stilofunk skrev:
ABL-Elektrikerns exempel är ett dåligt exempel på inkompetens bland amatörer. Det påvisar konsekvensen av dåligt åtdragna skruvförband, oberoende om det åstadkomits av hempulare eller av yrkesmän!
Under min bana som elektriker, för ett antal år sedan, såg jag exempel på samma sak utfört av både proffs och amatörer, så att peka finger ....
Självklart kan vi alla göra fel! Fast det finns vissa jobb som jag fortfaran är starkt skeptisk till att "lekmän" ska utföra själv.. Tex det som talas om i denna tråd, koppla JFB, byte central osv.. Om jag skriver i ett inlägg "Detta borde du ej göra själv! Anlita en elektriker!" så är de inte för att jag på något sätt tror att jag skulle få mer jobb då, eller att det skulle vara något sätt att höja min egen status. Utan jag skriver så för att jag har sett många gånger hur illa det kan gå då personer med bristande kunskaper utför sådana jobb.

Det finns många jobb som jag inte skulle ge mig på att göra.. Koppla vattenledningar, bygga något bärande eller göra tätskikt i våtrum tex.. Gäller väl att inse sina begränsningar d^_^b
 
Skarvar man en PEN så ska väl biten man skarvar på vara 10 mm2 även om befintlig är mindre?
 
Rikard Ågren skrev:
Skarvar man en PEN så ska väl biten man skarvar på vara 10 mm2 även om befintlig är mindre?
Vad ger de då? Blir ju bara förvirrande om man ändrar area hipp som happ.. Då kanske en framtida elektriker tittar i centralen och ser, ja.. de är 10mm2 då kan vi säkra upp till 25A! Sen är större delen av matningen 4mm2 ;)
 
Håller med Rrrrr, det är blad det viktigaste att anläggningen är "överskådlig" så att man kan "förstå" hur och vad som är gjort.
Med "man" menar jag naturligtvis oss invigda, för dom övriga har det mindre betydelse dom förstår inte i alla fall ;)
 
Då har jag rensat lite i den här tråden.

VIll påminna om att i elforumet så är det OK med ETT inlägg per tråd som tar upp att det som diskuteras är behörighetskrävande. I övrigt så diskuterar vi sakinnehållet, eller håller tyst.

Skall tillägga att jag som moderator ser lite mellan fingarna med just ETT inlägg när det som i den här tråden handlar om ett så uppenbart olämpligt hempularprojekt. men försök i så fall att förklara varför det är olämpligt istället.
 
O
Bara en liten fundering, varför måste vissa på det här forumet envisas med att så fort någon frågar om en sak så genast kommer kommentaren fram, ring en elektriker?
Är det inte bättre att man frågar här först? och då förhoppningsvis gör rätt?
Men ibland känns det som om vissa försöker få det hela att låta som rocket sciense?
Om man inte gillar att folk frågar hur man kopplar själv säg inget alls, att bara påpeka att man måste ha behörighet är ganska löjligt.
Jag är blivande elektriker och kommer aldrig drömma om att bara sitta å gasta om att man måste vara behörig, vill folk ha hjälp så hjälper jag dom gärna!

Så tänk på det, ni som i nästan varje inlägg gastar om behörighet. isf kan vi nästan lägga ner den här forumsdelen eftersom det inte är mycket man får göra själv.
Hjälp till eller var tyst!
 
Odjuret skrev:
Bara en liten fundering, varför måste vissa på det här forumet envisas med att så fort någon frågar om en sak så genast kommer kommentaren fram, ring en elektriker?
Är det inte bättre att man frågar här först? och då förhoppningsvis gör rätt?
Men ibland känns det som om vissa försöker få det hela att låta som rocket sciense?
Om man inte gillar att folk frågar hur man kopplar själv säg inget alls, att bara påpeka att man måste ha behörighet är ganska löjligt.
Jag är blivande elektriker och kommer aldrig drömma om att bara sitta å gasta om att man måste vara behörig, vill folk ha hjälp så hjälper jag dom gärna!

Så tänk på det, ni som i nästan varje inlägg gastar om behörighet. isf kan vi nästan lägga ner den här forumsdelen eftersom det inte är mycket man får göra själv.
Hjälp till eller var tyst!
Ibland ser man direkt på frågeställarens inlägg att denne har tagit vatten över huvudet.. Är väl bättre då att säga de än att säga "Ähh.. go for it!" sen får man läsa i morgondagens Expressen om en familj som brann inne pga felkopplad elcentral? :eek:
 
Har raderat inlägg som handlar om moderering. Sådana frågor tas direkt med Marlene enl medlemsreglerna.

§2.19 Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till marlene@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet.
 
Det är knappast nån elektriker på detta forum som väntar sig några ekonomiska vinster eller fördelar genom att säga att ett centralbyte t.ex. inte är ett lämpligt hemmaprojekt. Koppla på. Hoppas att vi slipper läsa om er i tidningen sen.
 
Händer det ofta att du läser om sådana olyckor i tidningen?
 
O
Men är det inte därför som forumet finns? för att hjälpa folk? och då hjälpa folk att koppla rätt så vi slipper läsa om det i tidningen dagen efter?
Förklara istället om någonting är väldigt komplicerat som hemmapul att det kanske är bäst att låta en elektriker fixa det. samtidigt så vet vi väldigt lite om frågeställarens kunskap. bara för att han inte har de rätta termerna så innebär det inte att han är okunnig!

Men å andra sidan så känns det som om denna tråd har spårat ur totalt just nu...
tillbaks till topic!
 
Odjuret skrev:
Men är det inte därför som forumet finns? för att hjälpa folk? och då hjälpa folk att koppla rätt så vi slipper läsa om det i tidningen dagen efter?
Förklara istället om någonting är väldigt komplicerat som hemmapul att det kanske är bäst att låta en elektriker fixa det. samtidigt så vet vi väldigt lite om frågeställarens kunskap. bara för att han inte har de rätta termerna så innebär det inte att han är okunnig!

Men å andra sidan så känns det som om denna tråd har spårat ur totalt just nu...
tillbaks till topic!
Forumet är till för att konsumenter ska kunna ställa frågor och lära sig lite för att på så sätt bli bättre beställare och kunna förklara mer utförligt för elektrikern vad det är de vill ha för jobb utfört.
Så har jag fattat det i alla fall.

//Patrik
 
Om man vill göra ett så pass stort ingrepp i sin elinstallation som att byta central, är det inte bättre att göra ordentligt rätt från början och dra nya tåtar från huvudsäkringarna? Varför inte 10mm2 när man ändå håller på? Överdimensionering är aldrig fel.
 
O
Tja, då har jag totalt missuppfattat forumets andemening. Jag trodde nämligen i min enfald att det var för att ge och få hjälp. men det handlar alltså bara om att elektriker ska få berätta att vi måste anlita en elektriker. känns meningslöst i så fall.

Men å andra sidan har inte den här tråden totalt spårat ur?
Kanske dags att låsa den? Om inte trådskaparen misstycker alltså!
 
Nä, nu får ni sluta med behörighetsdiskussionen.
Jag tycker att TS ska byta kabel hela vägen, annars kommer han/hon bara att förbanna skarvdosan varje dag i 20-30 år. Om man dessutom får för sig att sälja huset, så kommer eventuella köpare att undra över den aparta lösningen som innebär en gigantisk "skarvcentral".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.