Jag håller med om att i trådar där det diskuteras frågor kring hantverkare så är det rimligen OK att svara utifrån ett hantverkarperspektiv annars så är diskussionen inte särskilt intressant. Men i andra frågor där det inte är är viktigt vilket yrke som personen som svara har så är det som jag ser det onödigt att lägga till en eller annan mening som hänvisar till just rollen som hantverkare.

Jag upplever att många hantverkare som är medlemmar här på forumet kan både svara på frågor och ge bra råd som privatpersoner utan att nödvändigtvis lägga till onödiga kommentarer som anspelar på sin yrkesroll på ett eller annat sätt. Det framgår i många fall indirekt att de är hantverkare men de trycker inte på det i sina svar eller kommentarer. De flesta lyckas väldigt bra med detta så det är väl inte ett så stort problem och så svårt kan det inte vara att hålla sig inom reglerna och samtidigt kunna ha en intressant, givande och livlig debatt även för privatpersoner som också just råkar arbeta som hantverkare.;)
 
När jag läser i måleriforumet om hur en del konsumenter ger andra konsumenter råd som är helt uppåt väggarna, börjar jag undra om inte forumet ibland stjälper istället för att hjälpa.
Att inte köpa billigt skit, som nån uttryckte sig, är ett rättfram, men fantastikt råd som alla i måleriforumet borde följa.
I just den delen kanske man skulle haft nån s.k expert, nån som gav riktiga råd, inget hokus-pokus.
 
Men jag kan tycka att lite av poängen med forumet att alla kan ge råd och synpunkter även om man inte är proffessionell hantverkare och det kanske inte alla gånger är helt rätt. Men många gånger får man väldigt bra tips av vanliga hempulare som provat, misslyckats eller lyckats och har bra tips att dela med sig av. Som medlem här på forumet så har man förhoppningsvis förnuft att sålla och dubbelkolla alla råd man får men om man skulle begränsa rättigheten till att få dela med sig av sina råd till enbart yrkesmän då faller hela poängen med forumet. Då kan man lika gärna fråga tillverkaren, ringa advokaten eller kontakta hustillverkaren direkt.

Det är kanske inte alltid helt korrekta råd eller svar man får, men diskussionen som uppstår i tråden ger ofta en bra bild av vad som gäller och hur man ska utföra saker och ting. Att det finns duktiga hantverkare här på forumet som ger bra råd är utan tvekan guld värt men i många fall är det just råd av vanliga Svenssons som ger de bästa tipsen eller erfarenheterna som man är ute efter.

Sen är naturligtvis också en otroligt viktigt poäng att forumet är till för just konsumenter och diskuterar frågor ur konsumentens perspektiv.
 
Redigerat:
Som i alla forum får man såklart sila snacket. Jag har själv givit felaktiga råd ang el för att jag missförstod frågan. Ej livsfarligt men ändå fel. Tror nog de flesta stroskrävlare gjort likadant, ibland läser man inte eller missar kontexten.

Detta till trots att jag som hobby skapar system 100x komplexiteten i vanlig villael. Detta drivs dock på 5v så där får man göra hur man vill i värsta fall smäller en 100mA säkring ;)

Jag tycker personligen det är dumt att när man som företagare gjort fel och kunden klagar här i forat så får man inte försvara sig. Det är ju sällan det bara är en som trätte om vi säger som så. Självklart efter att Marlene eller någon moderator tillfrågats om lov om så önskas från ledningen.

Däremot har jag som privathantverkare lärt mig ganska många knep här och även fått handfast ledning i rätt riktining, såklart även åt andra håll :D

Ofta ligger ju svaret i själva frågan och att man bara har skrivit gör ju att man tänkt till en gång extra (iaf jag).
 
Givetvisvis finns det konsumenter som ger jättebra råd.

Precis som Mr bygg skriver så bör man nog dubbelkolla de flesta råden här.
 
Rrrrr skrev:
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
Det skulle de kunniga icke-hantverkarna. Precis som idag med andra ord. Det är inte så stor andel av mina frågor som besvarats av hantverkare, vad jag vet.
 
Redigerat:
TOKE 1
-MH- skrev:
Det skulle de kunniga icke-hantverkarna. Precis som idag med andra ord. Det är inte så stor andel av mina frågor som besvarats av hantverkare, vad jag vet.
Det kan ju bero på att man måste svara som konsument:D.
 
TOKE 1 skrev:
Det kan ju bero på att man måste svara som konsument:D.
Och om alla hantverkare gjorde det, hade inte den här diskussionen uppkommit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.