Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas
lubbe75 skrev:
Jag kan hålla med om att det blivit lite av ett ställningskrig HQ mot Landroid här. Synd, men när det gäller kreativa lösningar på Landroids tillkortakommanden så tycker jag det är utmärkt. Det är det absolut bästa med den här tråden - tips på hur man kan lösa olika problem.
Jo jag håller med dig. Samtidigt så ska vi vara medvetna om att följer man manualen till 100% så hade många "fel" försvunnit. Det många vill är att den ska klippa så mycket som möjligt d.v.s. ägaren ska ha så lite trimning som möjligt. I övrigt vill jag nog påstå att den är minst lika bra som någon annan på marknade. Att den följer slingan hem tycker jag inte spelar någon roll. En massa olika inställningar som HQ har kan ju bara göra det mer kompliserat att veta hur man ska ställa in den. Har en granna som har en HQ och den går inte många timmar. Ligger mest på rygg och får hjälp.
 
MBygga skrev:
Jajamän, du hittar den på länken; [länk]
Ursäkta mig, jag har lite dåligt minne.
 
Det är nog en sanning med modifikation

Ska man jämföra så bör man jämföra produkter som finns i samma utsträckning på marknaden och som har funnits över längre (och ungefär samma) tid. Worx Landroid är ju en relativt ny spelare och är i princip ojämförbar med HQ AM i det avseendet.


Tittar vi procentuellt och över tid så är det nog lite annorlunda än vad det verkar.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
theon skrev:
Oj, man blir påhoppad första gången man skriver i en tråd (eller andra, kommer inte ihåg).

Innan du börjar att kalla andra för "belackare utan substans" kanske man skulle se om sitt eget hus.
Jag har följt både denna och HQ samt indigo trådarna till och från för att jag är intresserad. Jag har i dagsläget 2st HQ AM och är supernöjd med dessa och ser ju snabbt när folk bara skriver dumheter om dem som ett flertal gjorde i DI tråden.
Jag är ute efter ytterligare en robotgräsklippare och därav mitt stora intresse även för WORX.
När jag började läsa denna tråden efter att ha sett en Worx i butik (där personalen visste,kunde noll om den) så fick jag snabbt intrycket av att detta var i paritet med Kristus andra nedstigning, något som snabbt grusades när jag läste om alla de problem som folk redan verkar ha fått, både här och på andra forum.

Det slutade med att jag kom fram till att Worx inte klarade de kraven jag har, nämligen att det skall vara en robotgräsklippare som i princip klarar sig helt själv med minimalt underhåll och endast trimning som krav på extra arbete. Många som skall köpa robotgräsklippare ser de billiga modellerna (oavsett märke) och får sina förhoppningar om att de skall vara minst lika bra som de dyra klipparna, bara att man slipper "betala för märket" bekräftade - ofta felaktigt.


Däremot vet jag folk som köpt Worx i tron att den skulle vara i klass med HQs 18000 krs klippare efter att ha läst i sådana här trådar och lyssnat på sales-pitchen och de människorna kommer förmodligen att lämna robotgräsklippandet med lite bittra tankar om att vi inte riktigt är där än, när människan slipper handpåläggning vid gräsklippningen.

Vad det gäller patenten så är din post helt ointressant så länge du inte kan bevisa att det skulle vara just de patenten som HQ stämmer dem för, något som jag gissar att du vet lika lite som mig om.
När stora företag går in i patenttvister (Motorola och Apple undantaget, kanske flera) så går de in med en förhoppning om att vinna och oftast med stora kunskaper om sin/sina produkter och självklart även motpartens - allt annat är otänkbart då det även i ett litet land som Sverige kostar mycket att processa och det tar mycket kraft och tid från annat viktigt.

Det är tydligt hur lite du verkar veta om hur patent fungerar och jag hade gärna förklarat, men jag har varken ork eller lust att förklara detta här.


Min förhoppning är att andra företag - utan att stjäla - kommer ifatt Husqvarna så att vi alla kan få miljövänligare och bättre gräsklippare som tar mindre av vår fritid.

Som sagt så står idag min förhoppning till Bosch eller Ambrogio , men de ligger tyvärr ungefär på samma pengar som HQ när det gäller klippare...

Framtiden får väl utvisa om även Worx kommer bli ett gångbart alternativ för mig! Håller tummarna för att de skall klara sig och komma med fler produkter - den ser ju väldigt bra ut i verkligheten.


Ang. reservdelar -om det blir importstopp på något så innefattar det ju isåfall att coop, jula mfl inte kommer att lägga upp reservdelar (för liten efterfrågan förmodligen), men visst kan det komma några små uppstickarfirmor som börjar sälja.
Det beror nog på vilket sätt man går in i tråden och skriver. Går man in för att provocera så blir det nog den reaktionen eftersom vi som skriver här mestadels har eller tänker skaffa just Landroid och då vill vi ha goda användbara tips och råd om produkten och inte en massa ogrundade argument mot att skaffa klipparen.
Visst Landroid är inte lika bra som HQ på en hel del punkter men den kostar också hälften så mycket och då kan man nog inte förvänta sig en exakt lika kompetent produkt. Däremot fyller den vad jag kan läsa de flestas behov vilket är vad man troligen vill uppnå med sitt köp. Följer man installationsmanualen ordentligt fungerar Landroid utmärkt men försöker man att få den att klippa lika nära kanter t.ex. som HQ så fungerar det inte. Man får helt enkelt acceptera 5-10 cm mer oklippt gräs vilket inte är svårt med tanke på de 9000 kr man har över till annat. Eftersom du bara tittat på klipparen och inte har någon erfarenhet om hur de verkligen fungerar tycker jag du skall sluta med dina spekulationer tills dess du har egen erfarenhet. Även spekulationer om patentstrider, reservdelhållning mm. är helt ointressanta (för att använda ditt ord) innan vi verkligen vet vad som kommer att hända.
Patent vet jag en hel del om och det kanske även du gör så gör oss då en tjänst och tala om vilka patent HQ åberopar eftersom du är så säker på att de vi tittar på inte tillhör dem. Om du inte vet bättre än oss tycker jag inte du skall klanka ner på den som ändå försöker förstå.
 
  • Gilla
grymmeoffe och 3 till
  • Laddar…
theon skrev:
Det är nog en sanning med modifikation

Ska man jämföra så bör man jämföra produkter som finns i samma utsträckning på marknaden och som har funnits över längre (och ungefär samma) tid. Worx Landroid är ju en relativt ny spelare och är i princip ojämförbar med HQ AM i det avseendet.


Tittar vi procentuellt och över tid så är det nog lite annorlunda än vad det verkar.
Så du menar att för att man är ny spelare på marknaden får man inte jämföras med de etablerade. Vakna upp och se dig omkring på marknaden för vilken produkt som helst, nya aktörer kommer ju ständigt in och tar marknadsandelar om de visar sig hålla måttet. Titta 5-6 år tillbaka i tiden, inte en Iphone i sikte men nu ...
 
MagnusSt skrev:
mjahopp, nu har en hjulhub gått sönder för mig, har märkt att den har fastnat på konstiga ställen senaste dagarnar, vände på en o kollade hjulen, båda var lösa, när jag skulle efterdra låsskruvarna följde gängorna med ut på ena sidan, har dragit åt en sida vet inte vilken det var, har mailat supporten nu, hoppas på snabb respons annars får jag gänga upp och sätta i en stoppskruv av större dimension.
Ringde o pratade med supporten idag, han var trevlig:)

Tyvärr hade han inte en snabb o smidig lösning på mitt problem, han kunde inte få fram nya hubbar, han verkade inte kunna få fram hubbar alls då de inte såldes som separat reservdel utan enbart ihop med motorn och den motorn han hade beställt hem hade haft fel hub monterad.
Iaf, han sa att hans lösning på problemet hade varit att gänga upp det till M6 o i med en ny skruv. Efter lite dividerande kom vi fram till att det var smidigare att jag gjorde det själv då han ändå inte hade några stoppskruvar i M6.
Jag vill heller inte vara av med gräsklipparen i onödan.
Jag tog med mig 2 M6 stoppsskruv hem o borrade 2 nya hål då jag ville ha fräscht o gänga i, så nu gick det dra de ordentligt, låste skruvarna med loctite för säkerhets skull.

Nu rullar gräs på igen mindre än 24h efter att han stannade, så gutt:)
 
  • Gilla
grymmeoffe och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara många "kunniga" här på denna tråden. Jag har jobbat med patent i över 40 år och HQ´s stämning kommer aldrig att vinna laga kraft för HQ är mörkgrön och Landroid svart :surprised:
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
hkp skrev:
Verkar vara många "kunniga" här på denna tråden. Jag har jobbat med patent i över 40 år och HQ´s stämning kommer aldrig att vinna laga kraft för HQ är mörkgrön och Landroid svart :surprised:
HQ har ju kommit med en nyhet i år, en svart AM230:rolleyes:, undrar var de fått den idén från:confused:
 
MBygga skrev:
HQ har ju kommit med en nyhet i år, en svart AM230:rolleyes:, undrar var de fått den idén från:confused:
Oj nu kommer de att bli stämda för färg intrång :))
 
Någon som vet om det finns några blad/knivar hemma på någon jula butik i Skåne?
 
peternicklas
Du får ringa till Jula. 777780 heter knivsatsen och kostar 199:-
 
Jag har många små växter och annat i gräset som jag vill skydda från att bli klippta. I vissa fall är det solklart att jag inte behöver göra en ö med slingan (t.ex. träd) men i många fall är det tveksamt vad som är bäst. Jag antar att det är bra att slippa dra slingan till så många öar om man kan undvika det. Å andra sidan kanske man sliter mer på klipparen om man låter den köra in i naturliga hinder istället.

En stor sten till exempel... fungerar ju bra som hinder, men efter ett antal tusen krockar med den kanske karossen ger med sig... den blir nog åtminstone fort väldigt ful.

En liten skör växt lever kanske säkrare bakom ett naturligt hinder eftersom roboten gärna genar i kurvorna. Alt. lägger man en ganska stor ö kring plantan.

Hur har ni resonerat? När väljer ni hellre att göra öar än naturliga hinder?

Har ni något tips på vad man kan ta till för att skapa naturliga öar och hinder? Kantstenar är väl givet, bara de är tillräckligt höga. Vad tar man till om man vill sätta upp tillfälliga hinder? Träpålar nedslagna i gräset?
 
Har någon öppnat sin landroid? Jag är nyfiken på vilka motorer man använder för drivning och klippning eftersom jag funderar på att bygga en egen programmerbar.
 
JonasForssell skrev:
Har någon öppnat sin landroid? Jag är nyfiken på vilka motorer man använder för drivning och klippning eftersom jag funderar på att bygga en egen programmerbar.
Med tre års garanti öppnar i alla fall inte jag min om det inte verkligen behövs. Det finns i tråden, hinner inte kolla upp var en länk till Tyska Worx där man kommer åt sprängskisser som säkert kan ge en hel del information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.