Det var inte elegant, men om han har JFB på uttagen i badrummet så är det väl knappast farligt. Visst stickproppsanslutning till fast installation (lampan).
 
Mikael_L skrev:
Såg inte speciellt illa ut.
Men han verkar tycka klammer är lite dyrt. :D
Han sa ju färre desto snyggare, bara att kabeln hölls på plats och att det inte blev något mellanrum där kablarna gick bredvid varandra.
Kanske inte fackmässigt, men det ser väl skapligt ut.
 
Lampan är en sån där som säljs på Jula. Att den är uppskruvad i taket = fast installerad? Lampan var visst en nödlösning för att få ljus och sen blev den kvar i brist på annan armatur.
Finns ingen JFB för badrummet är det som byggts sist så jag tipsade om det eller en PSA på just badrummet.
 
Ser jag en strömbrytare uppe i taket på första bilden?
 
Svar ja, det är strömbrytaren på ljusrampen, men den tänds genom en strömbrytare på väggen som styr ena vägguttaget.
 
Melpho skrev:
Han sa ju färre desto snyggare, bara att kabeln hölls på plats och att det inte blev något mellanrum där kablarna gick bredvid varandra.
Kanske inte fackmässigt, men det ser väl skapligt ut.
Smaken är ju olika, men gles klammring är ett mycket säkert hempulartecken:rolleyes:
 
Fotografen skrev:
Smaken är ju olika, men gles klammring är ett mycket säkert hempulartecken:rolleyes:
Ja, det är inte kul att klamra i gipsskivor...

Ännu säkrare hempulstecken är alla hålen efter klammer som lossnat :D
 
  • Gilla
Kalson
  • Laddar…
Ärligt talat är jag snart sugen på att köra med kabelstege och bara naja fast kablarna i verkstaden, tror det är tredje gången som jag rivit och dragit om rubbet igen *suck*
Det blir lätt så när man bygger om den med jämna mellanrum.

Nåja, nästa gång eller nästa (större) verkstad skall bli med kabelstege (.)

/Kent
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag ser faktiskt inget negativt med att sätta en liten smal trådstege i en verkstad. Praktiskt skulle jag vilja påstå! Och en verkstad är ju inget vardagsrum direkt...

//Patrik
 
Skulle jag byggt nytt idag så skulle jag använt rejäl kabelkanalisering av kontorsmodell överallt, så att man lätt kan dra rubbet (el, nätverk, tele, högtalarkabel osv). Bara lägga in i kanalerna.
 
Kabelkanaler samlar mindre damm, tycker jag.
 
Mikael_L skrev:
JAMEN, vad nu! :eek: SKX får väl inte förläggas fast, och mer fast än fastmurat i fixet är väl svårt att tänka sig. :rolleyes:

Det sitter även en 12V matning till spottarna inmurat där. Ena SKX'en var jag tvungen att klippa för att få ner sakerna.
Vi har problem med vår inkommande teleledning. Tyvärr inte så mycket att göra åt, eftersom den är... just det, inmurad bakom kökskaklet...
 
petersv skrev:
Kabelkanaler samlar mindre damm, tycker jag.
Framför allt så är det lätt att maskera kabelkanaler och lister när man vill tapetsera eller måla om. Det värsta jag vet är när någon har spikklamrat utanpåliggande kabel och sedan kladat över den med färg eller försökt tapetsera runt. Visst går det att skruva loss kabeln och måla eller tapetsera bakom ifall man använd skruvklammer men vem gör det? Diskreta och snygga DMT-kanaler med FK-ledare eller vanlig kabelkanal med kabel vinner över fula klamrade kuloledningar varje gång.
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Diskreta och snygga DMT-kanaler med FK-ledare eller vanlig kabelkanal med kabel vinner över fula klamrade kuloledningar varje gång.
Svar, nej. Snyggare med en snyggt klamrad kulo med lettiklammer. :)

//Patrik
 
Jo, kuloinstallation är ungefär som vinylgrammofoner: en dålig är rena dyngan, men en riktigt bra...herregud...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.