Såvitt jag kunde se var det ingen skillnad i layout på europeisk och amerikansk laddare
 
Att kretskorten är 100% identiska vågar jag inte lova men att de är väldigt, väldigt lika kan jag säga i alla fall.
Se bifogad bild av min 240 Voltsladdare och jämför med bilden på http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm

Nu ser man iofs inte undersidan av kretskorten men bilderna säger ju en hel del ändå.
 
  • DSC00415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väntar på att få hem mina nyinköpta Makita verktyg från staterna och hade tänkt ge mig på att bygga om min laddare då istället för att köpa en tung trafo.

Såg på http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm att det kunde vara lämpligt att byta ut även MOSFET:en till en 2SK3679, är det någon som gjort detta, och isåfall var fick ni tag på denna ? Kollade på Elfa men kunde inte hitta den modellen, skulle det funka med ex. en "IRG4PH20K IGBT 1200V 11A" istället ?
 
B
du får vänta och se vilken modell du får, det finns två varianter, (ser likadana ut på utsidan)

på den ena ska bara två komponenter bytas, på andra tre.
 
Har nu fått mina grejor, det var en DC18RA-S laddare och jag moddade den med delar från Elfa som nämndes tidigare i tråden. Har provladdat 2 batterier och det verkar funka fint, en liten fråga bara, när den går över till underhållsladdning så fortsätter fläkten att gå, den höll på i minst 10 minuter innan jag drog ur sladden, skall det vara så ?
 
B
japp.. om du läser manualen så står det nåt om att man helst ska låta batteriet sitta i ett tag så det kyls ner ordentligt. så inga problem där.

tror att fläkten stannar efter nån timma.
 
Alla ni som nu fått era moddade ladare att funka. Är det ngn som fått haveri nu efter ett tag, eller funkar dom bra ännu?

Per
 
Min har bitit i gräset, varför vet jag inte, och har inte satt mig in i det då jag redan hade en till laddare för 230V. Jag har även moddat en laddare åt en bekant och den fungerar fortfarande.
 
Vilken modell var det du hade?
 
Den som gick sönder var av den modell som visas på schneordesign, den som fortfarande är hel var av den andra modellen.
 
Gilbert skrev:
Den som gick sönder var av den modell som visas på schneordesign, den som fortfarande är hel var av den andra modellen.
Hej

Vad jag förstår så får man oftast -S modellen om man handlar i USA och -T modellen i typ Japan (så var det för mig).

Det är kanske inte så många så att det går att göra en undersökning men jag försöker:
Ni som har moddat -T har ni bytt den 4 komponenten (MOSFETen)?
- De som gått sönder, har ni bytt MOSFETen?
- De som håller, har ni bytt MOSFETen?

Mvh

Peter
 
Hej

Med min klena förståelse för elektroniken så hajar jag inte vad de olika komponenterna har för roll för att inte dubbla matningen till kärnan av laddaren (MOSFETEN?)?:p

Att byta kondingarna + Varistor till +400 V från +200 V gör väl bara så att de inte pajar.
De reglerar väl inte ner spänningen så att laddaren verkligen får/tål 220 V internt istället för 110V internt?
Eller är jag bara okunnig?!?:confused:

/Peter
 
B
hej, jo, alltså, det är "switchat" aggregat om jag förstått det hela rätt, vilket gör att det tar den energi den behöver så att säga (väldigt förenklat), då räcker det med att byta dessa komponenter så de tål mer spänning.
 
B
Hej, tar upp tråden igen då en bekant just är påväg att modda sin laddare...

Då kom det upp att det lite kryptiskt står om "fuse" på norska sidan, dvs säkringen som är fastlödd på kretskortet.

någon som bytt ut den också?
 
Jo det kan vara smart att byta säkringen till 6.3A det är väll en på 8A i 110V modellen. Det är då med en 6.3A i konverterings satserna. Samt en kraftigare transistor. Ingen laddare har pajat för mig iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.