Har precis gjort färdigt mitt uterum, så nu är det dags för ett trädäck på 6*6m utanför.
Mitt problem är att det är bara ca 20 cm från mark upp till golvet i uterummet.
Vill ju ha samma höjd på trädäcket som uterummet.

Så min fråga är hur ska jag göra??

Vilket är enklast gräva ur all matgjord och fylla med singel och padda och lägga virket på detta eller gräva ur och ställa i betongplintar?


:cool: :cool:
 
Hej, och välkommen till forumet..
Efternamnet är möjligen inte Karlsson..? ;D ;D
Övergett skivutgivningen och satsar på altanbyggande istället..??

Skämt å sido,
Bästa, stabilaste och hållbaraste lösningen torde ju bli att gräva ut så du kan sätta någon form av betongplintar, som du sedan bygger träkonstruktionen på.
 
Hej
Tack för ett snabbt svar.

Ok det finns ingen risk med att gräva ner en sån konstruktion?
Tacksam för tips på hur ett regelverk ska se ut?

Funderat på att ställa 16 st plintar och bygga på detta, 4st i 4 rader.
Räcker detta??

 
Hej igen.

Började skissa lite på ovannämnda men måste rådfråga lite.

Har tänkt mej 16st plintar 4st i 4 rader.
Och på detta så bygger jag ett regelverk som jag lägger trallen på.
Men frågan är om det går att 3 st 45*145 hänger i den yttre regel av samma mått??

Se bifogad bild.

Tacksam för åsikter.......
 
  • tradack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
träddäck på mark med sand imellan reglarna så slipper du plintar
tror jag har någon beskrivning skicka ett PM om du är intresserad.
 
Hej på er alla altanbyggare.

Tänkte bara uppdatera denna tråd lite.

Var i helgen på min lokala brädgård och rådfrågade med en *expert*  ;D

Min ide fick godkännt.
Så om ca 1vecka så dra jag igång med att gräva ner 16 st 70cm betongplintar *pust*
;) ;)

 
Om du tänker ha 45x145:surprised:r med en spännvidd på 6 m, kommer det inte att fungera, oavsett vad din "expert" säger. Om du ens kan få tag i 6 m längder, kommer det att bli svajigt. Prova att vrida reglarna så att de blir tvärs de bärande balkarna. Montera dessa 2 m längder i samma nivå som balkarna med balkskor. Plintarnas placering påverkas inte.
 
mattiasp skrev:
Om du tänker ha 45x145:surprised:r med en spännvidd på 6 m, kommer det inte att fungera, oavsett vad din "expert" säger. Om du ens kan få tag i 6 m längder, kommer det att bli svajigt. Prova att vrida reglarna så att de blir tvärs de bärande balkarna. Montera dessa 2 m längder i samma nivå som balkarna med balkskor. Plintarnas placering påverkas inte.
Håller med till 100%. Skulle aldrig lägga reglarna parallellt med bärlinorna, det kommer att hänga/svaja på sikt.

Näpp, gör som mattiasp säger och lägg reglarna vinkelrätt mot bärlinorna. Ev måste du då vrida alltihop så att trallen hamnar åt "rätt" håll, men det är inget problem så som du har placerat plintarna.

Vilken dim på trallen? Har du 28mm blir det inget problem med cc50, kör du endast 22mm skulle jag minska till cc40. Själv har jag 28x95mm med cc50 och det har funkat utmärkt. Jag har 45x195 bärlinor och 45x145 reglar.

Lycka till!
 
Hej på er.

Tack för eran åsikt.

Trallen ska vara 28mm tjock.
Och det finns inte i 6 meters längd, utan allt mellan 3m upp till 5,40 m i bästa fall.
Skulle använt skarvband.

Men överväger nu Mattias råd istället.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
SkaraBert skrev:
Trallen ska vara 28mm tjock.
Även cc60 fungerar utmärkt med 28mm trall.
 
SkaraBert skrev:
Hej på er alla altanbyggare.

Tänkte bara uppdatera denna tråd lite.

Var i helgen på min lokala brädgård och rådfrågade med en *expert*  ;D

Min ide fick godkännt.
Så om ca 1vecka så dra jag igång med att gräva ner 16 st 70cm betongplintar *pust*
;) ;)
Hej Bertan!
Det är ju jobbigt att gjuta plintar. Kan du inte be Carola hjälpa dig??

;D
 
Hej igen.

Gjorde om min ritning lite efter rek. från Mattias.
Om jag fattade rätt så här det ska vara??
 
  • tradack_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Ulle-Bella skrev:
Hej Bertan!
Det är ju jobbigt att gjuta plintar. Kan du inte be Carola hjälpa dig??

;D
Och, om hon tar med fläktarna och riktar dem rätt så kanske det torkar fortare... eller så kommer det att ta en...evighet...  :D
 
Jo, det där kommer att fungera!

Det blir ju en del balkskor att spika/skruva. Ett alternativ är att schakta och lägga reglarna ovanpå, vilket ät det normala förfaringssättet. Ett annat är att förskjuta reglarna ca 50 mm i förhållande till varandra, så att man kommer åt att spika rakt igenom balken. Jag skall göra en skiss...

Jag står själv inför samma dilemma, och det lutar åt att jag kör med balkskor. Men jag har ju en spikmaskin som kan skjuta ankarspik...
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Spikning med förskjutna reglar finns omnämnt i den här tråden.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7993

Själv är jag inte så förtjust i det eftersom skruvraderna blir osymetriska. Krävs också en hel del spikande för att det ska bli lika stabilt som med balkskor. Man kan ju också köra med balksko på ena sidan av regeln och spik på andra och därmed få raka rader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.