S
Håller på att spräcka budgeten för nybygget >:( och jag skulle vilja ha lite tips om värmesystem för ca 50000:-
Våran kvalitetsansvarig trodde vi skulle klara oss på L/L+Kamin +elpatron vid behov.

1½ plan
70+40kvm
300mm isolering i tak
145+45 i väggar
195 i golv
Torpargrund
2 glas isolerglas
 
vad innefattas i din benämning?
ventelationen komplatt med alla kanaler?
varmvatten med alla rör & blandare?
värme panna , med alla rör & radiatorer?

vad är ett värmesystem för dig?
 
S
CarMan skrev:
vad innefattas i din benämning?
ventelationen komplatt med alla kanaler?
varmvatten med alla rör & blandare?
värme panna , med alla rör & radiatorer?

vad är ett värmesystem för dig?

Det är enbart det som ska driva uppvärmningen radiatorer,rördelar,ventilation är inte med i den biten
 
Kan inte vara några problem. Bara att slänga in en billig frånluftsvärmepump, 40.000:- monterad, injusterad och klar. Men observera att då ingår inget annat såsom radiatorer, rör, ventilation o dyl.
 
Beroende på egen arbetsinsats och lite andra förutsättningar, så är det väl inte helt uteslutet att ni skulle kunna få en enkel pelletspanna med pelletsbrännare för cirka 50 000 kr.

Med tanke på rusande elpriser skulle jag försöka göra mig så oberoende av det som möjligt. Och ett vattenburet radiatorsystem ger överlägsen komfort i förhållande till luft/luftvärmepumpar.
 
Med FLVP har du i princip direktverkande el vid några minusgrader
 
GoForIt skrev:
Beroende på egen arbetsinsats och lite andra förutsättningar, så är det väl inte helt uteslutet att ni skulle kunna få en enkel pelletspanna med pelletsbrännare för cirka 50 000 kr.
Här finns en pelletspanna för 41000:- inkl reglerutrustning/shuntstyrning med både inne o utegivare http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
 
steelis skrev:
Det är enbart det som ska driva uppvärmningen radiatorer,rördelar,ventilation är inte med i den biten
Du har altså redan ett ventilations system som funkar extärnt uten denna värmekälla.
har huset skorsten?

ska det vara billigt att instalera så är ju en elpanna oslag bar i pris, dom kostar väll bara 25000:-

svårt att tipsa när man inte vet vad du är ute efter.
 
S
CarMan skrev:
Du har altså redan ett ventilations system som funkar extärnt uten denna värmekälla.
har huset skorsten?

ska det vara billigt att instalera så är ju en elpanna oslag bar i pris, dom kostar väll bara 25000:-

svårt att tipsa när man inte vet vad du är ute efter.
jag vet ju inte :-[ därför jag frågar. Ingen FLVP i alla fall. Huset kommer på plats v:35 huset blir klart utvändigt så kan göra som jag vill inne. det är på 3rok kök + liten övervåning på ca 40kvm , ventilation blir det väl separat från kök/badrum, ingen skorsten men det ska bli en skorsten för vi ska ha en braskamin, tillggn till billig ved bor granne m skogsägare, Jag har funderat lite på vattenmantlad braskamin (24000)+500 liter ack m vv-slinga(7500) skorsten (11000 fått pris),samt en luftvärmepump.för att slippa elda jämt... kan det vara en bra lösning?? Det blir drygt 50 papp

 
Visst kan den lösningen fungera men det blir jobbigt att elda så fort du behöver varmvatten  :-/. Sedan måste du ha kompletterande radiatorer i tex sovrum dit din braskamn och luftvärmepump inte når. Dessutom får du ingen återvinning på den värme du enligt lag måste ventilera ut.

En grundregel då man bygger nytt är att man drar vattenburen värme, åtminstone på bottenvåningen och då kan man komplettera med elektriska radiatorer på övervåningen. Vattenburet vill man ha då man senare har frihet att byta uppvärmningssystem om tex elpriserna stiger mycket.

I ditt fall skulle jag kontakta en VVS firma som du kan få råd av, då du inte riktigt vet vad du vill ha eller har råd med. Då kan du ta med ritning på huset och diskutera ventilationen och värmen med dem.

Om jag som du hade endast 50.000:- att investera i uppvärmning skulle jag direkt slopat alla tankar på braskamin, det har du inte råd med, och istället satsat på ett väl fungerande vattenburet system på bottenvåningen med frånluftsvärmepump och frånluftsventilation. På övervåningen skulle jag satt in elradiatorer.

Sedan kan du köpa braskamin då du sparat ihop en slant. Men i första hand tycker jag du ska försöka pruta på något annat än ett väl fungerande värmesystem, om det går.

Allra billigaste installationen får du med elektriska radiatorer samt en varmvattenberedare och en enkel frånluftsventilation utan återvinning.
 
WeeBe skrev:
Om jag som du hade endast 50.000:- att investera i uppvärmning skulle jag direkt slopat alla tankar på braskamin, det har du inte råd med, och istället satsat på ett väl fungerande vattenburet system på bottenvåningen med frånluftsvärmepump och frånluftsventilation. På övervåningen skulle jag satt in elradiatorer.
Vad jag förstår av tråden så är 50000:- bara för värmekällan/pannan o de ska va vattenburen värme i kåken..

Finns tak i söderläge så bör du ta en acktank med solslinga (gärna 750 liter) o förbereda med rör upp till taket.. Då har du löst vv för sommaren iaf o hjälp vår o höst med uppvärmningen o de finns solpaket för 15000:- efter bidraget.. ;) http://sfinxsolar.e-butik.se/
Kan va skönt att slippa elda i kaminen vår,sommar o hösten.. ::)
Huset är ju inte så stort så en 750 liters tank bör räcka över natten (kanske en 500 l oxå) då det är som kallast så även om elpatronen måste gå in nån gång så blir det ändå inte mycket..
 
Isolera kåken ordentligt så räcker det med några glödlampor + 3-4 elraddar för uppvärmningen och en varmvattenberedare för varmvattnet. 10 000 kr
rogge
PS får jag det som blir över :D
 
S
Har fått ett tips från energirådgivningen ang mitt värmesystem tänkte kolla om d låter bra?
FVLP (Typ Nibe 360)
Golvvärme på bottenplan
Oljefyllda raddar på övervåning ( 2-3 st )

/Steelis
 
Att använda oljefylda raddar ger inga fördelar gentemot vanliga elelement dom har lite trögare funktion pga. oljan. Så använd "vanliga" och gärna lit "för stora" effektmässigt en c:a 60-70W/m2 det blir både billigare och bättre.
 
Det låter väl bra och det var samma råd jag gav dig tidigare i tråden.

Om du fixar detta under 50.000:- återstår att se. Det kommer inte hålla om du ska räkna med golvvärmen och ventilationen. Däremot räcker säkert 50.000:- till frånluftsvärmepumpen samt elradiatorerna.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.