en skruv i regeln och knacka in den med en hammare så att allt kommer i spänn, skruva fast trallbrädan och ta bort käppen.
 
hantverkare1 skrev:
Jag gör alltid frisen sist.
Släpper ut tralen och när allt är färdig slår man linjer med färgsnöre och sågar med sänksåg. Funkar med cirkelsåg också.
Sen gerar man ihop frisen.

Gillar Vsb trallskruv. Inte så farligt dyr, en femhundring för en stor hink med 1000-1200 skruv i.
Gjorde på samma sätt fast går bra med en vanlig cirkelsåg och en regel, om man inte vill lägga pengar på en cirkelsåg.

20140708_190007_zpsai9bfxlk.jpg

20140708_190507_zpstbmkoaxq.jpg
 
Redigerat:
Ser bra ut....
Har du mera bilder på stommen/ stolparna du använde på plattorn för att få upp stommen till rätt höjd.
Vilka dimentioner använde

Estwing här på forumet har lagt ut massa tips om bla trall läggning.
 
Redigerat:
Det är 45x170 bitar som är fast skruvade på bärlinorna som stolpar
 
Då har jag varit och handlat trallskruv. Det blev ESSVE Corrseal med cutterspår (4.5x55) 4000st. Kändes ingen bra och börja snåla på det när det är den billigaste posten på hela bygget.
 
  • Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut "med stolparna" eller vad man ska kalla dom
 
  • Gilla
GladaSnickaren och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Finns det någon särskild anledning till att du inte satte "stolpen" centrerat på plattan?
 
Ja på vissa hamnade det i mitten andra inte:) kändes som om man skulle motverka att plattan skulle vrida sig om man satte en i varje ände av plattan.
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Ahh. Det är en stolpe på resp. sida. Såg inte det. Då förstår jag. Snyggt som sagt.
 
Tror någon byggfirma lånat din bild, eller är det din firma?
Screenshot_2016-04-23-20-31-25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det hans firma så har han ju "vilselett" oss lite tidigare.
Bilden laddades upp här 14 april 22.46 firman la ut bilden på Instagram samma dag.

Min gissning firman bygger altanen eller gjort delar på den.
 
Ja det är Tekbergs bygg i Uddevalla som monterat ihop altan stommen för mig. Sen har jag kört vidare på detta och förstärkt det hela på alla möjliga sätt i väntan på trallvirket:). Toppen firma som gjorde en kanon jobb när ens egna timmar inte räckte till.

Fick hemleverans av trallvirket om igår. Totalt 1100meter 28x120. Så idag fick jag dit ca 200 meter.. Puhhhh så mycket jobb det är som återstår.
 
Redigerat:
Jag har en fråga gällande trall virket. Har för mig att man ska alltid lägga sidan med mest årsringar neråt.
Men ibland (ganska ofta) så var trall brädan finare på den sidan. Kan man då sätta trall brädan upp och ner för att få den snyggare sidan uppåt?
 
kimmo_thn skrev:
Jag har en fråga gällande trall virket. Har för mig att man ska alltid lägga sidan med mest årsringar neråt.
Men ibland (ganska ofta) så var trall brädan finare på den sidan. Kan man då sätta trall brädan upp och ner för att få den snyggare sidan uppåt?
Det lär vara det mest rätta, men av snickare har jag hört att virket ofta är av så usel kvalitet att man helt enkelt tar den sida som är bäst som uppåt.
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.