Jag är i det närmaste helt säker på att även byggsamrådet skall vara avklarat innan 30 juni (och naturligtvis inte den 31 juni som jag skrev tidigare... :surprised: )
 
Oj vad mycket ni hinner skriva!

Galaxenspresident..: Ja, det kommer att bli fjärrvärme & FTX, men jag blev lite orolig när ni börjar räkna på detta med 110kWh/m2...det har jag inte riktig koll på. Måste titta lite närmare på det...

Är det alltså så att man redan nu måste beställa fjärrvärmeanslutningen??

Angående asfalteringen så har det varit så tidigare i Alsike (jag bor ju där redan idag) att Skanska har lagt ut lappar i brevlådorna när som är klara med gatan, men kvar i området att man har möjlighet att få uppfarten asfalterad till ett bra pris. Vi har gjort det just genom Skanska idag och dom var kanonbra och det blev ett bra jobb!

Detta med att beställa gräs tillsammans är en jättebra idé! Är vi många som beställer samtidigt så kan vi förhandla oss till ett bra kvadratmeterpris på gräset!

Som jag skrivit tidigare så har jag idag Telias fiber in i huset och internet funkar kanonbra. Däremot hade dom vid det tillfället problem med IP-tele & IP-TV. Men det kanske funkar nu.

Man kanske skulle prata med Telia redan nu, men jag tror att dom kommer att komma ut med information att det går att ansluta sig när det väl är klart.

/ Jocke
 
Pratade med Energirådgivaren idag och enligt honom så kunde man räkna med hela FTX anläggningens verkningsgrad när man räknar på hur ventilationsförlusterna reduceras. Med en roterande växlare så ligger man på mellan 70 och 85 procent i verkningsgrad, medan jag räknade på 30/65 delar. Det gör ca 2000kWh/år med 70% för mig, dvs en förbättring med 2000/17=11.6kWh/m^2/år. Som vanligt är osäkerhetsfaktorerna (varmvattenuppvärmning och FTX vinst) för stora för att kunna säga något bestämmt.

Sedan tar ju FTX:en upp värmeöveskottet av hushållselen också så där kanske man också tjänar. Om inte detta på något sätt är inräknat i nyckeltalet förståss. Jag räknade på 100 kilogradtimmar/år eller vad enheten nu blir. Stockholm ska ha 90 och gävle 110. Hmm (20 grader innetemp - 5.2 årsmedeltemperatur)*24h/dygn*365dygn/år = 129,6kilogradtimmar/pr, antingen är uppvärmningen från hushållselen med på något sätt och/eller så har jag tänkt fel när det gäller nyckeltalet.

Pratade med kommunen idag också och visst är det byggsamrådsmötet som gäller och då är det i praktiken de nya reglerna som gäller för de flesta i den här omgången. Kalle Anka kanske klarar sig som skickade in bygglovet tidigt?

Jag har inte fått in bygglovet ännu (med lite flyt nästa vecka).
 
Enligt publikationen ovan ingår inte hushållselen i energibegränsnigen, eller? För att kunna bevisa energiförbruknigen måste man då ha 2 olika elmätare, en på värmekällan och en för hushållselen. Observera att om man vill värma upp ett garage som ofta har mycket sämre isolering ser det ännu mörkare ut. Detta får man inte räkna som golvarea att dela med.
Svagheten i FTX är just avsaknaden av kompressor.

Tänk också på att alla begagnade hus som säljs efter 2009 måste ha en energideklaration i prospektet. Ligger man högt upp kan det nog vara negativt för andrahandsvärdet....
 
Fick idag pris för borrningen för IVT495. Priset är 35000:- för 80 meter inklusive foderör och slang. Pumpen kostar 15000 extra. Totalt 50 000 för IVT495 som bara levererar 4KW. Sänkt energibehov med 4500kW/år i förhållande till IVT490 ger det rätt lång tid att räkna hem pengarna på. Om man hade kunnat gräva ner slangar istället utan att behöva spränga bort berg skulle merkostnaden vara 30 000 totalt. Då hade det varit värt det! Nu känns det inte lika attraktivt. Fördelen är dock att det kan göras under totalentreprenaden....
 
Hade en lång diskussion med Uppsala kommuns energirådgivare idag. Man kan verkligen säga att han är en stark (nästan helt onyanserad) förespråkare av fjärrvärme. Jag försökte diskutera andra alternativ men vi kom hela tiden tillbaka till fjärrvärmens tekniska, fysikaliska och termodynamiska förträfflighet. Även om det (i nuläget) är ett dyrare alternativ. Enligt honom kommer man inte att klara kraven utan ett FTX-system. Däremot skulle man klara kraven med ett modern FTX med hög verkningsgrad, även om man inte har lika bra återvinning som med en FLVP. Exakt hur mycket man får tillbaka med FTX kunde han inte svara på utan det måste man be hustillverkaren räkna på specifikt. Beroende på hur energieffektivt hus man har så är min uppfattning ändå att man kommer att landa på mariginalerna. Energirådgivarens iver att övertala till fjärrvärme känns inte helt opartiskt... Det intressanta han sa var dock att ett fristående garage kommer att räknas som en separat byggnad och därför inte tas med i energiberäkningen. Han skulle dock kontrollera med boverket eftersom kapitel 9 är något otydligt om detta. Det känns rätt viktigt att få klarhet i detta då detta kan vara en avgörande faktor.

Vi skall fortsätta vår diskussion på torsdag och då skall jag försöka styra diskussionen lite mer åt plånboksfrågor än om grundläggande fysikaliska mekanismer.
 
Det ekonomiskt bästa i nuläget skulle jag tro är att gå på frånluftsvärmepumpen, men på några år sikt är jag inte lika övertygad. Om man inte har något så effektivt som Comfortzonen sägs vara då.

Jag resonerar som så att Fjärrvärmen antagligen kommer att ha en gynnsammare prisutveckling än elen så skilnaden till FVP's fördel (typ IVT 490) kommer att minska varvid komforten från FTX antagligen uppväger skilnaden som eventuellt kvarstår.

Så går mitt interna resonemang just nu.

Såg föresten att det var ett halvfärdigt hus från förra etappen till salu på blocket:
Hus i alsike knivsta
Där var visst värmepanna med. Kanske man skulle nappa på det istället så slapp man fundera på värmelösningen mera ;-).
 
I mitt fall skall en av de större värme och ventilationsfirmorna projektera fram FTX systemet. Enligt hussäljaren skall huset efter denna projektering självklart hålla för de krav som gäller!!!....

Så det känns lite som bollen ligger hos dem....

För mig som nu bor i ett relativt nytt hus (3 år) med FLVP känns det verkligen som den extra kostnaden per år i uppvärmingen med fjärrvärme samt med ett FTX system ändå är självklar... Det räcker INTE med enbart styrd frånluft.... Man ska må bra i huset också.. inte enbart i plånboken.....

:)
 
Kalle Anka skrev:
Man ska må bra i huset också.. inte enbart i plånboken.....

:)
Den var bra!

Jag bor också i ett nytt hus, och om man tänker på hur varmt det har varit inne nu på kvällarna och hur svårt det är att få ut värmen fast man öppnar alla fönster.

Tänk er att suga ut den varma luften med FTX och få in den svala uteluften automatiskt...

.....mmm vad skönt
 
JockeR skrev:
Tänk er att suga ut den varma luften med FTX och få in den svala uteluften automatiskt...

.....mmm vad skönt
Menar du att du skall få bättre genomströmning med FTX än ett gammalt hederligt korsdrag???
 
Jag tror inte FTX ger bättre kylning i huset? Det är ju samma luftflöde som med en FLVP och då det inte finns ett kylaggreggat i FTX kommer du nog inte att få en lägre temperatur i huset än med FLVP. Du får väl inte in kallare luft än uteluften när du inte kyler luften?....Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Kalle Anka skrev:
Man ska må bra i huset också.. inte enbart i plånboken.....

:)
För 6-7000 spänn om året kan jag köpa många saker som gör att jag mår bra i huset :)

Och visst - det är ju en sak att huset precis klarar kraven, och annan sak att du ligger en bra bit under. När huset sen skall energideklareras och säljas är det inte lika kul....
 
Du har i alla fall ett system som jobbar åt dig hela tiden utan att du aktivt själv måste springa runt och öppna fönster och dörrar.

Vi har tokvarmt just nu på övervåningen, med fönster på glänt i alla rum och fläktar som försöker röra om luften, men det är banne mig riktigt svårt att få in den svala uteluften. (Eller rättare sagt att få ut den varma luften från som är inomhus)

Om det sen är bättre med FTX? Ja, jag vet inte säkert då jag inte testat det, men jag inbillar mig att med ett fläktsystem som aktivt både suger ut och tillför ny luft att det kommer att bli bättre ja.

/ Jocke
 
Har vänner som har ett gamalt FTX system... de upplever att klimatet inomhus är mycket bättre än nyare hus de vistats inom ...... och.. ja.. de tycker inte att "sommarhettan" där luften är varm och känns som den står still finns i deras hus...

Sen är det nog till stor del väldigt beroende på vad för hus man har!!!

Ja ja... det är väl bra att vi kommer ha olika system på gatan... omväxling förnöjer... :)
 
Sedan en sak om F-luft...

Killen från ventilationsfirman som justerade min FLVP sa att F-system bygger på att man har ett helt fritt flöde i huset... han menade att stängda dörrar till sovrummen direkt gör att systemet inte fungerar som det ska... även om man instalerat rätt tröskel

Det kanske är det som gör att det blir "sommarhetta" i sovrummen??...

Nä... med FTX så kommer det att strömma ny luft till sovrummen trots stängda dörrar.. och ja... barnen, föräldrarna och husdjuren slipper störa varann...

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.