Ska det 10 åriga anvsvaret mot dolda fel avvecklas?

  • Antal röster
    69
  • Omröstningen stängd .
Hus äldre än 20 år ÄR undantagna, det skall vara, och påstås vara, nysckick och fördyra köpet för att ens kunna bli dolt fel. MEN om ditt hus från 1890 har topprenoverats med marmor och nya stommar, ny el, nytt rubbet......så bör du inte förvänta dig att riva det efter ett år....
 
Jag skulle hellre se:

1. Någon typ av ökat entreprenörsansvar. Utformat tex som att flera "behöriga" exempelvis inom el, vvs, badrum, tak mm betalar 10% till en försäkring. Så om man anlitar dessa och har papper så kan man vända sig dit om något blir ett "fel" inom 10 år - oavsett om huset säljs eller inte.
2. Större ansvar kring den sk frågelistan. Och mer utbildade mäklare, eller ev en mot mäklartjänst, uttökad besiktning med mer genomgångar.

....om man nu, som tex i Stockholm, pyntar 10 miljoner för ett hus så kan man tycka att besiktningen kan göras över två dagar och att besiktningsmannen kan anstänga sig något och lämna info kring, vad är ett våtrumisintyg? Vad kan det innebära om det saknas? Kanske kan lyfta på en tegelpanna? Och kanske ta loss badkarsfronten.........till exempel.
 
Redigerat:
De husen jag äger uppfyller inga nu kända byggnormer, och det kommer framgå vid försäljningen. Jag förväntar mig inga problemed dolda fel.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
O
Polos skrev:
Så om hela badrummet visar sej vara ett jätte fuskbygge och förstör halva huset när du är på semester så rycker du bara på axlarna och tar smällen , då är du nog unik eller väldigt rik
Tja, tur att jag äger en skiftnyckel, då kan jag kontrollera alla kopplingarna innan jag åker på semester!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.