I PA - världen så finns det som tidigare nämnt en hel del lösningar på elektriska problem, "vändor" från 16 -> 32, 32 -> 63 och 32 -> 16 till exempel. Men den värsta jag sett hos en arbetsgivare är nog 63 -> 16, när jag påpekade detta sa han att det är ju ok om man sätter en björn efter, men jag är ganska säker på att vanliga 16 björnar bara säkrar av 1-fasen och inte 3-fasen. Jag ska nog "råka" cutta den nån gång! =D
 
Man får hoppas att elförsörjningen inte kommer tillbaka i första taget
 
Beror på temperatur. Bensin har en underlig flampunkt, den antänder bättre vid låga temperaturer.
Bensin är elak när den väl smäller, men den är så kinkig med blandningsförhållandet att den inte är speciellt benägen att antända. Jämför med tex metanol eller propan, som pulsjetentusiaster är glada för att använda. De är totalt okomplicerade att hitta bra blandningsförhållanden på och de är inte lika benägna att antända på ett våldsamt sätt.

Ibland är medvetandet om explosionsrisker svagt, ibland synnerligen påtagligt..

Jag stod och tankade på en mack utanför Washington, DC när kunden intill började fylla på med motorn igång.

Jag gick fram till honom och fräste "Have we not had enough explosions for one day??" Han tittade på mej, nickade, och stängde av motorn.
Är det egentligen farligt? I många länder stänger man inte motorn när man tankar. Jag gör det själv ibland också, om jag tex har ett halvdött batteri och inte vill stoppa motorn förrän det laddat upp sig.

Det enda jag kan tänka som skulle vara en risk är katalysatorn, men den är ju varm en stund även om motorn stoppas. På min förra bil så plockade jag dessutom bort den, av prestandaskäl (det ger några hästkrafter till) och för att den krånglade. Det var dessutom en bil där den inte behövde finnas enligt regelverket.

I övrigt är det väl inte direkt något som är tillräckligt varmt i närheten av tanklocket och inga öppna gnistor.
 
Ljudteknikern skrev:
I PA - världen så finns det som tidigare nämnt en hel del lösningar på elektriska problem, "vändor" från 16 -> 32, 32 -> 63 och 32 -> 16 till exempel. Men den värsta jag sett hos en arbetsgivare är nog 63 -> 16, när jag påpekade detta sa han att det är ju ok om man sätter en björn efter, men jag är ganska säker på att vanliga 16 björnar bara säkrar av 1-fasen och inte 3-fasen. Jag ska nog "råka" cutta den nån gång! =D
Du har troligtvis rätt, jag har bara sett 16A-plattor som bara avsäkrar enfasuttagen. Nån får gärna förklara för mig varför enfasuttagen avsäkras men inte trefasuttagen när uttagen är på samma amperestyrka? En annan fråga är varför det "alltid" är fyra enfasuttag fördelade på två grupper? Det vore bättre om ett uttag försvann och ersattes med en till automatsäkring så att man fick ut ett uttag per fas. Märklig konstruktion det där, nån slags arv från anno dazumal...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Är enfasuttagen avsäkrade 16A, inte 10A?
Att 16A-uttagen inte är avsäkrade beror troligen på att det betraktas som en skarvsladd, dvs uttaget som björnen sitter i är redan avsäkrat 16A.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Har sett många hemska elkopplingar. Denna är en av dem, bilden är tagen i Zughdidi, en liten stad i Georgien på gränsen mot Abchasien.
Man har kopplat på spänningsmatningen till fastigheten där vi jobbade, direkt på ledningen som går utanför fönstret.
Intressant var (som tyvärr inte syns på fotot) att man tydligt kunde se värmeutvecklingen från fulkopplingen. Det kom även kontinuerligt en liten strimma av rök från övergången av tvinnad kabel. På bakgården sprang ungarna och lekte och oisolerad wire hängde långt ned i buskarna. Läskigt.
 
  • PA170034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag måste flika in med en sak jag var med om för ca: 30 år sedan.

Det var en vår då jag skulle hjälpa min morfar att göra ordning hans båt inför sommaren, båten var upplagd på en ö, men vi bor på en annan ö precis bredvid.

Jag tyckte det var konstigt att han la ner massor av elverktyg i båten som vi skulle ta oss över med till ö´n båten låg, då vi inte hade någon el där....
Jag frågade vad han skulle med dem till när det inte fanns el där....?
Då skrattade han och sa "det har jag fixat". Då jag blev misstänksam frågade jag "hur" då jag vet att han var en mixterpelle, och tänkte inte alltid tänkte på säkerheten....

Han berättade att han hade fått tag i en gammal telefonledning som han hade dragit från snickarboden ner i vattnet till andra ö´n :surprised:

Jag är inte elkunnig, men att dra en ojordad tvåledad ledning på detta sätt ca: 50m dessutom genom vatten måste väl ha varit livsfarligt?

Hursomhelst fungerade det, men såhär i efterhand tänker jag på det med fasa....
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
jagrullar skrev:
Ingen värsting men.. (klicka på bilden)
[länk]
Om du syftar på att det ser ut att fattas kåpor över strömförande delar i fasadskåpet så sitter det på den modellen av skåp genomskinliga kåpor av "plexiglas".
 
1,1 Mille för en abonnent, dessutom ett "gratis gatljus"... hmm. Undrar om det inte varit billigare med ett dieselelverk i det fallet..
 
Bränslekostnaden för ett dieselverk ligger runt 3kr/kWh. vid en förbrukning på 10MWh / år så blir det 1.5MSEK på 30 år. Sen tillkommer ju inköp och service av elverket.
 
mrfrenzy skrev:
Bränslekostnaden för ett dieselverk ligger runt 3kr/kWh. vid en förbrukning på 10MWh / år så blir det 1.5MSEK på 30 år. Sen tillkommer ju inköp och service av elverket.
Jo men man måste ju göra en investeringskalkyl och räkna med räntan , el inkl förluster på nätsidan kostar ju kanske uppåt 1 :- / kWh den också. (Vilket "sänker" dieselns extra kostnad till 2 kr / kWh...., ) Bara en avkastningsränta på 3%(Mycket realistiskt) ger ju en avkastning på de 1,1 miljonerna på 33000 årligen vilket gott och väl täcker 10 000kWh dieselel.....

En annan aspekt är ju vilken förbrukning som abonenten har...

Summa summarum, investeringen är givetvis inte lönsam, det är därför det krävdes en massa bidgag för att göra den, och den totala ekonimiska belastningen jämfört med ett lokalt elverk är nog negativ..

Men den här diskussionen hör ju inte hemma i den här tråden...

Bifogar därför en bild på den elmotor vi har till det gamla traverssystemet i ladan.
Och ja den har körts i det skicket...men inte av mig..ännu :wow:
 
  • Elmotor 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Slänger upp några bilder som jag tog i smyg hos en kund jag var hemma hos innan julledigheten tog vid.

Det var förra ägaren som hade dragit lite själv. Han skulle tydligen varit en riktig stolle.

0431200932946c01b.jpg
eb312009330331ed8.jpg
e031200933115c49d.jpg
cb31200933130b3e3.jpg
5a31200933158c67c.jpg
3f31200933618d1aa.jpg
Här var det en av kronbrytarna som gick till "paxfläkten".

En annan rolig observation i badrummet var att tvättstället var i knähöjd. :D

//Patrik
 
petterf skrev:
Då står killen och kör sin 14,4V Makita skruvdragare på pumpen en meter bredvid mig!
På vilket sätt är detta farlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.