Instämmer så långt att jag inte heller gillar skenanslaget till OF1010.
 
M
Mr Handyman skrev:
.......men räkna med att stålet kommer ta mycket stryk, dvs. kör inte med ett CMT-stål utan typ CO-Tech. Dock är dammutsug till fräsen viktigt i det fallet för att spara på både fräs och stål.....
Det pratas väldigt lite om fräsar med utbytbara skär. Passar inte det väldigt bra när man kör i spånskivor, mdf och liknande elaka material?
 
Mr Handyman skrev:
Instämmer så långt att jag inte heller gillar skenanslaget till OF1010.
Ett alternativ till skenan är MFS. Väldigt stabilt underlag (jag är tydligen mer nöjd även med skenan än många, men MFSen, ställd med ett smalt spår, är superstabil).

--- Mats ---
 
problemet är, så långt jag vet, att de stålen är dyra, både att köpa och att byta, så det blir ofta billigare att köra med sämre stål. I det här fallet är inte heller snittkvalitén särskilt viktig.

Undrar iofs om inte Trend har kommit med en uppsättning nya stål med vändskär?
 
Mr Handyman skrev:
Undrar iofs om inte Trend har kommit med en uppsättning nya stål med vändskär?
Utveckla gärna
 
M
Kostnaden beror ju på hur mycket man fräser. Utbytesskären är ju billigare än en solid fräs och har dessutom två eller fler skärytor. Jag har sökt efter information och identifierat dessa:

CMT (säljs bla av Axminster)
Trend (säljs bla Miles)
Wealden (köps direkt fabrik)
Titman (köps direkt fabrik tror jag)

Jag tittar själv på ett CMT för att fräsa laminatskivor (skärlängd 50mm):

43,57€ fräs inkl 2 skärytor
29,95€ 5st utbyteskär (10st skärytor)
73,52€ summa fräs inkl 12st skärytor

Detta ger ett snittpris om 6,13€ per skäryta inkl. fräsen. En motsvarande CMT pinnfräs (812628 hos Axminster) för laminatskivor kostar 22,55€. Ca 3st sådana pinnfräsar kostar lika mycket som 12st skärytor inkl. fräsen

Köper man bara fräsen inkl ett utbytesskär (43,57€) så motsvarar det 2st pinnfräsar à 22,55, summa 45,10€.

Edit: Wealdens fräsar med utbytesskär verkar tillverkas av KWO
 
Redigerat:
MathiasFr skrev:
Kostnaden beror ju på hur mycket man fräser. Utbytesskären är ju billigare än en solid fräs och har dessutom två eller fler skärytor. Jag har sökt efter information och identifierat dessa:

CMT (säljs bla av Axminster)
Trend (säljs bla Miles)
Wealden (köps direkt fabrik)
Titman (köps direkt fabrik tror jag)

Jag tittar själv på ett CMT för att fräsa laminatskivor (skärlängd 50mm):

43,57€ fräs inkl 2 skärytor
29,95€ 5st utbyteskär (10st skärytor)
73,52€ summa fräs inkl 12st skärytor

Detta ger ett snittpris om 6,13€ per skäryta inkl. fräsen. En motsvarande CMT pinnfräs (812628 hos Axminster) för laminatskivor kostar 22,55€. Ca 3st sådana pinnfräsar kostar lika mycket som 12st skärytor inkl. fräsen

Köper man bara fräsen inkl ett utbytesskär (43,57€) så motsvarar det 2st pinnfräsar à 22,55, summa 45,10€.
Onekligen prisvärt, och därmed intressant. Hur bra blir det egentligen med utbytbara skär? Det kan väl inte bli smama precision på diametern, knappast ens formen? Men kantning utan kullagerstyrning, eller spår där exakt diamater kvittar låter som en god idé? Ingen risk det kommer ett löst stål virvlande?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ingen risk det kommer ett löst stål virvlande?

--- Mats ---
Exakt min spontana tanke åxå.:O
 
Ingen större risk. Man har kört med vändskärslösningar i metallbearbetande industri hur länge som helst. Dessutom har man ju en typ av lösa skär i vanliga fräskuttrar och hyvlar. Skären brukar i regel inte komma flygande där.

När det gäller precisionen kan man uppnå en högre precision med lödda och solida verktyg. Räkna med att ett slipat vändskär positionerar inom några hundradelar radiellt. Det skall inte vara något problem vid träbarbetning. Det kostar pengar att fräsa plattlägen med precision. Jag skulle inte välja ett billighetsvändskärsverktyg. Speciellt viktigt med precision i plattlägena blir det om man använder en kullagerfräs, eftersom kullagret har en viss storlek. Det är alltså inte vara repeternoggrannheten som spelar roll, utan även det absoluta måttet spindelcentrum till egg.
 
Jag skrev: "Problemet är, så långt jag vet, att de stålen är dyra, både att köpa och att byta, så det blir ofta billigare att köra med sämre stål. I det här fallet är inte heller snittkvalitén särskilt viktig."

Inte att det blir dyrare att köra med vändskär oavsett kvalitet etc.

Det blir inte billigare om man ska ha samma prestanda, men i ett fall som detta, är finishen inte är avgörande borde det bli billigare att köra med skräpstål från CO/Jula etc.
 
M
Mats Bengtsson skrev:
Onekligen prisvärt, och därmed intressant. Hur bra blir det egentligen med utbytbara skär? Det kan väl inte bli smama precision på diametern, knappast ens formen? Men kantning utan kullagerstyrning, eller spår där exakt diamater kvittar låter som en god idé? Ingen risk det kommer ett löst stål virvlande?

--- Mats ---
Risken att ett skär kommer flygande finns ju även med med lödda och solida verktyg, speciellt billiga sådana. Vad gäller precisionen så tror jag den är väldigt hög, återigen speciellt jämfört med billiga solida stål.

Mr Handyman skrev:
.....Det blir inte billigare om man ska ha samma prestanda, men i ett fall som detta, är finishen inte är avgörande borde det bli billigare att köra med skräpstål från CO/Jula etc.....
Om du med prestanda menar kvaliteten på snittytan så tror jag den är lika bra. I UK forum är det speciellt professionella köksinstallatörer som pekar på sådana stål för att fräsa laminerade bänkskivor. Där är väl kravet på stål väldigt högt för att få till en bra skarv mellan två bänkskivor?
 
Jag har två st kantfräsar (kullagret samma diameter som fräsen) det ena med kullager nertill det andra kullager upptill från cobolt ca30mm skärhöjd

Båda med lösa skär angåenda precisionen så är den ok och lösa skär som kommer flygande,inte en shans dom sitter som berget.

Jag har köpt det i sverige för ca 3år sedan och dom är väldigt dyra även skären
men lösa skär fins hos tex axminster.

jämför man priser så är ett biltema,jula etc billigare än två lösa skär i sverige
Jag har alldrig provat biltema eller liknande så jag vet ej kvaliten på dom

Jag har för mig att frässtålen kostade ca1000kr st ett st skär ca 80-100kr så
det var ingen bra ekonomi men det från cmt verkar mycket billigare så det är nog en väldigt bra lösning.

Mvh Pär H
 
MathiasFr skrev:
Om du med prestanda menar kvaliteten på snittytan så tror jag den är lika bra. I UK forum är det speciellt professionella köksinstallatörer som pekar på sådana stål för att fräsa laminerade bänkskivor. Där är väl kravet på stål väldigt högt för att få till en bra skarv mellan två bänkskivor?
Jag var nog lite otydlig, menade att om man köper en fräs från, säg CMT med fasta stål blir det dyrare än en vändskärsfräs i längden. Annars vore det heller ingen idé med vändskär. Min poäng var att för ett (i fräsprestandamässigt sett) skitjobb i spånskiva blir det billigare med fasta fräsar från CO, Jula etc. Det finns heller ingen anledning att köra ett dyrt stål för att göra ett senare osynligt jobb i spånskiva.

Och givetvis, köksinstallatörer kommer att ha jättehögt slitage på grejerna men det kräver ändå hög kvalitet. De måste ju köra toppprestandasnitt i corian, laminat och avonite utan risk för att stålen ska förstöra jobbet.

Som jag tolkar det är vi helt överens men har missförstått varandra.
 
M
Mr Handyman skrev:
....Som jag tolkar det är vi helt överens men har missförstått varandra.
Men nu är vi på samma spår! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.