Jag planerar en flytt av min elcentral.

Hur gör jag med kablaget som går från elleverantörens central till min egen?
Kan jag bara sätta upp en takdosa vid den gamla centralen och skarva vidare till den nya centralen? tre faser plus nolla.
Eller måste man dra nytt kablage hela vägen till den nya centralen?

Själv föredrar jag det senare alternativet men det ställer till enorma problem med rivning av vägg för vp-rör m.m.

Tacksam för svar. d^_^b
 
är det före mätaren så får du inte ändra på den kabeln, iofs får du inte ändra på nåt annat heller...
men dra en ny kabel istället för att skarva. fast vågar du dig verkligen på detta?
känner du till 3-fasteori? låter PEN-ledare bekant? vad händer vid avbrott i den?
är du minsta tveksam till nåt av detta så låt bli och överlämna till nån som kan.
 
Förstår inte riktigt vad du ska flytta. Kabel fram till mätaren tillhör nätägaren och ska du flytta/skarva den måste deras personal vara med. Gäller det kabel efter mätaren får elektrikern flytta som han vill, då det tillhör "din" del av anläggningen.
 
Hej igen.

Förtydligar frågan.
Jag har alltså en central (C_1) från el-leverantören där huvudsäkringar och elmätaren sitter. Avsäkrad 20 Amp. Som sitter i fasaden. Åtkomlig utifrån.

Den matar i sin tur en undercentral (UC_1) som sitter inne i mitt hus. Genom tre faser och nolla/jord eller vad du vill kalla det. Protective earth iaf.

Frågan är alltså. Är det tillåtet att skarva vidare FK 4mm2 från C_1. Via en takdosa till min nya central som skall ersätta UC_2.
 
Glömde.
Jag skall alltså förlänga ca tre meter till platsen för min nya UC_1.
 
Ja det går bra att göra för en elektriker, dvs du får INTE göra det själv, såvida du inte har behörighet eller arbetar för någon som har det, vilket jag misstänker att så är inte fallet.
 
Nu är jag iofs inte behörig så jag kan ha fel.

men i princip så kan man skarva i det läget. MEN den ledare du kallar nolla/jord skall vara 10kvmm (korrekt namn är PEN ledare). Det var nog OK med klenare förr, men iom att du bygger om elen så tror jag att du måste öka den till godkänd enl. dagens regler. Dvs jag tror att du måste dra den som 10 kvmm hela sträckan.
 
Visst ja, du hade ju bara 4kvadrat. hade det varit 6 så hade jag köpt att det hade gått att skarva, även om ombyggnad till dagens krav självklart hade varit att föredra.
 
Jag vill bara för din egen och din eventuella familjs skull avråda dig från att göra den där operationen själv.

För mindre än en vecka sedan så fick jag rycka ut till en villaägare som råkat ställa till det för sig.

Han hade bytt central själv. På undersidan av JFB hade han missat att skruva åt skruven ordentligt. Enligt honom så hade det gått så två dagar. Sedan när han kom hem och öppnade dörren så möttes han av krafig lukt och nästan ingenting som funkade.

Kostnad för honom att ersätta allt elektroniskt som brunnit sönder 130000-150000 kr. Kostnad för honom om han anlitat mig ca 9000 kr.

Hade huset brunnit ner så hade det varit villaägaren som hade stått med en skuld på ett par miljoner till banken. Inte så himla kul va, så 150000 kr får nog närmast anses som "lärpengar"

Det är naturligtvis möjligt även för mig att göra något sådant. Skillnaden är att då är det ju är min firma som med sin ansvarsförsäkring får ersätta det.

Utan en ansvarsförsäkring som täcker mångmiljonbelopp så är det nog inte många som skulle våga hålla på med el proffesionellt.
 
Det här tjatet om PEN-ledare.
Det korrekta namnet är ProtectiveEarth/Neutral.

Ja jag är behörig och kommer kalla det nolla eller jord eller skyddsjord även i framtiden. En insatt fattar ju vad som menas med det.
 
Varför kan jag inte göra jobbet själv? Jag vill bara uppdatera mig om nuvarande regler eftersom det var ett tag sedan jag var ute i fält.

Är det bara EL-lobyister på detta forumet? Jobbar ni för EIO eller?
 
Mycket pekpinnar här, det finns en klistrad tråd om vad man får och inte får inom EL, det räcker!
 
lindome66 skrev:
Varför kan jag inte göra jobbet själv?
För att det är olagligt om du inte har behörighet? :rolleyes:
 
Ursäkta mig om du uppfattar mig som lobbyist. DET är jag verkligen inte...

Trodde faktiskt att det skulle vara vettigt med någon här på forumet som både arbetar proffesionellt med el och innehar Allmän Behörighet Lågspänning.

Tack för mig!!
 
ABL-Elektrikern skrev:
Trodde faktiskt att det skulle vara vettigt med någon här på forumet som både arbetar proffesionellt med el och innehar Allmän Behörighet Lågspänning.
Nu hänger det ju ganska många yrkeselektriker just i den här delen av forumet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.