Tanken med denna tråd är att samla så mycket information som möjligt om denna gamla pärla.
Tex allt från hur man felsöker den själv & kommer in i specialmenyer till hur man servar den på bästa sett.
Anledningen till tråden är att dessa maskiner kostar nästan lika mycket i inköp som vad ett nytt batteri kostar till dom idag.
Det vore därför roligt om man kunde få dessa "sköldpaddor" att gå några år till istället för att riskera att hamna på soptippen som jag är säker på att dom tyvärr gör.
Om man har reservdelar till salu för Husqvarna Automower G1 så får man gärna skriva det också!
Tex allt från hur man felsöker den själv & kommer in i specialmenyer till hur man servar den på bästa sett.
Anledningen till tråden är att dessa maskiner kostar nästan lika mycket i inköp som vad ett nytt batteri kostar till dom idag.
Det vore därför roligt om man kunde få dessa "sköldpaddor" att gå några år till istället för att riskera att hamna på soptippen som jag är säker på att dom tyvärr gör.
Om man har reservdelar till salu för Husqvarna Automower G1 så får man gärna skriva det också!
Redigerat:
Har följande till Salu..
- En komplett, hel och fungerande laddstation.
- 1 st hjulmotor helt ny med kvitto
- En helt komplett g1:a förutom hjulmotorerna (den hittar inte in i laddstationen, dock är följande delar testade genom att de byttes till nya och sedan sattes de beg tillbaka, styrkortet, slingsensor, krocksensorer är nya, batteriet ett år gammalt och testat)
Maila vid intresse till jorgen.bjurman@gmail.com
- En komplett, hel och fungerande laddstation.
- 1 st hjulmotor helt ny med kvitto
- En helt komplett g1:a förutom hjulmotorerna (den hittar inte in i laddstationen, dock är följande delar testade genom att de byttes till nya och sedan sattes de beg tillbaka, styrkortet, slingsensor, krocksensorer är nya, batteriet ett år gammalt och testat)
Maila vid intresse till jorgen.bjurman@gmail.com
Moderkortet har 3st lödsäkringar, F1 F2 och F3, de är till hjulmotorer och klipparmotorn, om man har tur går dessa sönder istället för någon annan komponent på kortet, oftast när de har värdet 2,5A(varierar på olika kort).mätes lätt genom att mäta motståndet.
Hej,
jag har mekat en hel del med min G1 2002, men nu har jag kört fast. Nu stannar AW ofta med röd 5 "Hjulmotor blockerad". Jag har upptäckt att ena drivhjulet är svagare och därför stannar den, eller hittar inte hem. Lösningen är en ny hjulmotor komplett med växellåda, men den kostar strax under 2000 kr. Jag har lokaliserad felet till det lilla kretskortet på motorn. Om jag böjer det något så påverkas något i kortet eller i motorn. Så nu är det dags att öppna motorn. Jag tror att det är något glapp i den eller så är kolborstarna utslitna. Jag behöver tips om hur man öppnar motorn så den inte ska falla i "tusen delar" och hur man ev. bytar borstarna.
Mvh Björn
jag har mekat en hel del med min G1 2002, men nu har jag kört fast. Nu stannar AW ofta med röd 5 "Hjulmotor blockerad". Jag har upptäckt att ena drivhjulet är svagare och därför stannar den, eller hittar inte hem. Lösningen är en ny hjulmotor komplett med växellåda, men den kostar strax under 2000 kr. Jag har lokaliserad felet till det lilla kretskortet på motorn. Om jag böjer det något så påverkas något i kortet eller i motorn. Så nu är det dags att öppna motorn. Jag tror att det är något glapp i den eller så är kolborstarna utslitna. Jag behöver tips om hur man öppnar motorn så den inte ska falla i "tusen delar" och hur man ev. bytar borstarna.
Mvh Björn
Lägger upp reservdels skisser med art.nr, underlättar en hel del när man pratar med ÅF och framförallt sparar man tid...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ovanstående länk inte fungerar längre bifogar jag Dealer's Manual eller motsvarande Technical manual till Automower G1 här för den intresserade.
Motsvarande för Automower 210C, 220AC, 230ACX, 260ACX, Solar Hybrid finns i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196765-technical-manual-husqvarna-automower.html
Motsvarande för Automower 210C, 220AC, 230ACX, 260ACX, Solar Hybrid finns i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196765-technical-manual-husqvarna-automower.html
Redigerat:
Någon som har kommit på något sätt att skrämma liv i en krånglande Hjulmotor? Får i bland samma fel som Björn.
Men känns lite dyrt att köpa en ny för 2000 kr.
En annan fråga, är den någon som med framgång byggt sitt eget ersättningsbatteri pack av lösa celler?
Men känns lite dyrt att köpa en ny för 2000 kr.
En annan fråga, är den någon som med framgång byggt sitt eget ersättningsbatteri pack av lösa celler?
Hej alothman, har köpt ett piratbatteripack från akkushop i tyskland, det kom med kablage och kontakt, dock utan plasthöljet och packen var något för stor, så jag fick modifiera lite innan jag kunde klämma i det och så limmade jag ihop med PL400. Dock är batteriet på 6Ah mot original 4,4, priset 120 euro om jag minns rätt. Batterierna lösa är rätt dyra i sig, har för mig jag kollade i elfa då i höstas,
Dock har klipparen inte funkat, hann inte felsöka så långt i höstas men igår hittade jag servicemanualen här och felsökte igår kväll. Konstaterat obalans i klippmotor/skiva, går i testprogrammet men ute på gräsmattan bryter den direkt vid uppstart klippmotor och larmar för "hittar ej laddstation", kan tro för hög startström på klippmotorn(kolborst/lager) eller att mitt batteri inte är ok. Hade tvångsladdat batteriet separat för att utesluta laddfel.
Rengjort skivan, blev lite bättre men obalans kvar. Går tyst utan skiva o även på gräsmattan då.
Laddar just nu mitt gamla batteri, ska testa det för fel nr 2, klipparen vänder o går ut från laddaren med det nya batt.
Har likspänning in på moderkortet, synd att batteritestfunktionen inte finns på min 99a. Ska prova urladda nya batteriet med en glödlampa idag och beräkna Ah styrka. Plocka isär klippmotorn om det går, iaf höljet o se hur det ser ut,någon som har andra tips?
Dock har klipparen inte funkat, hann inte felsöka så långt i höstas men igår hittade jag servicemanualen här och felsökte igår kväll. Konstaterat obalans i klippmotor/skiva, går i testprogrammet men ute på gräsmattan bryter den direkt vid uppstart klippmotor och larmar för "hittar ej laddstation", kan tro för hög startström på klippmotorn(kolborst/lager) eller att mitt batteri inte är ok. Hade tvångsladdat batteriet separat för att utesluta laddfel.
Rengjort skivan, blev lite bättre men obalans kvar. Går tyst utan skiva o även på gräsmattan då.
Laddar just nu mitt gamla batteri, ska testa det för fel nr 2, klipparen vänder o går ut från laddaren med det nya batt.
Har likspänning in på moderkortet, synd att batteritestfunktionen inte finns på min 99a. Ska prova urladda nya batteriet med en glödlampa idag och beräkna Ah styrka. Plocka isär klippmotorn om det går, iaf höljet o se hur det ser ut,någon som har andra tips?
Batteritest funkar delvis på min 99a(ej kapacitetstest Ah, kod 1-4 i testmode 70). Kod 72(i normal mode) urladd/laddning gav larm på för hög temp på mitt tysk-batteri,så cykeln startar inte ens. Thermistorn i original är på 47kohm(25 grader). Mätning vid ca 10 grader gav 90kohm på gamla och 10 på tysk-batteriet. Kopplade in originalet på nya batteriet, vips så gick urladdningen igång, men sen kom larm på för lång laddtid utan att nå full capacitet. Slutsats, batteriet kasst pga för många upprepade urladdningar . Har mailat leverantören och påpekat garantifel. Tips, köp inte från akkushop.de
Redigerat:
Tackar, ja batteriet är pri ett nu innan jag vet ev mer fel, ev klippmotor, skivor(obalans) och likriktarkortet för inkommande 15VAC i klipparen där jag trodde q1,q2 var säkringar och bytte ut men konstatetrade sen att de jordade ner primärsidan så det blev en kortis. Nu har jag inget där, men verkar ladda ändå(test mot billampa), förmodligen någon filtrering mot läckströmmar, vet du Simon?Simonsays skrev: