Står i startgroparna för att bygga ett garage och har kommit på att ett laserinstrument av något slag kanske är bra att ha, men vad behöver jag egentligen och hur dyra prylar behöver man ?
Duger det att köpa något på Rusta, Ö&B eller liknande skräpbutiker ?

Det är alltså fråga om att bygga ett helt hus på mark som idag är orörd. Exakt placering höjd görs "på känn" (har inga krav på detta).
Plattan bör väl bli hyffsat plan ia och golvbrunnen bör ju hamna på lägsta punkten och dräneringen bör luta mot dagvattendiket osv..

En snabb titt i Biltema, Claes Ohlsson mfl visar att det finns en del tjusiga prylar för ganska små pengar, men vad behöver jag egentligen ?
Är det rotationslaser eller ett laserpass ?
Funkar billiga prylar till dessa jobb utomhus ?

Vad använder ni andra som byggt ?
 
Problemet med billiga lasrar är något av:

1. Dom är inte självnivellerande
2. Laserstrålen blir för bred på några meters avstånd.

Försöker man justera själv i våg blir felet rätt stort på 5-10meter.

Roterande lasrar kostar så mycket att dom bara går att hyra.

Jag köpte en Tammoliner:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4

Funkar antagligen perfekt till det du ska göra även om solen kommer vara ett problem mitt på dagen.

Du har ett PM föresten.
 
MathiasS skrev:
Problemet med billiga lasrar är något av:

1. Dom är inte självnivellerande
2. Laserstrålen blir för bred på några meters avstånd.

Försöker man justera själv i våg blir felet rätt stort på 5-10meter.

Roterande lasrar kostar så mycket att dom bara går att hyra.

Jag köpte en Tammoliner:

[länk]

Funkar antagligen perfekt till det du ska göra även om solen kommer vara ett problem  mitt på dagen.

Du har ett PM föresten.
Har inte fått något PM :'(

1. Självnivellering, är det bra eller dåligt ?
En bekant menar att man ska undvika billiga självnivellerande instrument pga precisionen i nivelleringen ofta är lite halvtaskig och om den felar lite kan man inte göra något åt det.
Å andra sidan är det lite jobbigare att göra detta manuellt, men då finns ia möjligehten att korrigera ev fel, om man nu lyckas kontrollera ev fel :-?

Hittade denna på Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92300
Teknisk data hittar man i manualen, men precisionen är +/- 0,5mm/m
Men den är alltså inte självnivellerande men levereras med stativ..
Uteffekt Max 1mW

Borde bli ungefär samma precision som Tammoliner 1,5mm/3m

Hos Jula hittar jag denhär http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=86437406&pf_id=SE-160040&dept_id=
Hittar dock inget om precisionen :-? ::)
 
Tamo anger 3mm per 9m för avvägning?

Problemet med biltemas produkt är att du har en liten luftbubbla att ställa in instrumetet efter. Jag utgår från att när man anger precision så räknar man inte in dina klåfingar i detta utan utgår från att instrumentet själv verkligen är i våg. DÅ uppnås angiven precision.

Erfarenheten så långt med Mr Tamo är att den visar rätt och lika varje gång. Om jag tex korsmäter lite i köket jag just monterar så skiljer det inga 1,5mm iaf. Det är ju också rätt lätt att kontrollera Tamo på lite längre avstånd - det är ju bara flytta honom till andra änden av rummet och kolla några ref-punkter (om man antar att självnivelleringen funkar ungefär lika bra varje gång). När jag gjort så här i källaren så får jag samma mått på 1m från Tamo som på 11 meter.

Jag har bara en blygsam erfarenhet av detta men Tamo verkar funka bra och luftbubbelvarianten går fetbort. Det är som att montera saker med 60cm vattenpass - det är bättre att göra det med bara ögonmåttet.

Skickar ett PM igen.
 
Klåfingrarna är definitivt en faktor att räkna med :D

Luftbubbla på stativet har ju funkat "i 100år" på avvägningsinstrument så det bor de väl funka fortfarande :)
Däremot är man ju lite skeptisk till precisionen i Biltemas luftbubbla, sitter den snett spelar det ju ingen roll hur bra klåfingrar man har själv :(

Självnivellerande är såklart bekvämare och snabbare att rigga upp men också betydligt dyrare. Man får 4st Biltema-lasrar för en Tammoliner..

Precisionen då.
Läste nog lite galet ang Tammolinern :-[ det var något annat som var 1,5mm/3m
Men det känns som skillnaden kvittar 3mm/9m eller 4,5mm/9m är ändå fullt tillräckligt för våra amatörprojekt och troligen även för dom flesta proffs.

Fler synpunkter å ideer någon?
Det måste väl finnas några som provat dessa billiga laserverktyg ?
 
Biltemas "vattenpassmodell" ger jag inte mycket för. Har ett själv och det är riktig skit. Vattenpasset är oexakt - kanske låter konstigt men problemet är att man måste luta passet ganska mycket innan bubblan flyttar sig märkbart. Dessutom syns inte strålen utomhus.

Kan du inte tänka dig ett "vanligt" optiskt avvägningsinstrument? Jag satte ut ett gäng höjder för ett terassprojekt för någon vecka sedan och det funkade klockrent. Kostade runt 100 spänn att hyra.
Bättre precision än med laser och enklare än man tror.
 
hasse_f skrev:
Biltemas "vattenpassmodell" ger jag inte mycket för. Har ett själv och det är riktig skit. Vattenpasset är oexakt - kanske låter konstigt men problemet är att man måste luta passet ganska mycket innan bubblan flyttar sig märkbart. Dessutom syns inte strålen utomhus.

Kan du inte tänka dig ett "vanligt" optiskt avvägningsinstrument? Jag satte ut ett gäng höjder för ett terassprojekt för någon vecka sedan och det funkade klockrent. Kostade runt 100 spänn att hyra.
Bättre precision än med laser och enklare än man tror.
Är det det större eller det mindre passet du har ?
Nu var det Biltemas roterande laser som kändes mest aktuell men risken finns ju att den har samma brister som vattenpasset :-?

Ett vanligt optiskt instrument är ju ett alternativ och dessa verkar ju gå att hitta till bra pris :) Nackdelen är att man bör vara 2st när man använder dom. På det optiska har man ju även där en luftbubbla..


 
Viss skillnad i precision dock men visst. Mitt biltemapass är ca 30 cm så det borde väl vara det mindre?
 
hasse_f skrev:
Viss skillnad i precision dock men visst. Mitt biltemapass är ca 30 cm så det borde väl vara det mindre?
30cm är nog det dyra lyxpasset :D
Det lilla har totallängden 170mm
 
nogrannheten är klart överskattad här.. .Det skall byggas ett garage på vadå 25 kvadrat... Gör ett slangpass istället! Skall man ha en laser skall den vara funktionell. Roterlaser, självnivellerande samt ha ett lodstreck så man kan slå referensvinklar annars är det meningslöst. Slösa inte deg på grejjer som inte fyller ett syfte...

En laser av sämre kvalitet gör bara saker värre. En laser av god kvalitet snabbar upp processen. Samtidigt har en platta inte den nogrannheten att det kräver en laser avvägning i toppklass... Slangpass eller ett klassisk libellapass är bättre på alla sätt och vis......
 
Till er som har problem att se strålen utomhus kan jag berätta att det fínns glasögon att använda åt just detta. Hyrde ett par sådana sist jag hyrde avståndsmätare. Ser strålen perfekt med dem.
 
Det bästa är att hyra en laser.
Som sagts tidigare så kostar det fläsk om man vill ha kvalitet
Va ska du ha lasern till?
Jamenar ska man bygga en kåk så finns det inte så stor användning mer en till en ev gjuten platta.

Mvh Erik
 
timujin skrev:
Jamenar ska man bygga en kåk så finns det inte så stor användning mer en till en ev gjuten platta.

Mvh Erik
Öhh?

Det finns ju hur mycket användningsområden som helst! Men som Z påpekade bör den ha både horisontal och vertikalinje. Rotation klarar jag mig utan.

Några exempel:

Väga av ytor (gräsmatta, altaner, garageuppfart, grund)
Hitta referensnivåer på större avstånd än två meter (användbart hela tiden)
Montage av väggar (hitta lodlinje och räta vinklar).
Köksmontage
Badrumsinredning
Allt annat som skruvas fast, tex platsbyggda garderober.
Dörrkarmar, väga in
Plattsättning (golv och väggar)

KGC har en laser som verkar vettig, Tamolinerns verkar också vettig tycker jag. Sedan är det ett jättehopp prismässigt till rotationslasrar som funkar på 200meter hålls osv.




 
Hyra ?
Nä det går fetbort. Känner jag mig själv rätt kommer inte all mätning för grundläggning att göras samma månad :p
Möjligen långtidslåna av någon som redan köpt ;D

Hittade denna idag
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...age=sv-SE&ccat_id=46956&prod_id=10001
Kostar ca 1250kr ink moms å stativ.
Lite tveksam till om den funkar utomhus :-/ Någon som provat ?

Kollade även ett laserpass på Rusta. Huga, nästan lika rangligt som mig själv efter 10 öl ::)



 
Julas rotationslaser har svag ljusstråle, med eller utan glasögon.
dettta gör att användning utomhus begränsas till att manuellt vrida punkten dit man vill ha den och sedan leta på den stillastående punkten och markera, för att sedan vrida den till nästa position.

när man manuellt nivilerat den till vågrätt position runt om så är precicionen god på en radie av ca 10 m (har ej testat längre), inomhus funkar den bättre även i snurrande läge, men mulna dagar är at föredra.

stativet är ok.

hade priset varit en 5 hundring, så hade jag varit nöjd, en tusing så tycker jag att ljusstrålen skall vara starkare.

hyra gick bort för mig eftersom jag använder den då ooch då med större mellanrum.

nästa laser blir nog en självnivilerande krysslaser, självnivilerande betalar jag numera gärna extra för.

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.