Hej allihopa!

Nu tänkte jag höra med er som är bättre vetande i många frågor.

Som ni ser på bilden så har jag grävt ur för plinten. Jag har fyllt på ett lager med 0-16 i botten för att jämna till det så att plinten står rakt och stadigt. Efter det har jag måttat in så att alla står likadant jämte varandra.

Nu till frågan och min idé. Jag har tänkt att fylla på med 0-16 ända upp till kanten (ca 45cm från plintens nedre del) där urgrävningen blir större. Där tänkte jag skära ur cellplast och lägga ett lager lika stort som ringen och tätt emot plinten. Sedan fylla på med jord eller grus (0-16).

Låter det som en vettig idé eller isolerar man på något annat sätt? :S Förhoppningsvis hinner någon svara då jag gärna vill påbörja bjälklaget imorgon.

/Christian



PS Det var skitkul att gräva! Gick verkligen hur smidigt som helst, från första till sista spadtaget d^_^b



EDIT: Bilden är tagen före jag rätade upp dem! Dom sista 30-40 cm består av hård lera, om det spelar någon roll.
 
  • IMG_1524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kör jag vidare som tänkt men gräver ur lite mer för isoleringen :) Tack!!

/Christian
 
Äh jag sket i det på söndagen. Istället så väntar jag tills nästa frivecka och gräver två decimeter till så att jag är säker. Sen gräver jag ut ytterligare så att mer isolering får plats runtom.

Det var ju ändå relativt lättgrävt.. så varför inte försäkra sig om att det blir riktigt gjort.


/Christian
 
Som alla anrda sæger, riktigt bra jobbat och snyggt resultat:)!

Det som slår mig nær jag læser din tråd ær att vi ær ganska lika du och jag (førutom att ditt bygge ær mera omfattande), samt att vi har liknande førutsættningar.

Jag håller på att renovera en sommarstuga som ligger på en ø, så solceller ær något som jag också anvænder. Har heller inget dricksvatten, jag kunde ingenting från børjan, vi har likadnat elverk;) etc etc.

Jag har några frågor till dig som troligen kommer hjælpa mig mycket.

Den blandaren fran Watski, har du skaffat den? Isf verkar den ok? Vattenpumpen som du pratar om ganska tidigt i tråden som kænner av tryckførændringen nær man øppnar blandaren, var får man tag på den?

Førstærkaren som du køpt, var har du køpt den? Vad kan man koppla in før stero till den? Sjælv funderar jag på att fælla in en bilstereo i ett skåp, tror att de ær ganska energisnåla och då har man ju aux/USB-uttag...

Keep up the good spirit!
 
ulfand skrev:
Som alla anrda sæger, riktigt bra jobbat och snyggt resultat:)!

Det som slår mig nær jag læser din tråd ær att vi ær ganska lika du och jag (førutom att ditt bygge ær mera omfattande), samt att vi har liknande førutsættningar.

Jag håller på att renovera en sommarstuga som ligger på en ø, så solceller ær något som jag också anvænder. Har heller inget dricksvatten, jag kunde ingenting från børjan, vi har likadnat elverk;) etc etc.

Jag har några frågor till dig som troligen kommer hjælpa mig mycket.

Den blandaren fran Watski, har du skaffat den? Isf verkar den ok? Vattenpumpen som du pratar om ganska tidigt i tråden som kænner av tryckførændringen nær man øppnar blandaren, var får man tag på den?

Førstærkaren som du køpt, var har du køpt den? Vad kan man koppla in før stero till den? Sjælv funderar jag på att fælla in en bilstereo i ett skåp, tror att de ær ganska energisnåla och då har man ju aux/USB-uttag...

Keep up the good spirit!
Hallå där! Tack så mycket! :)

Anledningen till att jag väntat med svaret är för att jag försökt få fram hur mycket en bilstereo drar. Tyvärr har jag inte provkört min som jag köpte och vet ärligt talat varken hur mycket den drar eller om USB är en MP3-spelare eller bara för laddning av mp3-spelare. Men jag skulle gissa på att den drar +5A. Däremot så tar kortläsaren MP3. Sedan finns det en vanlig RCA-ingång på baksidan som gör det enkelt att koppla in en mobil/mp3/allt med 3,5mm stereopropp.

Jag köpte den på www.ebay.se sökord:12v amplifier usb sd
Ställ in USA som sökland. Där har du två st likadana. Snabb frakt! 216kr inkl. frakt. d^_^b


Nej, jag har inte fått min kran trots att jag beställde den för tio månader sen :| Jag ska leta på en pump åt dig.. nu måste jag till jobbet :p


Nu vart jag ju sugen på att se bilder från din Ö!! :wow: Starta en ny tråd och visa upp lite från din renovering!


/G
 
Hej igen,

Jag kollade upp ebay och funderar på ett likadant steg som ditt fast med 4 kanaler och bra effekt:), endast 271 :-, som hittat:), det som det står mellan är den eller denna http://www.mds.se/sv/product/16559/MSR4501-Har-du-ocksa-trottnat-pa-CD-skivor

Jag vill dock undersöka hur mycket den drar först innan jag bestämmer mig. Har du funerat på att använda koaxialhögtalare avsett för bilar eller har du någon annan tanke runt högtalare? Jag hade ett par billiga från biltema i segelbåten och det blev faktiskt skitbra ljud i kabyssen:) så jag är i dagsläget inne på att sätta upp sådana inne i stugan i hörnen uppe mot taket.

Angående pump så hittade jag en, kanske det är något liknande som du har sett? http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=345277468966170&page=137


Jag har gjort ganska mycket redan och har inte riktigt ork att lägga upp en tråd om mitt bygge, dessutom så ser ju alla hur snett jag sågar och bygger;)... fast jag ska fundera på saken:), har en hel del bilder på min FB, nästan som en tråd utan text, men mest för min egen del men den kan du få ta del av om du är intresserad:).
 
Btw, har beställt en eco-fan från ebay, halva priset mot här hemma, kanske skulle vara något för dig med....
 
Hur blir det med ölburkssolfångaren?
 
ulfand skrev:
Hej igen,

Jag kollade upp ebay och funderar på ett likadant steg som ditt fast med 4 kanaler och bra effekt, endast 271 :-, som hittat, det som det står mellan är den eller denna [länk]

Jag vill dock undersöka hur mycket den drar först innan jag bestämmer mig. Har du funerat på att använda koaxialhögtalare avsett för bilar eller har du någon annan tanke runt högtalare? Jag hade ett par billiga från biltema i segelbåten och det blev faktiskt skitbra ljud i kabyssen så jag är i dagsläget inne på att sätta upp sådana inne i stugan i hörnen uppe mot taket.

Angående pump så hittade jag en, kanske det är något liknande som du har sett? [länk]


Jag har gjort ganska mycket redan och har inte riktigt ork att lägga upp en tråd om mitt bygge, dessutom så ser ju alla hur snett jag sågar och bygger;)... fast jag ska fundera på saken:), har en hel del bilder på min FB, nästan som en tråd utan text, men mest för min egen del men den kan du få ta del av om du är intresserad:).
Du har PM med namn för FB :)

Det är en sån pump, men Jula och biltema har likadana fast för en billigare peng.
http://www.jula.se/helautomatisk-tryckvattenpump-12-v-7-l-min-130582

Vad gäller stereon så är det väl rätt svårt att räkna ut vad den drar då det varierar beroende på volymen. Det blir helt enkelt att testa sig fram vilka högtalare som passar förstärkaren. Jag kommer börja med ett par pianovita Dynavoice S-6 EX. Fungerar inte de byter jag och provar ett par Audio Pro Radius45 HD, också pianovita men betydligt mindre. Fungerar inte det så byter jag förstärkare :D

Du får gärna länka den för 271:- bara så att jag ser vad det är för något? Är min skit så sätter jag den på dasset :D

Jag vill någonstans tro att välljud på låg volym är bättre i en mysig stuga. Vill jag poppa så tar jag med mig min boomblaster ;)

Jag är inte riktigt säker på vad du tänkte att jag skulle ha fläkten till? Solfångaren?

Noseone: Nej... faktum är att jag har glömt bort det :x Att jag inte gjorde den under jan-feb är för mig ett mysterium. Däremot så har jag funderat om och tror jag hoppar ölburksmetoden. Den är för kraftfull.. det blir nog en takplåtvariant med två kammare som jag tror kommer göra gott under hösten!


/Christian
 
Har precis hittat denna tråd. Jättekul läsning, grymt jobb. Är sugen på ett grästak själv, återkommer med frågor när det blir dags :)
 
Mycket imponerande bygge! Bra jobbat! Har du redan något att skryta om för barnbarnen :)

Är på gång att lägga grönt tak, fast med betydligt mindre lutning och area än du, ca 5grader och 15m2. La du bara vanlig underlagspapp (YAP 2200?) och sen platonmatta på det? Blir det tillräckligt säkert för växtlighet?

Kollade inte riktigt alla dina förstärkare där, men en Sonic T-amp kan kanske vara något?
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html
Finns ett par olika Class D förstärkare för 12V, men du har kanske redan ful koll?

Vad gäller solfångare tror jag ölburkarna är lite onödigt avancerade. Byggde en förra året med svart takplåt, ett begagnat 2-glas-fönster på det med ett par mm. luft emellan. Sen isolering runtom. Hann tyvärr inte få upp det i skarpt läge, men det kändes bra när luft-tempen däri uppmättes till >125C på hösten...
 
Det är ju helt makalöst pinsamt detta.... Att jag inte har tänkt på Sonics T-amp?! :O en sån har ju jag suktat över bra länge.. Men jag har aldrig tänkt på den till stugan :) Jaja, då får min lilla amp åka ut på dasset.

Angående full koll hänvisar jag till mitt galleri på www.minhembio.com/chrissofsweden

Gräsets rötter kommer aldrig igenom en platonmatta. Observera att byggmax fuktspärrmattor inte är från Platon. De är gjorda av både ren åch återvunnen plast = sämre hållbarhet. Och ja, jag hsr bara takpapp undet!

Kan du inte ta några kort på solfångaren? Vore jättekul att få se den!

Jojx81: tack! Du är välkommen att fråga så mycket du vill sen!


/C
 
Tackar för infon angående taket!

Här är solfångaren:

dsc1520x500.jpg

också lite prototypelektronik för styrning av fläkt
dsc1519x500.jpg

Hålet i plåten syns inte så bra men det är där. Denna solfångare har bara ett hål in i huset och tar in frisk luft utifrån från sidorna. Blir ju bättre verkningsgrad om man sluter systemet och tar in "kall" luft från huset och värmer den och blåser tillbaka den i huset. Då görs förslagsvis ett hål nere till vänster och ett uppe till höger så luften transporteras längs med plåten.
Något som är oklart så fråga på. Principen och konstruktionen är rätt enkel.
Edit: En 12V datorfläkt användes i detta fall. Tanken var att leda luften genom en slang, men det blev inte tillräckligt luftflöde då. Sätter man panelen direkt på väggen med riktigt hål genom så borde det bli bättre.
 
Redigerat:
Thank you Nissepisse! Jag kanske ger mig på en under semestern :)


Idag har jag börjat med verandan and it's going fakking awsome! Jag är inte riktigt överens med plintarna från Byggmax.. inte heller deras förbannade ankarskruv.

För att börja med plintarna så förstår jag inte riktigt varför det är så brett mellan stolpskorna? Gör det något? Två stycken 2"5" sitter med fransk på tre ställen (för att hålla ihop dem), sedan två fransk på ena sidan av stolpskon och en på den andra. Räcker det? På ena är det ju ett avstånd på 2cm som ni ser på bilden, men jag tvekar på att det kommer bli bättre med ännu en fransk med det avståndet. Eller ska man köra med distanser? Känns ju också lite skumt..
Hur som så har jag ett avstånd på två centimeter ner till plinten för att det inte ska dra upp fukt.


Vad gäller ankarskruven så tänker jag lämna tillbaka dem imorn. Förra gången jag använde byggmax egna ankarskruv så gick skalle efter skalle av. Idag så drog jag dem runda trots att det är torx (T25)...!! q(;^;)p Sista gången jag vänder deras...

/Christian
 
  • 215255_1958410689525_1520494021_32105391_1141361_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.