Avancerat läge, så går det bifoga filer.. Alltså, igemte svara-knappen precis här nedanför detrta inlägg.. :)
 
Hej alla som letat efter ritningar , ledsen jag inte svarat men jag har inte varit på den här sidan på lääänge samt en ny mail. Ska nu försöka fixa ritningar åt er och maila om ni vill ha fortfarande.

Mvh Ante
 
Hurra, han lever! :) Klart vi vill!
 
fresve skrev:
Hurra, han lever! :) Klart vi vill!
eller gör han verkligen det??
 
Både sumpster och ars verkar ha gått i graven igen.. Jag provar o PM:ar lite.. :)
 
Ja det hade varit intressant och se ritning på kaminen!
 
Hej på er,

Nu är jag inte inne på Bygga.nu lika mycket som jag hoppats på men här är lite bilder av det där bygget jag gjorde förra året.

Receptet var;

Köpte råspont på byggmax, 16mm tror jag det var
Bygga bänkar att sitta på, luft under
Plasta tunnan,
Gelcoat på slutet,
Bygga mig en öl tunna
Bygga en "kopia" av den fina kaminen som syns tidigare i tråden.
Inse att rör i rör principen är löjligt och är man inte sjukt intresserad av att elda småstickor i kaminen måste man hitta en lösning.
Köpa dieselbrännare. d^_^b
Poolpump á la rusta/jula m.m.... sandfilter önskas....

Samt en sån där bevattning flotör som man har till kreatur. På så sätt kan man bara sätta på vattnet och den stänger av när tunnan är full. Tar av den när man börjar göra sig redo...

Timer till kaminen ska köpas... en vacker dag...

Summa för kalaset blev ca 3500kr tror jag.

Jag har hur mycket bilder som helst på bygget men för dem borde man kanske ha någon annan sida att lägga upp på.. Flicker? eller vad de heter kanske kan vara något?!

Fråga om det är något...

Hej hopp, badtunne dopp!

Mvh
David
 
F-N!!!! och vart tog alla uppladdade bilder vägen då?!?!?!

Ja här är några igen.... Grrrrr....

/D

DET BLIR INGA BILER!!! Dubbel F-N!!!!
 
Redigerat:
Men det är ju bara att klicka på Avancerat läge här vid svarsrutan och bifoga bilderna..
 
Det är ju precis så jag gjort 2ggr.. kanske har tagit för många bilder i taget?!

Funderar på om det har med att de är för stora i formatet...
 
Redigerat:
Jag är snart på gång med mitt bygge, har eventuellt fått tag i ett riktigt bra ämne till tunna. Tunnan är modell mindre, cirka 1300 liter. Har för avsikt att svetsa en mantlad kamin och placera en pump "före" kaminen och trycka vattnet genom den. Hur kraftig pump tycker ni att man behöver för att få tillräckligt bra cirkulation i en tunna med denna volymen? Har två pumpar jag funderar på, en på 60 l/min och en på 180 l/min. Båda dessa har bra sug och lyfthöjd. Vid 60 l/min cirkulerar vattnet genom kaminen 2,7 gånger/timma och vid 180 l/min 8,3 gånger/timma. Har även funderat på hur många l/min en normal cirkulationspump ger på högsta effekten? Vad tror ni? blir det hysteriskt med 180 l/min?

Kommer eventuellt starta en tråd med bygget vad det lider.
 
Har en "badbassäng" á la rusta pump. Duger bra plus att man kan köpa billiga filter till den.
 
Ja det var en sån pump från Jula jag kollade på, den ger 180 l/min. Problemet med den var att den bara tålde 35 grader. Har du din till en badtunna eller till en vanlig pool?
 
Jag kör med en vanlig poolpump till min tunna,köpte lös pump på toys´r us för 250kr.
Köpte en extra,om det skulle vara så att den pajade mitt i vintern. Antar att poolpumpar hör till säsongsvaror... Den är på 45watt (står inget om flödet på den) och funkar fint, den har fått smaka på vatten strax under 50 grader ett antal gånger och runt 40 när man badar och den har inte lagt av. Står max 35 på den också.
Köpte en pool med pump på rusta oxå,då de hade extrapris men den pumpen var för liten o klen. Vet inte hur julas pump funkar.
Såå,en enkel poolpump funkar kanonbra.
Köp en extra när du ändå ska köpa...
 
Nä tror inte heller det är nån fara med temperaturen. Synd att du inte visste flödet på din pump, men med 45 W kan det ju inte vara jätte högt flöde. Den på Jula låg på 600 W och hade ett flöde på 180 l/min. Är lite rädd för att det flödet blir lite “hysteriskt“. Vore kul att vet vad julas cirkulationspump levererar på 100 W. Får försöka att maila dem igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.