Nimajneb skrev:
Försöker du med detta säga att Rinkabys 9000 artiklar är så mycket mer lönsamma än Ahlsells 40000 VVS artiklar? Säker är det så men dina 20 vs 700 sidor vart lite konstigt :D

Udda produkter ska bära sina egna kostnader och inte drabba bulken.
Russinplockare har det alltid funnits och kommer alltid att finnas

Bra, då får jag ett standardiserat badrum när jag väljer Rinkabyprodukter.

Sedan kan man gnälla över byggvaruhusens undermåliga vvs, till bredd, kvalitet och pris
 
Tossegubbe skrev:
En annan viktig sak man måste ha i åtanke är att lågprisbutikerna plockar russinen ur kakan med, dvs dom pressar priserna maximalt på volymvaror och helt skippar bredden och valmöjligheterna.
Detta är väl i sig ok men hemska tanke om detta skule göra det omöjligt för dom breda butikern tvingas lägga ner pga detta, inte för att det är synd om dom utan om oss konsumenter, visst är det väl bra att kunna köpa en WC-stol för 999kr men innebär detta att alla andra modeller försvinner pga att dom inte är lönsamma att lagerhålla så skulle iaf jag se det som en förlust av mångfalden som inte motiverar nga hundralappar lägre pris.
Jämnför tex Ahlsell katalog på typ 700sidor med rinkabys på 20sidor och fråga er varför inte rinkaby har en på 700sidor med?
Svaret är enkelt, 680sidor innehåller icke lönsamma produkter som iaf måste finnas och ngn måste betala lagerkostnaden för dessa med, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen som man säger.
Ska man tolka det som att du tycker att kunden ska finansiera att det finns olönsamma produkter som han eller hon inte efterfrågar på marknaden? Att om jag, för att spara pengar, väljer en tråkigt standardtoastol så ska jag ändå betala mer för den än vad den egentligen kostar bara för att min granne, som inte är lika snål, ska kunna köpa en finare?
 
oxå är ganska dutig .
Det kanske är svenska vi skall lära oss??Pappskallen.
 
bybackarn skrev:
Hur årkar ni älta detta sida upp och sida ned?
Intressant diskussion! En stor del av behållningen av forumet är just diskussionerna. Vem som har rätt inte alltid det som är viktigast, men jag skulle tro att de flesta som diskuterar ändå i mer eller mindre grad tar intryck av argumenten och för diskussionen framåt.

Frågan är väl mer hur man lyckas ta sig igenom över 300 inlägg i en tråd bara för att kommentera att ämnet är jobbigt att älta;)
 
Nja i första hand menar jag det som att du ska betala nga kr mer för din 15-15 koppling för att firman ska ligga med ett lager av 15-16 adapterkopplingar så att du den dagen det behövs inte behöver byta hela rörsystemet i huset bara för att allt utom volymvarorna försvunnit.
Eller för att du inte ska behöva köpa en helt ny WCstol när en packning går sönder efter 5år bara för att det inte är lönsamt att lagerföra reservdelar.
Och ja även att det är rimligt att man betalar lite extra för att stimulera utbud, utveckling. Jämnför med bitillverkare, alla modeller och uppfinningar kommer inte ens till produktion men kostnaden för dessa måste läggas ut på alla andra för att kunna finansiera fortsatt utveckling.
Dessa paraleller kan man göra med det mesta i samhället även om jag personligen inte ser varför vi MÅSTE ha en ny design på tex trafikskyltar och byta ut fullt fungerade sådana för skattepengar.


BobbyEwing skrev:
Ska man tolka det som att du tycker att kunden ska finansiera att det finns olönsamma produkter som han eller hon inte efterfrågar på marknaden? Att om jag, för att spara pengar, väljer en tråkigt standardtoastol så ska jag ändå betala mer för den än vad den egentligen kostar bara för att min granne, som inte är lika snål, ska kunna köpa en finare?
 
Tossegubbe skrev:
Nja i första hand menar jag det som att du ska betala nga kr mer för din 15-15 koppling för att firman ska ligga med ett lager av 15-16 adapterkopplingar så att du den dagen det behövs inte behöver byta hela rörsystemet i huset bara för att allt utom volymvarorna försvunnit..
aha

logiskt.
Så om min ICA butik tar in några udda Nepaliska kryddor i kryddhyllan så ska dom höja priset på Mjölken:confused:
 
Nimajneb skrev:
aha

logiskt.
Så om min ICA butik tar in några udda Nepaliska kryddor i kryddhyllan så ska dom höja priset på Mjölken:confused:
Dessutom, VVS:arnas argument i tråde spretar rätt mycket, man försvarar sin prissättning med att *grossisten* har ett stort lager av allehanda delar. De VVS firmor jag har besökt har ett minimalt eget lager utan handlar det man behöver från grossisten. Det lager man ligger på är ute i servicebilarna och med tanke på att fordonet max får väga 3500kg så torde lagret inte vara enormt stor heller.

En juste affärsmodell i både el och VVS branschen vore ett högre timpris och vettiga marginaler på materialet (15- 20% TB). Det är ju trots allt tjänsten och kompetensen man betalar för - inte en slags materialförmedling utan förädlingsvärde (grossisten är ju det steget i näringskedjan).

Anlitar man en hantverkare vill man ju ha kompetent personal - inte den som har bäst rabatt på Ahlsell men tummen mitt i handen.
 
Tossegubbe skrev:
Nja i första hand menar jag det som att du ska betala nga kr mer för din 15-15 koppling för att firman ska ligga med ett lager av 15-16 adapterkopplingar så att du den dagen det behövs inte behöver byta hela rörsystemet i huset bara för att allt utom volymvarorna försvunnit.
Eller för att du inte ska behöva köpa en helt ny WCstol när en packning går sönder efter 5år bara för att det inte är lönsamt att lagerföra reservdelar.
Och ja även att det är rimligt att man betalar lite extra för att stimulera utbud, utveckling. Jämnför med bitillverkare, alla modeller och uppfinningar kommer inte ens till produktion men kostnaden för dessa måste läggas ut på alla andra för att kunna finansiera fortsatt utveckling.
Dessa paraleller kan man göra med det mesta i samhället även om jag personligen inte ser varför vi MÅSTE ha en ny design på tex trafikskyltar och byta ut fullt fungerade sådana för skattepengar.
15-16 övergångarna kommer nog att kunna bära sina egna kostnader. Om den kostar 5 kr eller 200kr spelar inte så stor roll. Jag skulle köpa den ändå när jag behövde den, däremot skulle jag väl byta lite mer prylar till 15 om övergången kostade 200kr.

Angående toaletten, när Bauhaus tar 1500,- för nya toaletter, så kanske det inte behövs någon reservdelshållning, eller större utbytesdetaljer, dvs om något litet går sönder måste man köpa en större detalj där den trasiga biten ingår.
Men jag kan säga att jag som kund ogillar att reservdelar inte finns att köpa.
 
Dags för mig att göra ett inlägg i VVS-debatten då... :)

Fick idag en fakturaintikation via telefon från min hantverkare varav den delfakturerade från VVS-killen var på drygt 24 000. Badrummet som renoveras är på 4½ kvadratmeter.
Det han gjort är att han dragit nya ledningar till toa, handfat och dusch. ca 2m. Nytt avlopp (2m 50 mm), bara avlopp. Brunn har jag köpt själv, likaså toa, en vägghängd sådan, och även alla blandare mm. Han har också kopplat in vattenburen golvvärme, fast slangen har jag själv införskaffat.

Arbetskostnaden för jobbet var ca 6000 vilket kan tyckas helt acceptabelt. Det jag inte greppar är materialkostnaden på 18 000 :-. Vad fan, det är ju inte guld han satt in. Ocker!!
Shunten kan man få tag på för ca. 3300, han tog 5800. 4000 kunde jag köpt....
Sen har vi ca 12 000 kvar. Vad fan, om man får uttrycka sig så, kan kosta 12 000 i ett 4½ kvadratmeters badrum? Några kulkopplingar (4st), anslutningar till golvvärme, lite pex-slang och avlopp?? Helt omöjligt om man inte har 600 % påslag på vissa saker.

Väntar otåligt på fakturaspecen...som jag ännu inte fått. Vet inte riktigt vad man ska säga. Det är inte pengarna i sig, men det får ju vara någon rim och reson i det hela.
 
W
läste igenom tråden lite, och det jämnförs mycket med andra affärsområden, för att förs klargöra en sak så skriver jag det är ur ett neutralt utgångsläge.
När det handlar om livsmedelsbutiker/varuhus så är det ju faktiskt så att en del varor tex kött är mer eller mindre en produkt som affärerna inte tjänar så mycket på men ofta så tar man igen det på andra håll genom att kunden köper med sig annat ifrån butik tex bröd mjölk smör godis etc, och emellanåt så sänker man marginalerna på en del produkter och samtidigt höjer på en del annat, likaså har jag upptäckt att om man tex köper en produkt på bauhaus så är ju den specifika maskinen väldigt billig, men tillbehören tex borr slippapper ligger lite högre många gånger (iaf det jag har handlat) så det jag gör då är att enbart köpa den billiga produkten där men tillbehören i någon annan affär.
När det gäller römokarna så har det där blivit väldigt skevt, för det första är det som många som skriver att rörmokaren vägrar installera en produkt, som man själv har köpt tex en vattenkran därför att man då påstår att då kan dom inte lämna nån garanti på jobbet.
Problemet som blir väldigt uppenbart är då rörmokaren måste ta betalt, då det antagligen är så att timpenningen är för låg så måste han ta igen det genom påslag på varorna han säljer, och när han lägger på sina marginaler på ett pris som är högre satt hos grossisten än vad tex en nätbutik har så blir det ju genast svindyrt, man kan nästan tro att det är guldrör han har satt in.
Vad jag själv tror många skulle må bättre av är att om rörmokaren skulle ta ett högre timpris kontra att kunden med hjälp och råd av rörmokare kan leta fram och köpa grejer själv till ett bra pris (vad jag menar är att om rörmokaren själv kan ge förslag på bra produkter så skulle man undvika att kunden köper hem saker av dålig kvalitet som rörmokaren inte känner sig trygg med att installera)
 
Vore jag rörkrökare skulle jag aldrig röra en koppling/blandare från bauhaus eller liknande. Stod det uponor/vatette/FMM osv på sakerna vore saken en annan likaså om kunden vill återinstallera en gammal blandare. Timdebiteringen är den rätta platsen tycker jag 5-600 i timmen är rimligt för kortare jobb. Tyvärr vet jag inte om FSK-bolagen godtar såpass hög timdebitering.

Problemet är också att man kan säga att "går skiten sönder så står då inte jag för garantin" men i praktiken så är det så att man ändå står där med svarte petter. Dvs det går inte att friskriva sig på något sätt.

Om vi säger att man själv köper in delarna:
Hur ska man så göra när det saknas något material som man måste ha? Åtminstone häruppe finns ingen grossist inom 5 mils radie. Hur ska det lösas med logistiken? Ska krökaren då åka hem och sitta och vänta på att man beställer delar och kanske samtidigt missa resten av dagens debittering? Eller ska man på köparens bekostnad köra till grossisten och köpa ut det som behövs?

Sen är det så att till skillnad från snickare så gör VVS mycket mer kortjobb och är på många fler ställen och tappar därmed mycket debitering.

Till sist tycker jag det är rent ut sagt dumsnålt att folk kan köpa kakel för 1000kr/m² men en ny blandare för 1000-2000 det är för dyrt minsann. Vad är det som slits mest? Dit med nåt från biltema/jula/rusta etc. :rolleyes:

Själv gick jag inte på den niten, jag lärde mig kröka rör och sparade många sköna lappar köpte dessutom bara märkespryttlar :cool:
 
Undra hur alla dessa gnällfior gör när dom köper bil
Ska ha en ny volvo men får inte kosta mer än en gammal skoda o ha samma kvalite som toyota
 
renoverarn skrev:
Undra hur alla dessa gnällfior gör när dom köper bil
Ska ha en ny volvo men får inte kosta mer än en gammal skoda o ha samma kvalite som toyota
Du kanske råkade lägga ditt inlägg i fel tråd.

Här handlar det inte om att Volvo har kvalitetsproblem....
 
Det va bara ett exempel.Alla vill ju ha saker gjort men så fort det kostar pengar så gnys det.Så jag undrar hur folk jobbar det kan ju inte vara nån som jobbar på nåt lönsamt företag eftersom ingen får ta betalt för vare sej tjänster eller material
Renoverarn
 
renoverarn skrev:
Det va bara ett exempel.Alla vill ju ha saker gjort men så fort det kostar pengar så gnys det.Så jag undrar hur folk jobbar det kan ju inte vara nån som jobbar på nåt lönsamt företag eftersom ingen får ta betalt för vare sej tjänster eller material
Renoverarn
Hade du läst tråden hade du förstått att den handlade om något totalt annat än vad du hänvisar till. Så please innan ditt nästa inlägg, läs igenom tråden och koppla dina åsikter till HUR kunder debiteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.