Ska det 10 åriga anvsvaret mot dolda fel avvecklas?

  • Antal röster
    69
  • Omröstningen stängd .
O
SueCia skrev:
Dolda fel lagen är en fullständigt absurd lag, Som dessutom präglas av godtycklighet, som fallet med killen som sålde ett 70tals hus o fick ersätta hela avloppet, det ENDA jag tycker en köpare ska kunna hävda mot säljare är sånt som är bortom allt tvivel att köparen dolt medvetet, eller om man utfäst "nyrenoverat badrum" så ska det vara ett korrekt sådant också.
Jag håller med... på det stora hela...
Men framförallt med det som du säger när en säljare medvetet dolt ett fel...
Problemet är väl bara att bevisa....
Man inser även som just fallet som du hänvisar till, att det är den med bäst jurist som "vinner"
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Strip skrev:
Jag håller med Odjuret ovan. Det är ju helt orimligt att en privat säljare ska ansvara för sånt denne inte har en aning om.
Nä det låter ju mycket mer vettigt att det blir köparen som får ta smällen av de fel som inte gick att upptäcka.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nä det låter ju mycket mer vettigt att det blir köparen som får ta smällen av de fel som inte gick att upptäcka.
Ja för säljaren ska ju inte ha något ansvar😉
 
Ironi i all ära. Men varför har man inget liknande någonannanstans än i Sverige?
 
Hur många procent av köpeskillingen är säljaren beredd att avstå ifrån för att bli av med 10-årsansvaret?
Allt hänger ju ihop.
 
Atom skrev:
Sverige är det enda landet i världen som tillämpar detta.


Vad tycker ni?
Intressant. Var kan jag läsa mer om detta? Vad har du för källor?
 
Fråga dina utländska vänner. Jag frågade från minst 10 olika länder och alla blev chockade då jag berättat om skyddet i Sverige.

Ge mig exempel på ett enda land som tillämpar det. Utöver Sverige naturligtvis.
 
Det hedrar dig att du tror att jag känner minst en jurist i världens ca 200 länder. :) Det gör jag tyvärr inte. Om din uppgift hade stämt tyckte jag bara att det hade varit en intressant ingång i diskussionen. Nu tar jag mig friheten på att tvivla på sanningshalten i den och tycker alltså inte att det är ett argument vare sig för eller emot den svenska lösningen.

Det betyder ju förstås inte att frågan inte är värd att diskutera ändå.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker helr klart att det 10 åriga ansvaret kan avskaffas, men entreprenörers ansvar borde stärkas på något sätt. När det blir så lätt (som det är i scerige) och billigt (50,000kr) att lägga ner o starta upp AB fuskar ju många.......så jag förespråkar någon tup av personligt ansvar eller försäkringsbuffert för garantiåtgärder. I säkert 90% av dolda fel är det ju i grunden en hantverkare som slarvat, fuskat, eller djävlats....
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Jag tycker helr klart att det 10 åriga ansvaret kan avskaffas, men entreprenörers ansvar borde stärkas på något sätt. När det blir så lätt (som det är i scerige) och billigt (50,000kr) att lägga ner o starta upp AB fuskar ju många.......så jag förespråkar någon tup av personligt ansvar eller försäkringsbuffert för garantiåtgärder. I säkert 90% av dolda fel är det ju i grunden en hantverkare som slarvat, fuskat, eller djävlats....
90% är det i grunden en hantverkare , varifrån kommer den siffran?
 
Polos skrev:
90% är det i grunden en hantverkare , varifrån kommer den siffran?
Jag TROR det med. Iaf vad det gäller nyare (under 25? åriga) fastigheter.

Men en sak är klar. Det är för lätt slipa ansvar som företagare. Själv tror jag mer på långvariga försäkringar (som kan vara giltiga i 10 år efter konkurs/avveckling/bortgång).
Just nu får hen "dö" och slipa ansvar.
 
Det är få fel på ett hus som inte går att hitta.
In och kryp.
Tryck i underkant på grejer som är utsatta för regn.
Känn hur det luktar när ni kliver in i huset.
Sund misstänksamhet om alla fönster står öppna på visningen.
Det som är fiskigt är svårt att dölja.

Det är inte bekymmersfritt att äga hus. Tror man det så skall man inte köpa något.
Det jag vill säga till vänner som står i begrepp att köpa hus är:
Det är viktigt att inte lita på garantier och konsulter. Läs och lär. Fråga om allt.

Och när de lyckats lura sig själva att det charmiga sekelskifteshuset med välbevarade orginaldetaljer är deras dröm. Tag ansvar och fixa det som måste utan att trakassera den som äntligen lyckats komma därifrån.

hälsningar / Findus
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Polos skrev:
90% är det i grunden en hantverkare , varifrån kommer den siffran?
Det är min gissning, finns ingen referens, men definitionen av dolt fel är ju att det inte syns och då tror jag det ffa görs av företagare dvs hantverkare.

Håller med Atom ochså, och det är ju ffa i nya hus det ens är aktuellt med dolda fel.
 
Atom skrev:
Jag TROR det med. Iaf vad det gäller nyare (under 25? åriga) fastigheter.

Men en sak är klar. Det är för lätt slipa ansvar som företagare. Själv tror jag mer på långvariga försäkringar (som kan vara giltiga i 10 år efter konkurs/avveckling/bortgång).
Just nu får hen "dö" och slipa ansvar.
Självklart ska fuskande företag inte komma undan , men varför ska fuskande säljare göra det ?
 
Polos skrev:
Självklart ska fuskande företag inte komma undan , men varför ska fuskande säljare göra det ?
Nej, fuskande säljare bör inte komma undan heller om det är rent fusk. Men om något utfästs med att säljaren själv gjort något, inte en hantverkare, ökan undersökningsplikten i sådan grad att jag knappt tror det kan bli tal om dolt fel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.