Mikael_L
Hej.
Om jag köper att Garo fasadmätarskåp GIM 1-25, 22 700 00.

Vad kan jag behöva mer för att montera en jordfelsbrytare? Mest undrar jag om jag måste köpa till DIN-skena eller om det redan sitter en sådan under täcklocken.

Kan det vara något annat som behövs, förutom lite 6 kvmm RK.
 
Mikael_L
Jo, jag kom på ...
Levereras skåpet med skåpnyckel?
Förskruvningar till in och utgående kabel osv ...
 
Det sitter Din-skena under locken, ratt till låsen följer med, det är massor av utbrytningsöppningar i botten och i översida, inga förskruvningar följer med men behövs ju inte nu när du har ett infällt skåp.
 
Mikael_L
Tackar så mycket.
Det var den digra tillbehörslistan till skåpet som gjorde mig orolig. Och någon ordentlig leveransspecifikation över skåpen har jag inte hittat på nätet.

Då är det bara att beställa skåpet, JFB och lite RK (eller det har han säkert redan).
Skönt att veta att ingenting kommer att saknas då vi ska sätta igång.
 

Bästa svaret

Hade samma "bekymmer" som du, måste man köpa till nått, men nej skåpet kom som robban säger med skena, nyckel och t.om huvudbrytare,

Det som "saknas" är passdelar / säkringar / propphuvar iofs då.. men det har ju elektrikern "i fickan"

/L
 
är GARO skåpet samma som ELDONS MIM 125? Anpassat för fjärravläsning och huvudbrytaren efter mätaren? Priset ca 2200:- är samma för båda skåpen.
 
Alla nya skåp idag är kopplade enl nya reglerna, dvs hvb efter mätaren. Sorry, alla ska jag inte säga men de stora tillverkarna.
FInns en standard för detta som tillverkarna ska följa.
 
Tack Floppman, då är väl skåpen ganska lika= inget bättre än det andra?
 
Då skåpen väl sitter där är de ingen större skillnad mellan olika fabrikat. Kan skilja lite i designen, samt vissa billigare kan vara lite veka i konstruktionen.. gångjärnen för luckan osv. Men mest kan de skilja att vissa följer de med kabelflänsar/förskruvningar och vissa inte.. har du infällt så spelar de ju dock ingen roll.

Varför ska du sätta JFB i mätarskåpet? Mycket bättre att sätta de i centralen/centralerna inne i huset.
 
Mikael_L
Nu är skåpet + div tillbehör precis beställt...

Bra att jag fick tipset om passdelar och huvar. Så slapp vi stå som dumbommar där. Min elektriker kommer (förhoppningsvis iaf) till mig innan det är dags att sätta upp det. Men han reser genom halva sverige, så det är inte alls säkert att han råkar ha med sig lite DIN-skena eller propphuvar och sånt ... :)

Anledningen till JFB i fasadskåpet är att skåpet kommer under byggtiden endast vara monterat på ett stativ med ett litet skärmtak över. En trefashandske utanpå matar en liten byggcentral.
Känns logiskt med JFB då, + att elbolaget ansåg det vara ett krav. JFBn får flyttas in till husets central när allt kopplas in på riktigt. Då har vi inte ens kastat bort pengarna för JFBn ;).

En granne som bygger just nu, har precis samma arrangemang, dock utan JFB :confused:
Jag tror att han har 32A handske, är det därför han inte behöver JFB, eller struntade dom bara i det?

edit:
Blev fö förvånad, expressel spöade grossistens pris med kompisens firmas rabatt inräknad.
 
Redigerat:
Alla (godkända) byggcentraler har jordfelsbrytare nu!
 
Mikael_L skrev:
edit:
Blev fö förvånad, expressel spöade grossistens pris med kompisens firmas rabatt inräknad.
Han måste ha kass rabatt då.. Jag betalar cirkus 1600Kr inkl moms inkl frakt för den dära mätaren.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Alla (godkända) byggcentraler har jordfelsbrytare nu!
Jodå, min också.
Men det sitter en handske utanför mätarskåpet som är utan JFB-skydd isåfall.
(T.ex. på kväll/natt, då ingen arbetar och skarvsladden är utdragen...)

Jag skulle lixom inte sova gott om någon av barnen i området gick och dog på vår byggarbetsplats, även om dom borde låta bli att pilla på grejer.
Ingen vidare bra start på grannrelationer heller... :(
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Han måste ha kass rabatt då.. Jag betalar cirkus 1600Kr inkl moms inkl frakt för den dära mätaren.
vilket e-nummer sökte du på då?
 
Med mitt firmapris så kostar skåpet 1465kr inkl moms (E22 700 00)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.