Mikael_L
Suhagg skrev:
Tack. Eftersom vi kommer bo i en tillfällig stuga tänkte jag att snyggast blir väl att ha skåpet på någon stolpe eller i ett eget litet skåp undangömt på tomten. Sen när riktiga huset är klart bara dra in en kabel till det. När garaget blir klart dra en kabel till det Men låta matarskåpet sitta på en undangömd plats istället för i husväggen.
Din nätleverantör kan ha synpunkter,iaf på undangömda platser samt på lång ledningsdragning fram till mätarskåpet.
Att sätta skåpet på någon stolpe av något slag måste dessutom vara ordentligt gjort, det får ju inte vara någon mesig halvmesyr när det sen ska sitta där i 50-100-150 år. ;)

Men somsagt, det är ganska fritt.
Sätta skåpet på garage,hus eller annan byggnads väggoch dra därifrån till de andra.
Sätta skåpet på någon sorts stolpe eller stativ och därifrån dra en eller flerakablar till deolika husen. Man strävar efter så kort sammanlagd ledningslängd som möjligt av rent ekonomiska skäl, men man strävar dessutom efter så kort längd som möjligt från fasadmätarskåpet till den bortersta strömförbrukaren, detta för att utlösningsvillkor, belastbarhet och annat ska bli så bra som möjligt.
Och ja, dessa två "krav" motarbetar varandra i vissa situationer.
 
Har man lång egen kabel efter mätarskåpet så kan det behövas att gå upp en eller flera dimensioner.

Protte
 
Det handlar om kanske 30m till garage och 15m till hus om jag placerar matningsskåpet där jag vill.
 
Suhagg skrev:
Det handlar om kanske 30m till garage och 15m till hus om jag placerar matningsskåpet där jag vill.
det är ingen fara med de längderna, du använder en 5G6 kabel till båda byggnaderna.
 
Ytterligare en fråga. Om jag i mitt matningsskåp skulle vilja ha 3st egna elmätare en till huset en till garaget och en till lilla stugan vad skulle dessa mätare kosta mig? Någon enkel modell som bara tickar på.
 
Sätt inte dina egna mätare i mätarskåpet •1 finns inte plats •2 och elbolaget gillar det nog inte.

Sätt mätarna i dina undercentraler (i garaget, huset och stugan), 1500-2000 kr per mätare. Finns billigare och dyrare

Protte
 
mrfrenzy skrev:
En lätt begagnad mätare får man för under 300kr.

Men dessa är ju ej för DIN montage, tycker nog inte det är så snyggt med 3 st mätarplattor.....
 
Det är sant, men nu var det ju en i varje byggnad, beror ju lite på var man monterar centralen. Sitter den synligt kanske det är värt ett par tusen för att få en mätare som ryms i centralkapslingen.
 
el_richard skrev:
Men dessa är ju ej för DIN montage, tycker nog inte det är så snyggt med 3 st mätarplattor.....
Kan du förklara det närmre för mig icke elkunnig tack.
 
Elmätare för DIN-montage, 2000kr
0981720.jpg
Ryms inuti normcentralen bredvid automatsäkringarna.

Vanlig elmätare, 250kr
framifran.jpg
Monteras på en platta bredvid centralen.
 
mrfrenzy skrev:
Elmätare för DIN-montage, 2000kr
[bild]
Ryms inuti normcentralen bredvid automatsäkringarna.

Vanlig elmätare, 250kr
[bild]
Monteras på en platta bredvid centralen.
Sorry missade ditt svar. Tack. Otroligt smidig historia.
Men denna ska jag ha vid respektive central. En i garaget, en i huset, en i gäststugan osv?
 
Ja, du sätter den bredvid eller i den central som ska mätas. Blir fruktansvärt trångt och bökigt om man skulle klämma in alla i mätarskåpet - och inte säkert nätbolaget skulle gilla det heller.
 
Använder man ett mätarskåp med Dinskena kan jag inte tänka mig att nätägaren har nått att invända. Men då måste man ha dom "små" som kan monteras på skenan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.