pratar, frågar om och vill använda sig av utländsk arbetskraft.
Men är det någon som gjort det?
Hur var det? Blev det bra? T.ex. Balticpool och den här "Mr Rodjers kontakt" mfl, finns det garantier för om det blir fel osv..

jag ser också att feed/Martin har kontakter...
 
Hhmmm... inga svar :-/ många som undrar å snackar, men... kan det vara så här "mkt snack men ingen verkstad" :-X. Alltså ingen som gjort det eller tiger man om saken :-[...
 
Många kanske vill och funderar på det, men när det kommer till kritan så vågar man inte och tar det säkra före det osäkra. Så skulle jag tro att det är. :)
 
Nej då jag känner flera som gjort det. En polare anlitade några polacker att måla om hela huset för 25 000 kr förra sommaren samtidigt som de plockade jordgubbar. Han var jättenöjd, polackerna med.
 
Säkert att det inte var du själv Calle Anka?
Jag känner några som känner några ;D

Jag känner några... som byggt ett hus med byggare från Lettland, deras vänner anlitade sedan samma killar för renovering av sin lägenhet. Fint hus, fin lägenhet.
Alla nöjda, verkar det som...
 
Nej det var inte jag...promise....Faktum var att samma killar kom tillbaka ett år senare för mer jobb....
 
RilleRock
Calle Anka skrev:
Nej då jag känner flera som gjort det. En polare anlitade några polacker att måla om hela huset för 25 000 kr förra sommaren samtidigt som de plockade jordgubbar. Han var jättenöjd, polackerna med.
Det är väl ändå skillnad på att måla ett hus än att ha en entreprenad?
Måla kan väl vilken töffe som helst göra.
Dock blir det inte lika bra som när riktiga målare gör det ;)
 
Jag håller på just nu och bygger med polacker. Stomreste för två veckor sedan och h-vete vilken fart det varit efter det. De arbetar snabbt som bara den och bra blir det också.
Det finns alldeles för mycket folk som har fördommar mot att de skulle göra ett sämre jobb än svenska hantverkare. Jag anser att fler borde nyttja arbetskraft från utlandet. Det är på tiden att våra svenska snickare, målare mm blir utsatta för lite konkurens!
 
Jodå, de är duktiga på att stomresning. Mycket bra på grovarbetena. Men när det gäller finarbetena (kakling, finsnickerier m.m.) då gäller det att man har tur bara sett något enstaka exempel på att det blir bra då.
Men det finns duktiga chefer att hämta därifrån också. Mycket billigare. Det är på tiden att det våra svenska chefer blir utsatta för lite konkurens.
 
Har varit och tittat på både kakelarbeten, finsnickeri och målningsarbeten som dessa polacker har gjort tidigare. Inget som helst fel på det. En kompis som jag hade med och som arbetar inom byggbranchen ansåg att det var det bästa kakelarbete han sett.
Men som sagt det finns aldeles för många som har fördommar om att bara för att man kommer från ex Polen så kan man inte snickra, måla mm.
Det verkar som att de som har störst fördommar är våra svenska hantverkare och de gör allt för att sprida illasinnade rykten. Skaffa kunskap innan ni yttrar er!
 
flundra skrev:
Jag håller på just nu och bygger med polacker. Stomreste för två veckor sedan och h-vete vilken fart det varit efter det. De arbetar snabbt som bara den och bra blir det också.
Det finns alldeles för mycket folk som har fördommar mot att de skulle göra ett sämre jobb än svenska hantverkare. Jag anser att fler borde nyttja arbetskraft från utlandet. Det är på tiden att våra svenska snickare, målare mm blir utsatta för lite konkurens!
En dum fråga ::), men hur får man tag i polsk arbetskraft? Vet att min mamma använde en polsk hantverkare när hon gjorde om sitt badrum, han var så duktig att hon bad honom att även lägga klinkers i hall och kök efter det. Men han är tillbaka i Polen nu, han hade fru och barn där och ville inte vara borta för länge. :-/
 
flundra skrev:
Det verkar som att de som har störst fördommar är våra svenska hantverkare och de gör allt för att sprida illasinnade rykten. Skaffa kunskap innan ni yttrar er!
Kan det bero på att det är deras jobb det gäller?? Men jag är av den åsikten att Polacker och Balter är utmärkta hantverkare, liksom våra Svenska och alla andra folkslag på jordklotet. Det som skiljer är betalningen. Och maskinparken vill jag nog påstå. Den brukar sällan inge respekt.
 
LillaSandra skrev:
En dum fråga ::), men hur får man tag i polsk arbetskraft?  Vet att min mamma använde en polsk hantverkare när hon gjorde om sitt badrum, han var så duktig att hon bad honom att även lägga klinkers i hall och kök efter det. Men han är tillbaka i Polen nu, han hade fru och barn där och ville inte vara borta för länge.  :-/
Det är möjligen där jag ser ett problem, antag att man ville göra en komplettering eller ändring, då är det kanske inte så lätt att få tag i samma hantverkare som ju trots allt vet hur det är utfört, samma problematik gäller om något krånglar om säg ett halvår och man vill reklamera något. därför förespråkar jag lokala hantverkare åtminståne till mindre renoveringar och för den delen skull även nybyggen. han kan ju dock vara polack och billig även om han verkar lokalt ;)
Att dom skulle vara sämre än andra hantverkare ser jag som rent nonsens, dock kan det vara så att man värnar mer om sitt rykte om man verkar lokalt men det gäller ju även regionalskillnader inom Sverige.
ytterligare en sak jag skulle kunna vara skeptisk mot är deras kännedom om ex. föreskrifter och regler för hur saker ska utföras/placeras/monteras osv. säger sig självt att det inte kan vara lätt att veta hur saker funkar i andra länder.
 
De som arbetar på vårt bygge är anställda i ett svenskt företag. En kille som flyttade från Polen för ca 20 år sedan har företaget och har ca 20-25 killar som är här och arbetar och åket hem med jämna mellanrum.

Men jag är av den åsikten att Polacker och Balter är utmärkta hantverkare, liksom våra Svenska och alla andra folkslag på jordklotet.
Håller fullständigt med. En stor skillnad är dock att (jag vet att man inte skall generalisera) svenska hantverkare inte kommer när de lovat och tar mycket mer raster.
 
flundra skrev:
Håller fullständigt med. En stor skillnad är dock att (jag vet att man inte skall generalisera) svenska hantverkare inte kommer när de lovat och tar mycket mer raster.
Raterna på bygget brukar vara 9.00-9.30 11.00-11.15 och 13.00-13.15 i vissa fall hoppar de över 11 rasten och tar en halvtimme kl 13...
Men skulle jag anlita nån som skulle spika åt mig så är raster det sista jag bryr mig om för jag skulle ALDRIG köpa något på löpande räkning eller timme. Fast pris, fast pris, fast pris....Sedan om jag mot förmodan skulle köpa på timme så skulle jag nej då gör jag det själv:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.