Mikael_L skrev:
Vi ska f.ö vara jättetacksamma att det sitter ett inte helt oävet antal yrkesarbetande elektriker och häckar på elforumet.
Inte bara för de råd och den kunskap de bidrar med.
Dom fungerar dessutom som en ganska bra fälla och broms för idiotier och rena felaktigheter. Ibland får TS ett snabbt svar av någon, men svaret är minst sagt helt uppåt väggarna. Men lyckligtvis får ett sådant inlägg inte stå oemotsagt många minuter, eller iaf timmar.

Jag har inte sådär jättebra koll på de andra forumdelarna, men det funkar väl så där också?
Jag ser rubrikerna framför mig. "Fick installationstips på Internet. Dog." :D

De andra forumen är nog inte riktigt lika tudelade. Skulle vara Juridikforumet, men där verkar folk ha fattat att svaren är åsikter och inte korrekta svar. VVS-forumet kan till viss del innehålla inslag av tillrättavisanden, men här är det fakta i svaren, inte åsikter. Målarna tillför också en hel del nyttiga tillrättavisanden, men det är väl mest att "gör det ordentligt och köp inte billig skit".
Min åsikt, som sagt var.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Vi ska f.ö vara jättetacksamma att det sitter ett inte helt oävet antal yrkesarbetande elektriker och häckar på elforumet.
Inte bara för de råd och den kunskap de bidrar med.
Dom fungerar dessutom som en ganska bra fälla och broms för idiotier och rena felaktigheter. Ibland får TS ett snabbt svar av någon, men svaret är minst sagt helt uppåt väggarna. Men lyckligtvis får ett sådant inlägg inte stå oemotsagt många minuter, eller iaf timmar.

Jag har inte sådär jättebra koll på de andra forumdelarna, men det funkar väl så där också?
Självklart är vi tacksamma för ALLA som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet MEN det innebär väl inte att hantverkare ska gå fria från kritik om det är berättigat.

De flesta som skriver kommentarer liknande din, här ovan, tycks mena att det positiva bidraget ska ge någon sorts immunitet från kritik men så kan det ju inte vara. Särskilt inte på ett konsumentforum. Huruvida du tycker så kan jag kanske inte uttala mig om, så referensen till digg inlägg var bara ett exempel.
 
Rrrrr skrev:
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
Om du tror att det är hantverkare som svarar på merparten av frågorna här så är du på en redig cykeltur som tål att jämföras med en tripp till månen.:rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
Som sagt - jag är glad att det finns hjälpsamma hantverkare som svarar på frågor. Däremot måste det inte vara en hantverkare som svarar på frågor, andra hemmafixare kan ofta ge lika bra svar.

Men om jag, för att behålla de hjälpsamma hantverkarna, måste acceptera en hel drös med hantverkare som endast reggat sig för att klanka ned på hemmafixare eller försvara klåpare inom sitt eget skrå så skulle jag glatt välja bort allihopa.
 
Johan Gunverth skrev:
Och, du "stilfunk"! Nu skall jag gnälla! Lär dig citera ordentligt. Mitt inlägg blev taget ur luften med ditt citat. Ett par "..." skadar inte för att andra läsare skall förstå sammanhanget. Annars blir lätt att:

;)
Jag anser att jag tog med det som behövdes för att förstå andemeningen i ditt inlägg! Om du nu känner dig tillplattad av det så vill inte jag förstöra din dag utan ber ödmjukast om ursäkt! :surprised:
 
Det är väl förhoppningsvis ett _utbyte_ av kunskap. Alla kan något men ingen kan allt. En som kan mycket om el kan ge ett bra tips om eldragningar ena dagen och kan själv får råd av en målare i en annan tråd. Det här är internet när det är som bäst!
 
stilofunk skrev:
Jag anser att jag tog med det som behövdes för att förstå andemeningen i ditt inlägg! Om du nu känner dig tillplattad av det så vill inte jag förstöra din dag utan ber ödmjukast om ursäkt! :surprised:
:D d^_^b
 
Om alla följde reglerna skulle det vara mycket lättare.
Nu raderar jag 2 av Rrrrr:s inlägg med hänvisning till
"Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till marlene@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet."
 
C
morsan skrev:
Om alla följde reglerna skulle det vara mycket lättare.
Nu raderar jag 2 av Rrrrr:s inlägg med hänvisning till
"Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till marlene@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet."
Varför har vi då överhuvudtaget ett feedbackforum? Angående den regeln menar jag. Det verkar ju lite dumt att inte tillåta frågor om forumets utveckling osv i ett forum som handlar om just forumets utveckling...
 
cheetah1 skrev:
Varför har vi då överhuvudtaget ett feedbackforum? Angående den regeln menar jag. Det verkar ju lite dumt att inte tillåta frågor om forumets utveckling osv i ett forum som handlar om just forumets utveckling...
Det kan man ju undra. Denna delen av forumet kanske bara är för att posta positiv kritik. Har man negativ kritik ska man maila det privat till admin.. För de är ju inte bra om andra ser de! :D
 
Rrrrr skrev:
Det kan man ju undra. Denna delen av forumet kanske bara är för att posta positiv kritik. Har man negativ kritik ska man maila det privat till admin.. För de är ju inte bra om andra ser de! :D
Det är ju trots allt Marlenes forum, så hon kan göra precis som hon vill. Ge er inte på fel personer nu. Mellan 75000-80000 medlemmar blir det alltid lite sprickor i isen. Oavsett forum.
 
Mikael_L skrev:
WORD !!


Och dessutom måste man öht försöka lära sig som deltagare i någon forum, oavsett vilket, att kunna ignorera en del av det som skrivs.
T.ex. att man tycker att det inte stämmer på mig själv, även fast det känns som att skribenten riktar sig till just mig.
För just detta blir ju ofta upptakten till urspårade trådar.
Johan är normalt en av de klokaste gubbarna här på forumet men i detta fall håller jag inte alls med.

För mig är själva grundpelaren i detta forum konsumenter som hjälper konsumenter. Vi hjälper varandra att ta oss igenom projekt som annars vore omöjliga. När hantverkare uppmanar till att köpa tjänsten istället är det i 9 fall av 10 så uppenbart att man bara pratar i egen sak. Väldigt sällan handlar det om ett genomtänkt resonemang där det går att förstå varför uppgiften är så svår att den är orimlig att utföra för en normalbegåvad. Det handlar bara om att prata för sin egen sak.

Visst kan man ignorera den typen av kommentarer men det vore nog bättre om vi helt slapp just den typen av medlemmar på forumet. De hantverkare som är här med ett genuint intresse av att hjälpa till (och kanske lära sig något själv) pratar aldrig på det viset.
 
MathiasS skrev:
...För mig är själva grundpelaren i detta forum konsumenter som hjälper konsumenter. Vi hjälper varandra att ta oss igenom projekt som annars vore omöjliga. När hantverkare uppmanar till att köpa tjänsten istället är det i 9 fall av 10 så uppenbart att man bara pratar i egen sak. Väldigt sällan handlar det om ett genomtänkt resonemang där det går att förstå varför uppgiften är så svår att den är orimlig att utföra för en normalbegåvad. Det handlar bara om att prata för sin egen sak.
Jo. Hela grundkonceptet är att det skall vara konsumentdrivet, men jag tror att merparten av hantverkarna har dragits hit i första hand av sociala skäl, som konsumenter, inte för att ragga kunder. Det börjar med en Google-sökning på den där förbannade fasadrenoveringen (byggahus.se har en mycket hög PageRank) och sedan är man fast. Oavsett om man är klåpare eller skicklig hantverkare.

Tyvärr slår det slint för en del av hantverkarna när de inte kan hålla isär egna intressen och syftet med besöket här. Om det beror på att de är säljkåta eller klantiga vet jag inte. Det kan vara så enkelt att en del blir frusterade över okunskap.
Jag är själv "hantverkare" på mediateknik sedan 20 år tillbaka och skulle kunna gödsla Teknikforumet med Mac-spam så att jag blir "bannad" får gott. Skillnaden är att jag vet spelets regler och håller mig från detta i möjligaste mån. Tills någon klämmer i med rena lögner eller faktafel om det jag är expert på.

MathiasS skrev:
Visst kan man ignorera den typen av kommentarer men det vore nog bättre om vi helt slapp just den typen av medlemmar på forumet. De hantverkare som är här med ett genuint intresse av att hjälpa till (och kanske lära sig något själv) pratar aldrig på det viset.
Håller med. Problemet är att vi inte kan veta detta på förhand. Det är först när någon har trampat i klaveret som det hamnar på problemlistan. Ett gott exempel på hantverkare som sköter sig , men som har möjlighet att ta "snedsteg" är t.ex. "P-plats"
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
När hantverkare uppmanar till att köpa tjänsten istället är det i 9 fall av 10 så uppenbart att man bara pratar i egen sak. Väldigt sällan handlar det om ett genomtänkt resonemang där det går att förstå varför uppgiften är så svår att den är orimlig att utföra för en normalbegåvad. Det handlar bara om att prata för sin egen sak.
Vad har fått dig att tro/tycka detta egentligen? Skulle jag tjäna något på att be någon anlita en elektriker? Tror knappast någon annan här gör de heller..
Verkligen inte därför jag skriver här iaf.. Har de framgått som det i något inlägg så ska jag försöka vara tydligare framöver.

Jag kan ju egentligen bara tala för EL delen av forumet. Där tycker jag verkligen att det ibland är befogat att rekommendera frågeställaren att kontakta elektriker då man ser att denne är ute på hal is. Om jag skulle rekommendera någon att göra något olagligt så kan jag förlora min behörighet. Jag brukar försöka skriva något mer konstruktivt än bara "anlita elektriker!", fast ibland finns det inget bättre att säga.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att hemmapularna på detta forum är bra mycket kunnigare än genomsnittet man stöter på ute i riktiga världen d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.