Y
Har sökt lite nu efter idéer på hur man kan bygga ihop någon tjusig lösning för att förvara alla prylar som har med dator- och tv-nätverk.

Hittar enstaka bilder från gamla trådar men hoppas på att fler ska visa sina lösningar.

Själv funderar jag på köpa ett köksöverskåp från ikea och pilla fast alla prylarna i..
 
Har ett moddat köksöverskåp. Det är kapat i bakkant så djupet är bara knappt 20 cm.
 
Jag har allt i botten på en garderob, inte riktigt klar men kommer ta bild sen.

Två förstärkare, två sonos connects, kabel-tv-modem (eller vad det heter), NAS, Airport Extreme, Airport Express, HDMI HDBase-T extender, dator.
 
  • Gilla
bobbyman
  • Laddar…
Jag har fördelen att min övervåning har förråd längs sidorna. Där satte jag fast rackskenor som jag böjt i 90 grader i botten för att hänga min 24-portars gbit-switch. Detta gör att det inte bygger mycket från väggen.

Eftersom ingen ser det har jag mest fokuserat på att det ska vara lättåtkomligt och ändå inte ivägen.

Till vänster ser ni en extra patchpanel, den är för att enkelt mata telefonin till eventuella portar.

Här får ni dessutom äran att se en sam-knows box, vilket är en av anledningarna till att min installation ser lite extra förjävlig ut just nu.
 
  • 100_3214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Y
bjurran: övervåningens förråd.. blir det inte kallt där? många har varnat mig, och manualerna, har varnat mig för teknik ihop med minusgrader.

Så jag tänkte skydda min blivande låda med frigolit eller vanlig isolering och hoppas på att tekniken värmer lådan.
 
Det du ser bakom allt skrot där är en tunn gipsvägg. Övervåningen är på andra sidan.
Allt är isolerat på ett snedtak på motsatt sida som inte syns på bilden. Det är alltid varmt där inne.
 
Jag vågar nog påstå att minusgrader inte är något problem egentligen, utan det är nog mer fuktigheten som spelar roll. Har dock inte gjort några försök själv mer än att jag använt en server för att underhållsvärma gäststugan ett tag :p
 
Jag har haft en accesspunkt på vinden i en vanlig wellpapplåda på vinden i flera år - verkar fungera utmärkt.
 
  • Gilla
Jonas88
  • Laddar…
Så länge strömmen är på kommer utrustningen vara varmare än omgivningen, och då är kyla och kondens inget problem. Största problemet med vinden är nog att det kan bli väldigt varmt på sommaren.
 
njae....kondens kan ju bli ett problem..... tag en kall öl ur kylen, då rinner den på utsidan, kallt meda möter varm luft, kondenserar på utsidan, vänd på det! varm media möter kall luft, kondenserar på insidan, kanske försumbart men det finns fukt i apparaten....
 
Vet problemet ifrån när jag fotade i alperna. Varma saker (läs optik) ut i kyla är inget problem, kalla saker in i värmen och du får kondens på insidan av optiken/kameran. Dyrt misstag för många andra. Jag lät alltid väskan ligga och långsamt bli varm i rummet (utan att öppna)

Så nej, du får inte kondens åt båda hållen. Se annars dina vv/kv rör, vart har du kondensen?

Edit: stavning.nu
 
jkling skrev:
njae....kondens kan ju bli ett problem..... tag en kall öl ur kylen, då rinner den på utsidan, kallt meda möter varm luft, kondenserar på utsidan, vänd på det! varm media möter kall luft, kondenserar på insidan, kanske försumbart men det finns fukt i apparaten....
Eh, va? Det är varm fuktig luft som riskerar att kondenseras på kalla ytor. Kall torr luft kondenseras inte på varma ytor.
 
Har sneglat på att inhandla ett sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=517861
Som kommer att sättas upp bredvid elcentralen nere i källaren. Har redan fördragit ett par flexslangar för nätverket dit så.

Kommer bara husera en HP N36L Microserver, en Fujitsu Siemens E7935 (brandvägg med pfSense) + 24 portars gigabit switch.

Då detta kommer sättas upp till hösten så kan jag bara bjuda på bilden på skåpet. :)
 
DrBosa skrev:
Eh, va? Det är varm fuktig luft som riskerar att kondenseras på kalla ytor. Kall torr luft kondenseras inte på varma ytor.
Det Jkling föreslår är att skalet på apparaten kyls och blir kallt av vindsluften och att den varmare luften i apparaten då kondenserar mot det kalla höljet.

Jag har lagt min accesspunkt i en vanlig kartong och det verkar iaf fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.