Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har inte orkat läsa alla inlägg, men jag kan säga att jag behövde några avloppsrör, gick till min lokala vvs handlare, Jag köpte dom, det var inte så många. Priset var exakt tre gånger mer än Rinkaby Rörs priser.
Jag sa till dom att jag förstår att ni måste ta mer betalt än en stor grossist, men f-n inte tre gånger mer, vet inte vad man säger nu , men förr kallades det ocker.
Till saken hör att det var samma fabrikat.
Samma sak hände mej när jag köpte en golvbrunn vid ett annat tillfälle, samma fabrikat, halva priset på stormarknaden, lämnade tillbaks och fick pengarna tillbaka.
Sen undrar jag vad det är för bilar ni har som med utrustning kostar en miljon.
 
Å andra sidan är det väl rätt att någon som köper saker för kanske en 500 tusen på ett år ska ha bättre rabatter en någon som kommer och ska ha en golvbrunn en gång i livet,det förklarar inte grossisternas skeva prissättning,men bra kund ska ha bra service och bra pris.
 
1. Avloppsrör 1m: 120 spänn på Lindströms i Lomma. 20 spänn på Hornbach i Arlöv . 600%

2. Anlitade en Lomma vvs firma då jag bor i Lomma På fakturan fick jag 45 min framkörning från Fosie i Malmö (det tar 15 min) för drängen sa att han bodde i Fosie där sa han. Ägaren gav sig dock efter mitt samtal.
 
T
kentapenta skrev:
Sen undrar jag vad det är för bilar ni har som med utrustning kostar en miljon.
Det kan man undra, för inte fan har dom några kopplingar eller rör där då de är och hämtar dessa femtielva gånger om dan på Ahlsells.
 
tank77 skrev:
Det kan man undra, för inte fan har dom några kopplingar eller rör där då de är och hämtar dessa femtielva gånger om dan på Ahlsells.
Exakt... och ändå har de mage att ta servicebilsavgift på typ 60:- /tim löpande... q(;^;)p
 
Om rörläggaren kostar 500 spänn i timman i arbetskostnad + ytterligare ca 500 spänn i timman i materialpåslag kan jag vara tjänstledig från mitt arbete i ca 4 månader för att göra två veckors rörläggararbete. Sannolikt kommer jag hinna läsa in nödvändig VVS-kurs, göra jobbet en gång, göra fel och göra om det ytterligare en gång. Och fortfarande ha sparat en slant, ha lärt mig en hel del samt fått en mental tillfredsställelse. Om nu något mot förmodan ändå blev fel och orsakar framtida problem, vet jag ju exakt hur installationen är gjord och klarar sannolikt att åtgärna mitt eget garantiåtagande.
 
  • Gilla
kentapenta
  • Laddar…
optimum
Angående VVS:ares löner

Jag tycker ni får tjäna precis så mycket ni känner er värda.
Alltså månadslöner långt över vad t.ex. högskoleutbildade sjuksjöterskor med ansvar för andras liv m.

Ni får gärna tjäna både 30 och 40.000 i månaden

MEN ni ska kunna leverera era tjänster till rätt pris.

Jämför med underleverantörer till bilindustrin där riktig marknadsekonomi gäller så har man krav på sig på ständiga förbättringar och ständiga prisreduceringar. Man måste vara beredd på att klara konkurrens från lågkostnadsländer mm.

Hur ser er prisutveckling ut?
Har ni varje år sänkt era kostnader med 5-10% mot kund?

Knappast.
Resultatet av era skenande kostnader är att de drivet upp kostnadsläget i landet och kräver allt högre löner inom alla branscher vilket gör att vi försämrar vårt konkurransläge mot andra länder vilket kommer ge ökad arbetslöshet.

Nu är ni inte ensamma utan större delen oom byggnadssektorn är motsvarande och ger skenande priser vilka endast är möjliga med låga räntor. Med ränteläge på 10-12% kommer det bli fullständigt tvärnit inom hela fastighetsmarknaden och en ny lågkonjunktur.

Jag tycker det är dags att ni också tar ert ansvar.

//
 
Hela byggsektorn har sjukt höga lönenivåer om man bortser från administratörerna
 
Alla ni som gnäller bli rörläggare då om det är så jävla bra betalt.
 
Är det inte så här marknadsekonomi fungerar? Det är väl bara att konstatera att rörläggare är ett yrke som är ganska bra att välja om man vill tjäna pengar. Så länge det är brist på rörläggare så kommer det nog inte att bli någon ändring heller om det därimot hade varit arbetsbrist så hade det såklart sett annorlunda ut.

Själv har jag inget emot att betala en duktig yrkesman så länge han är duktig och leverarar som jag förväntat mig. Det är ju bara att konstatera att vissa yrkesgrupper är dyrare att anlita än andra. Gå till tandläkaren är ju inte heller gratis tex.

Ibland när jag läser den här tråden får jag en liten känsla av att det sticker rejält i ögonen att nån hantverkare med relativt kort utbildning kan tjäna betydligt mer än många som lagt väldigt mycke mer tid på utbildning men det är säkert bara en känsla jag fick som inte stämmer....
 
Det som stör mig är att det ju hade varit bättre att kommunicera ut att man kostar 800 kr/timmen och redovisa korrekta rättvisande materialpriser.
Så jobbar jag i vanliga fall, eller snarare jag tar betalt per timme inklusive material (i och för sig bara småpengar för material i min bransch...).
 
jeppeknaster skrev:
Ämnet är kraftigt debatterat här på forumet.
Jag fick 35 % rabatt på allt material av min rörmokare och ändå låg allt material 200 % över rinkabys priser. Även fast man vet att fakturan blir ordentligt saltad och har ställt in sig mentalt blir man lika överrumplad när fakturan kommer :)

Din röris betalar nog inte mer än 150 spänn för den där brunnen. Det är mina 5 öre. Men det är klart han ska ju leva...
Hej jag håller helt med dig. Det här är något som man skulle kunna skriva spaltvis om.
Eftersom att jag fixar ganska mycket själv med VVS hemma, drar rör lägger avlopp etc, så är jag väl insatt i prisbilden. Tex så skulle en 12mm T koppling i koppar (för lödning) kosta 45:på Comfort butiken i Huddinge, jag ifråga satte priset, eftersom att man veckan tidigare tog 30:- för samma rörbit, med svaret de'e koppar priset vetu som går upp.
Hursom helst, efterdet att Hornbach i Huddinge har öppnat slipper jag gå till Comfort butiken, samma pryl där går på 5:-. Jag fattar inte att folk betalar VVS gubbarnas överpriser helt enkelt.
 
Helmersson skrev:
Alla ni som gnäller bli rörläggare då om det är så jävla bra betalt.
Om det som det är idag innebär att man medvetet blåser sina medmänniskor så förstår du kanske att det inte är så många som vill arbeta på det sättet.

Vore kul att se den rörfirma som kunde gå emot hela branschens griserier och leverera VVS-tjänster till ett fast ärligt pris, låt säga 500 kr+moms. Med ett uttalat och ärligt (kanske 10%) påslag på materialet eller precis så mycket att det inte skulle bära sig för gemene man att handla materialet själv. Inga splitternya mercabussar som kostar 500 000 plus all utrustning.
Man skulle få sälja betydligt mer och kunna växa rejält snabbt samtidigt som man skulle få så fantastiskt mycket positiv PR. Helt gratis. Att man sedan skulle bli bannad av den egna branschorganisationen det skulle bara säga mer om denna än om företaget.

Dessutom skulle man nog kunna sova hyfsat gott också.

Någon som vill köra igång en ärlig snabbväxande VVS-firma tillsammans med en icke VVS-utbildad copywriter? :)

Ps Jag har skiftnycklar och en 15mm rörböjare ;)
 
Redigerat:
Smile.75 skrev:
Är det inte så här marknadsekonomi fungerar? Det är väl bara att konstatera att rörläggare är ett yrke som är ganska bra att välja om man vill tjäna pengar. Så länge det är brist på rörläggare så kommer det nog inte att bli någon ändring heller om det därimot hade varit arbetsbrist så hade det såklart sett annorlunda ut.

Själv har jag inget emot att betala en duktig yrkesman så länge han är duktig och leverarar som jag förväntat mig. Det är ju bara att konstatera att vissa yrkesgrupper är dyrare att anlita än andra. Gå till tandläkaren är ju inte heller gratis tex.

Ibland när jag läser den här tråden får jag en liten känsla av att det sticker rejält i ögonen att nån hantverkare med relativt kort utbildning kan tjäna betydligt mer än många som lagt väldigt mycke mer tid på utbildning men det är säkert bara en känsla jag fick som inte stämmer....
Om du läser vad det egentligen handlar som så är det inte att folk tjänar pengar, det är sättet man tjänar pengar på som är själva grejen. Oärliga och utlösa påslag från en låtsasprislista är branschens metod och det är vad alla här reagerar på.
 
Mikael_L skrev:
Många rörmokare som nyregistrerat sig idag (eller gör sitt första inlägg kanske) ... ;)
Välkommen du med cybbe !


Märkesbilverkstäder får inte se min bil förrns det snöar i helvetet ....:)[/QUOTE
:rolleyes:Jag vill inte ge mig på VVS installatörerna i den här debatten, det handlar snarare om dom rövar priser som många VVS butiker tar för sina produkter, och här snackar vi inte om 100% påslag, utan bra mycket mera. Länge så var det i praktiken omöjligt att få tag på vissa VVS kopplingar utan att gå till en typ Comfort butik, tack o lov så har det på senare tid öppnat större bygg kedjor ifrån kontinenten i Sverige. Tyvärr så tycks dom däremot inte haft någon effekt på pris bilden på dom loka VVS butikerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.