C
Roundup skrev:
Fällor har ju den fördelen att man kan städa undan offren på ett ordnat sätt. Med gift eller glas i fogskum eller liknande finns ju risken att de avlider inne i väggar och golv och ligger där och stinker.
Allt utom det sista stämmer, dom stinker inte ett dugg.
 
En kropp i förruttnelse luktar, även en liten muskropp. Sedan är det inte givet att kroppen verkligen ruttnar, den kanske torkar och mumifieras.

När jag satte fällor i redskapsboden på sommarstället för att bli av med en del möss kan jag lova dig att det inte luktade mumma när jag kom tillbaka helgen efter.
 
muspiparna hjälper inte ett skvatt, eller jo... jag blir irriterad av det högfrekventa ljudet...
hittade 2 rejäla bon i garaget, det ena ca 2 meter från en muspipare.
Slagfällor är det effektivaste, jag agnar med en liten bit parmesanost eller russin.
 
  • Gilla
Resan_är_målet
  • Laddar…
Fogskum funkar inte. Har erfarenhet av det. Däremot har fogskum med grus eller glaskross funkat bättre.

Katt funkar på det sättet att de äter möss, så de blir färre. Men de hindrar inte mössen från att springa i väggarna. Alltså de skiter i kattlukten.

Jag tycker även att muspipare funkar. Men såna kan man ju inte ha överallt.

Själv är jag nöjd så länge de inte kommer in i huset, utan bara finns på vinden.
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
köp musband. samma som man sätter utvändigt för att förhindra skadedjur o annat att krypa in i luftspalten
 
Agna med halva dumle i slagfällan, de är lite sega att få loss så de måste rycka till lite - smack !

Sedan har byggmax "rep & fix" eller vad det heter, en blandning av gips och cement, det är lite äckligare att tugga sig igenom, de blir i alle fall mätta innan de kommer fram till skafferiet
 
C
joflopp skrev:
En kropp i förruttnelse luktar, även en liten muskropp. Sedan är det inte givet att kroppen verkligen ruttnar, den kanske torkar och mumifieras.
Huvudet på spiken, det är precis vad dom gör när dom käkat gift.
 
  • Gilla
Per-Arne Carlsson
  • Laddar…
Vi har problem med att våra katter drar in möss och släpper ut dem lite här och var i huset :(. Därför har vi fällor på olika ställen. Fångade två möss bakom diskbänken i helgen. Tidigare hade vi problem med råttor i varmkomposten, men det löstes med att sätta ett finmaskigt metallnät under botten av den.
 
Jag hade fullt med muslort i stugan förr och hörde om skum. Fullde alla hål jag hittade (2 år sen) och har inte sett en muslort sedan dess. Jag har hört att det skall vara något gifitgt ämne i skummet som de backar för, och det kan mycket väl stämma för de är ju en otroliga överlevare dessa små rackare.

Så jag tror fogskummet funkar alldeles utmärkt.
 
Y
  • Gilla
Rille_aa
  • Laddar…
Y
vad tror ni, bluff eller kan de ha lyckats skapa fogskum som äcklar mössen?

Vad ska man annars använda till kluriga hål?
 
Som jag säger jag har helrent från möss sedan jag täppte till med skum och jag hade stora hål och enkal vägar för dem att komma in utifall de inte hade brytt sig om skummet.
 
Jag använde fogskum och det verkar fungera. Täppte till för 4 år sen. Inga möss än.
 
  • Gilla
patric666
  • Laddar…
Prövat med lite fogis dår jag tror mössen kommer in. Vi får se. :)
 
Är det något ställe inomhus där man vistas som man vill täppa till så funkar enris enastående. Just en luktar tydligen inte gott enligt mössen, själv har jag det runt hålet från köksavloppet där de kommer upp annars.Inte en muslort där sen dess.
Jag tryckte även in ett knippe i några hål under sockeln till huset som de brukade springa igenom men det var inte alls uppskattad för det tryckte de ut igen. :)
 
  • Gilla
Yoghurta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.