Jag ska bygga på min tomt och under tiden ska vi bo i en stuga på tomten under ca 2års tid.
Vill inte ha något tillfälligt skåp stå på tomten och kosta extra pengar.

Kan jag få min nya anslutning till ett skåp ()vad för krav? i hörnet på tomten och sen med min elektriker själv ordna vad som kopplas in var och när i övriga byggnader vartefter jag går vidare med bygget?

T.ex koppla in garaget om det blir klart först, sen huset osv.
 
C
Det beror kanske lite på vad för matning man har. Visst kan man få mätarskåpet fastskruvat på en elstolpe tillexempel, om man har luftledning?
 
Har tagits upp tidigare och det brukar för en del räcka med att det finns något stadigt att sätta mätarskåpet i. Finns det ingen ström i befintlig stuga? Kommer stugan att stå kvar efter bygget så kan man sätt skåpet på stugan.

Protte
 
Det är rätt normalt förfarande. Man sätter upp de mätarskåp du ska ha (utanpåliggande eller infällt) tillfälligt på en ställning med regnskydd och drar sedan byggström från den.

Vet inte om kraftbolagen tar någon extra avgift för att de ska koppla ur/i mätarskåpet flera gånger? Men ström måste man ju alltid ha under bygget (om du inte har en snäll granne att sno från :) )
 
  • Gilla
GPS
  • Laddar…
Tack. Snabba svar. Jag skulle vilja ha ett skåp i utkant på tomten.
Kanske trycka ner en telefonstolpe 1m i backen som sticker upp 2m och sen göra ett enkelt skåp med snedtak?

Sen kan min elektriker sköta resten när det behövs kopplas i och ur.
För kabeldragning på tomten tar jag hand om själv.
 
prototypen skrev:
Har tagits upp tidigare och det brukar för en del räcka med att det finns något stadigt att sätta mätarskåpet i. Finns det ingen ström i befintlig stuga? Kommer stugan att stå kvar efter bygget så kan man sätt skåpet på stugan.

Protte
Stugan kommer vara kvar men jag vill inte ha skåpet permanent i det.
Vad ingår från elbolaget? En mätare och inkommande el eller är det ett helt skåp som klarar att sitta utomhus?
 
vi gör på samma sätt som du ska göra, vi har en stor tomt där det redan står en stuga som vi bor i nu medans vi bygger nya huset!
vi har inte tagit någon bygel, utan vi hade ett tre fas uttag i våran vedbod/förråd och det har vi dragit en lång jäkla kabel in i nybygget och en byggcentral där, och det har funkat utmärkt. fick ha hit en elektriker bara som ändrade lite i skåpet vid huset och sedan ringer man elbolaget och gör en tillfällig ampere höjning under byggtiden så går det fint.
mycket fina pengar att spara in!!!
 
Mikael_L
Jag tror det delvis har med vilket elbolag du har (får).
Har du Björklinge energi?

Vi satt upp det slutliga fasadmätarskåpet på en tillfällig ställning, på ungefär det ställe (och höjd) där det sen skulle sitta på garageväggen.
Sen grävdes kabelskyddsrör ner och kabel förlades av elbolaget som också kopplade in servis-ledningen och satt in en mätare.
Elektrikern färdiganmälde och sen dess tickar kWtimmarna på som vilket abonnemang som helst.
Under garagebyggtiden så drog vi undan ställningen ett par meter.

På ställningen satt det ett trefasuttag, som matade en byggcentral från Jula (495:- + trefasförlängningssladd).
Då fasadmätarskåpet skulle flyttas runt lite såg vi till att montera en skyddande kabelförskruving (eller var det bara en gummiskydd? jag minns inte) vid införingen, så det inte skulle finnas någon som helst risk för nötningsskador.
I fasadmätarskåpet måste det givetvis monteras JFB för uttaget. Säkringar måste det också vara ifall huvudsäkringarna är större än vad CEE-uttaget är godkänt för.

När garaget var klart monterades fasadmätarskåpet försiktigt på plats på väggen.

edit:
Här kan du läsa lite:
http://www.byggahus.se/forum/el/92639-jfb-i-garo-fasadmaetarskap.html
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Stugan kommer vara kvar men jag vill inte ha skåpet permanent i det.
Vad ingår från elbolaget? En mätare och inkommande el eller är det ett helt skåp som klarar att sitta utomhus?
Skåpet lär du nog få bekosta själv, beroende på vad du vill ha. :)
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Vad ingår från elbolaget? En mätare och inkommande el eller är det ett helt skåp som klarar att sitta utomhus?
Normalt sett ingår endast elmätaren och kabeln fram till elmätaren.
Vissa bolag står för kabelskyddsrören, andra inte. Men nästan alla har vissa krav som dessa rör ska uppfylla. Vårt elbolag kräver släta rör (insidan), men står dock för rören.
Och förövrigt, längden på kabeln fram till mätaren är ofta begränsad, behöver du längre så får du betala en del själv.
Själva mätarskåpet får du bekosta själv, samt all annan inkoppling förutom den inkommande kabeln + mätaren.
 
med dagens elnätstariffer lär du dessutom i praktiken bekosta mätare och servicekabel många gånger om och om igen.. men det är en annan sak.....
 
Hur kan ett skåp se ut? Vad behövs i det?
Om man tänker sig ett skåp för inkommande el. Sen en slags delning så jag har el till huset samt till garaget. Eller är det smidigast men en matning direkt till huset och sen vidare från det?
 
Garo och några fler tillverkar mätarskåp
http://www.garo.se/fileadmin/garo/PDF_KATALOGER/L-KAT_0603.pdf
I stort sett ser allas skåp lika ut.

Var skåpet ska stå är bara en praktisk sak, monterat på en stolpe och sedan kablar ut till alla era hus eller sittandes på ett av husen och kablar därifrån.

Man strävar efter så korta kablar det praktiskt går, svår att säga på ett forum utan planritning.

Protte
 
prototypen skrev:
Garo och några fler tillverkar mätarskåp
[länk]
I stort sett ser allas skåp lika ut.

Var skåpet ska stå är bara en praktisk sak, monterat på en stolpe och sedan kablar ut till alla era hus eller sittandes på ett av husen och kablar därifrån.

Man strävar efter så korta kablar det praktiskt går, svår att säga på ett forum utan planritning.

Protte
Tack. Eftersom vi kommer bo i en tillfällig stuga tänkte jag att snyggast blir väl att ha skåpet på någon stolpe eller i ett eget litet skåp undangömt på tomten. Sen när riktiga huset är klart bara dra in en kabel till det. När garaget blir klart dra en kabel till det Men låta matarskåpet sitta på en undangömd plats istället för i husväggen.
 
Kolla med din nätleverantör.

typ.vattenfall, forum, eon, eller nacka energi, boo energi, ekerö energi.

Dom kan skicka dig lite info...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.