Nilsson: Kanon. Tack för detta! Det var avancerade recept det där må jag säga!

Kunde inte vänta med experimenten så vi har redan gjort 4 olika provskivor med betydligt enklare recept. En med finbetong och svart blästersand (järnsilikat). En med finbetong och färgpigment (järnoxid). En med cement, färgpigment (järnoxid), diabaskross, och blästersand och en likadan utan färgpigment. Vi hade nog i lite glaskross oxå. Har precis spacklat porerna m. slurry och sen återstår finputsning och behandling. Spännande detta!

Nu har jag dessutom dina recept att testa. Vet dock inte var man får tag på hälften av ingredienserna:)
 
Trevlig inspirationskälla!

Gjorde en grill i somras, betongen är klar men jag har inte hunnit montera/bygga motor, kretskort, styrknapp, grillgaller, kolgaller, ventilationslock, askplåt, grillucka m.m.
Använde expanderbetong från Weber och sedan slipat med HTC Ezgrind enligt 7 stegsmetoden, impregnerat med HTC cure, fungerar som vattenglas då det täpper till porer och gör ytan helt vattenavvisande.
Har tyvärr bara några mobilbilder än så länge, förutom första bilden.


6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsad armering.


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grovslipning med diamantskål.


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter finslipning.


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbiten i betongen ska bort, där ska en jalusibrytare sitta, mått 81x81 mm (Jung RF)


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedsänkta delen på konsolen är till för att grilluckan ska hamna i liv med resten av bänken.


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nattbild, vit plexiglas med belysning bakom. Och andra sidan är det samma plexi fast med gångjärn.
Där är det tänkt att förvara diverse grillprylar såsom kol, extra galler, grilltång m.m.
 
  • Gilla
Panelmannen och 9 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Gillar inte grillar av betong egentligen men får nog ändra mig på det, riktigt snygg (y)
 
Satans tapatalk håller inte längre koll på senast lästa svar inlägg. Måttligt irriterande

Helioz: Nä jobbar inte men betong men behövde snygga bänkskivor billigt och gör man jobbet själv är betong ganska billigt alternativ. :)

PVA-fibrerna köpte jag från USA från Nycon. Ska man gjuta mycket kan man köpa från kina direkt men vi pratar säkert tiotalt ton.
Polymer drog jag en rövare och köpte Mapei på XL Bygg men jag tycker inte att den fungerar speciellt bra. Jag skulle i syå fall rekommendera att man provar Thoro Acryl 60 som kan köpas av http://www.englund-gruppen.se/produkter/betongrenovering/lagning/thoro-acryl-60.aspx.
Flygaska bytte jag mot ett gäng tårtor hos en cementtillverkare (kommer ej ihåg namnet). Flygaska fungerar primärt som en filler vilket leder till färre och mindre luftbubblor. Vid moderat användning får man en hårdare och kompaktare betong samt minskar risken för effloresense (stavning) i och med att flygaska binder fria salter i betongen.
De flesta övriga produkterna ringde jag till BASF och beställde på telefon. Dock säljs de flesta produkterna i minst 20- eller 25- liters dunkar så om man endast skall gjuta några få bänkar blir det ganska dyrt. SIKA har också ett gäng produkter

End: wow fantastiskt jobb. Djupt imponerande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Jävligt snyggt men varför inte göra ordning husväggen före grillen?
 
Tidsbrist, är medveten om att det omvända hade varit bättre. Kommer då lämna den delen bakom grillen som det är och reparera runtom.
 
Sjukt snygg grill! Tack för att du tog dig tid och delade med dig! Och tack för det avancerade receptet också, Nilsson!
 
Det är lite sent för er som redan har gjutit. Men det går att med en slagborrmaskin och med en rundstav i chucken som man håller mot gjutformen. Vibrationerna gör att betongen komprimeras.
 
AXS
Det går bra med vad som nästan. Jag har kört med bits och med vagnsbult.
Tänk på att verkligen få rätt varvtal på slagborrmaskinen, betongen ska "dansa".

Det går även att slå på undersidan av formen med gummiklubba.
 
Väcker denna tråd lite. Puh, äntligen är vi klara med alla planerade betonggjutningar i huset, tror vi är uppe i nästan två ton betong allt som allt så det har blivit en del. Sist ut var trappstegen i garaget och jag är överlag mycket nöjd med resultatet.

Vi valde att gjuta med svart betong och använda halkskydd i mässing då vi har lite detaljer och nyanser av mässing i det smidda trappräcket.
Gjutningen gjordes i två omgångar. Tur att man har ett rejält gjutbord, i annat fall hade det blivit riktigt jobbigt. Egentligen blev det tre omgångar då den första blev misslyckad, anledningen var att vi försökte spara någon tusenlapp genom att använda inlägg för halkskydd av aluminium i själva gjutningingsprocessen istället för mässing. Trots att vi försökte försegla aluminiumet reagerade det med cementen och i ett nafs hade vi hade skapat trappsteg delvis i lättbetong. :) Det var bara att slänga den batchen och börja om med nya formar.

Personligen tycker jag det blir snyggare utan trappnos, trapstegen blir lite smäckrare och därför valde vi den vägen. En positiv sideffekt är att formarna blir mycket enklare i tillverkningen.

Vi skar till mallar i papp som vi sedan använda för att bygga formarna.

IMAG0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formarna klara för gjutning. Endast vaxning åtestår. Detta är den första batchen med inlägg i aluminium. Dessa byttes senare till mässing efter plånboken hade öppnats ytterligare.
IMAG0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandat, gjutet, vibrerat och klart. Grymt skönt att ha vibreringsfunktion på bordet. Ovanpå formarna läggs fuktiga fleecefiltar som agerar vätskereservoarer och ovanpå det eldrivna värmefiltar och plast.
IMAG0041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det färdiga resultatet.

Nu gäller det bara komma på vad jag skall göra av gjutbordet. Sälja det eller slakta och göra arbetbänk? Sen har vi alla kemikalier på det, någon som är intresserad?
 
  • Gilla
Mixar´n och 5 till
  • Laddar…
Det där blev ju fasansfullt snyggt, bra jobbat!
Hade jag haft plats för ett bord hade jag slagit till, men icke.... Bygg arbetsbänk!
 
Nilsson2 skrev:
Blandat, gjutet, vibrerat och klart. Grymt skönt att ha vibreringsfunktion på bordet. Ovanpå formarna läggs fuktiga fleecefiltar som agerar vätskereservoarer och ovanpå det eldrivna värmefiltar och plast.


Nu gäller det bara komma på vad jag skall göra av gjutbordet. Sälja det eller slakta och göra arbetbänk? Sen har vi alla kemikalier på det, någon som är intresserad?

Kommer med en kanske oinsatt fråga.
Men vad har ni, som har gjort detta flera gånger, för förslag på prisvärda material till gjutformen?

Nilsson2: det ser nästan ut som om det är en garderobsstomme du använder som form, stämmer det?


Ska gjuta några (3 st) "snuttar" arbetsbänk till köket i vår hyreslgh.
(Mått ca: 300x600x30 mm)

Har också planer på att gjuta bänkskiva till tv-bänk (2100x400x30) och till separat arbetsbänk i köket (1200x700x30)

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.