Drosen skrev:
Sitter inte dosorna väl djupt, vad ska du ha utanpå stenarna?
Det hoppas jag inte! Utanpå blir det en tunnputs, ca 6-8 mm.
 
Sitter de jämns med stenen idag så är det stor risk att du måste köpa nya längre skruvar till dina dosor efter putsning, om inte dosorna har någon justerbar "monteringring".
 
roli skrev:
Sitter de jämns med stenen idag så är det stor risk att du måste köpa nya längre skruvar till dina dosor efter putsning, om inte dosorna har någon justerbar "monteringring".
Jag hoppas elektrikern har koll på det. Det är han som har satt upp dem med info om att där kommer 5-10 mm puts. Trist för honom om han missat det.
 
Putsning inomhus. Här används Webers Serposol-system (Therm 261 EF) med 1 mm kornstorlek. I putsen läggs ett glasfibernät för att motverka sprickor i framtiden. Just nätning slarvas det generellt med har jag förstått. Men inte här! Hörn och smygar har en hörnlist, också i glasfiber.

Väggen ser i detta läge lite väl grov ut men den får en lite annan struktur när färgen kommer på sen.

IMG_5198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
Inspirerande! (y)
 
Att putsa väggar inomhus tar låååååååång tid. Detta moment underskattade jag definitivt trots att jag försökte läsa på om olika tekniker och tidsåtgång.

Resultatet blir dock fantastiskt bra så jag skulle inte vilja välja något annat.
 
Under tiden som det putsas så jobbas det på andra saker i huset. Här installeras kaminen. Jag har valt en vattenmantlad variant som kopplas till en ackumulator-tank. Främst för att kunna njuta av eld utan att det blir speciellt varmt men också för att kunna värma tanken vid behov. Någon primär uppvärmning är det inte tala om, det tillåts inte i kommunen. Endast trivseleldning här!

Kaminen har hörnglas så man ska kunna se den från både vardagsrum och kök.

2015-01-15 10.22.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-15 10.04.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-15 10.05.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roffer och 4 till
  • Laddar…
Ovanför tvättstugan har jag ett litet vindsutrymme, fullt isolerat. Det lämpar sig väldigt väl att montera FTX-aggregatet till ventilationen här.

Jag har valt ett Östberg Heru 130 S EC 2A. Hela installationen görs innanför klimatskalet så kanalerna behövs inte isoleras. För att få systemet så tyst som möjligt så är kanalerna 200 mm så långt det är möjligt och innehåller en del ljuddämpare. 200 mm är stort! Men jag resonerar som så, att anslutningarna på aggregatet är 200 så är det lika bra att köra det hela vägen.

I ena delen av huset övergår systemet till Nilan NilAir för att kunna dras i ryggåstaket, mer info om det senare.

2015-02-06 20.15.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-06 20.15.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-06 20.15.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-06 20.15.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för kamin? Vet du om den finns även utan vattenmantling? Jag letar efter en med glas på två sidor likt den som en insats i befintlig öppen spis.
 
falkn skrev:
Vad är det för kamin? Vet du om den finns även utan vattenmantling? Jag letar efter en med glas på två sidor likt den som en insats i befintlig öppen spis.
Den kommer från mygind.se. Ser att här finns flera liknande varianter utan vattenmantling. Denna tex: http://mygind.se/product.asp?product=3449
 
Tack för det!
 
Inne i huset så fortsätter putsningen. Allt görs för hand och det tar sin tid. En del ytor är jobbigare än andra. Tex här i köket där takhöjden mäter 5.3 meter. :D

Samtidigt som putsningen pågår så monteras det gips i taket och ventilation dras.

2015-01-15 10.58.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-15 10.59.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-15 10.58.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-08 22.42.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-02-11 16.45.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Utifrån så ser huset nu ut så här.

2015-01-18 12.01.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Mainstream skrev:
[bild]
Kommer det att vara möjligt att komma åt rördragningen ovanför kaminen efter det att allt är färdigt?

De där automatiska avluftarna kommer att ge dig problem annars då de har en tendens att börja läcka efter en tid....
 
roli skrev:
Kommer det att vara möjligt att komma åt rördragningen ovanför kaminen efter det att allt är färdigt?

De där automatiska avluftarna kommer att ge dig problem annars då de har en tendens att börja läcka efter en tid....
Tveksamt, men det går iallafall. Man kommer åt dem genom gallret ovanför (trångt, men det går). Utöver det är där en servicelucka på ena sidan. Den har dock blivit överputsad. Men det är ju inte värre att man får plocka fram den vid behov.

Det är märkligt, men i alla kataloger över kaminer så är de alltid så snyggt inpassade i väggen. Där finns aldrig galler, kontrollpaneler eller serviceluckor i mängder.... :eek:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.