Personligen så skulle jag vilja anställa en som är villig att gå från sin lön på 30-40k till en lärlingslön på 18k. Den personen måste det vara rätt bra driv i dessutom! Och för att tjäna 30-40k lär man ha en del erfarenheter med sig i bagaget..

Det torde vara intressantare för en arbetsgivare att låta en arbetserfaren gå som lärling.


Detta måste kollas upp! NU blev jag själv riktigt sugen på att ge mig ut och förhandla lite :)

Firefighter 575,
Christian
 
Jag fick 18500 i ingångslön. Hade hunnit skaffa hus och barn innan jag tog upp hammaren.
 
Jag gick in på 16 300 kr.

//Patrik
 
tror inte det är många som är beredda vid 30+ att byta yrke för en lön på 18-19000
om man nu tjänar 25+ om man inte måste dvs är arbetslös och kanske kan få utbildning gratis, därav det idiotiska i kraven på behörighet (det är ju inte raketforskning direkt):D men t.ex en elektriker som kommer från utlandet och har haft eget företag inom el 6år eller mer kan kvittera ut behörighet direkt (och vi har ju sett hur noga det är med el i utlandet)
så är ju hela systemet horribelt!

Du är ju ingen bättre elektriker iom behörigheten, i den sitter ju enbart ansvaret
och varför ska du inte ha det från början?:surprised:

tycker det är ok från grundskola att man kör racet som det är nu(och tror det är så man tänkt)
men när man varit ute i arbetslivet ett tag måste det till ett bättre system, utbildningen med distans eller intensivkurser är ok, men sen borde man kunna få behörighet direkt efter ett godkänt prov praktisk och teoretiskt
inom antennteknik är det så och där gäller certifieringen i 5år sen måste den förnyas genom prov
inom el gör du det en gång sen förutsetts det att du kan det för tid och evighet(67år) hur rimligt är det??
 
Mikael_L
Patrik och Rikard, var det era lärlingslöner eller? :confused:

Lite nyfiken då jag själv är på väg att växla karriär i den riktningen ...
 
Jo det blev lärlingslönen. Annars hade jag nog aldrig blivit elektriker. Men det berodde nog på att det var kris för företaget, översvämmade av jobb på två man varav den ena nyss fått en stroke och inte fick köra på 6 månader.
 
Men då skulle man ju kunna göra utbildningen och sen deala till sig en rimlig lärlingslön efteråt :) För under studietiden tänker då jag fortsätta med min heltid!

Kul att höra att det finns möjligheter!


Firefighter 575,
Christian
 
Det gäller att man hittar rätt arbetsgivare och att arbetsmarknaden är i rätt läge
 
Jo, fast med min anställning så kan jag leta ett bra tag innan jag får rätt erbjudande :)


/Christian
 
Antalet arbetslösa elektriker har fyrdubblats sedan 2007. Så jag förstår inte hur ni kan säga att det är brist på elektriker.
 
Källa?
 
2007 var det högkonjunktur... medans det just nu är svårt för de större firmorna...
Så inget märkligt med de siffrorna.. Men när konjunktur läget vänder på riktigt igen... Då är det brist på elektriker...
 
Chrissofsweden skrev:
Källa?

Tror det stod i senaste numret av Elinstallatören.
 
Akzid skrev:
2007 var det högkonjunktur... medans det just nu är svårt för de större firmorna...
Så inget märkligt med de siffrorna.. Men när konjunktur läget vänder på riktigt igen... Då är det brist på elektriker...

Ja, så man får se till att hitta sig en lång utbildning, så konjunkturen hinner vända helt. Gärna med inbakad lärlingstid, då det är allra svårast för lärlingar att få anställning just nu.

Men när det vänder så kommer det bli en helt annan bild.
 
Har man en tillsvidareanställning på ett "tryggt" företag så får man tjänstledigt för studier. Men enligt Elutbilda så är tanken att man ska plugga samtidigt som man jobbar, vilket är enklare för de mindre företagen. Fördelen då är att man kan fortsätta jobba tills man hittar en hygglig lärlingsplats.

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.