AstaS skrev:
Här finns det någon sådan etanolinsats. Vi har också funderat lite på det. Det är den enda varianten jag hittat. Känner någon till någon annan tar jag gärna emot det tipset jag också.
8400:- :eek: Halva omsättningen av ugnen?
 
Man slipper i och för sig besväret också, alltså själva röran. Och man kanske bara vill ha myseldningen. Och har man gjort slut på sitt ROT-avdrag så kostar en omsättning häromkring ca 30.000 kr.
 
Verkningsgraden i gamla rätt satta kakelugnar och rörspisar är i det närmaste oslagbar!
Den ligger på ca 85%. Efter en timmes eldning ligger rökgastempen på 125-150 C,
Det blir aldrig varmare, än att du kan stick in handen, genom övre sotluckan, utan att bränna dig. Med lägre rökgastemp, ökar risken för kondens i skorstenen.
Ur en välkänd/ ökänd kakelugnskopia, mätte jag upp 350 C efter 20 minuters eldning.

Murare o kakelugnsmakare är två nästan helt skilda yrken. Det enda de har gemensamt är
teglet, hammaren och att det är tungt och skitigt.
 
Krippat skrev:
Murare o kakelugnsmakare är två nästan helt skilda yrken. Det enda de har gemensamt är
teglet, hammaren och att det är tungt och skitigt.
Håller med till 100%

Den sista meningen är ingen underdrift!
Ett kul fenomen dock..aldrig har jag haft så lena och goa händer som under bygget, lerbruket med sin sand gjorde underverk på valkar och annat elände på nävarna.
 
Krippat: Rolig info med rökgastemp vid sotningsluckan... Vilken är denna välkända/ ökända kakelugnskopia? Utan att veta kanske man kan satsa en Crona. ;)
 
Vad är då skillnaden mellan gammal och ny ugn som medför denna försämring?
 
jag har en kakelugn. eldningsförbud. skorsten ej godkänd. måste dra rör samt slamma. en nätt fin summa på ca 40 tusen inkl rot avdrag att göra allt detta. rör plus renovering av kakelugn. tydligen har de stått 2 kakelugnar på nedervåningen. dom har nån pajsare slängt ut... :confused: synd. dom hade ja gärna behållt!
 
Tyvärr finns väldigt många kakelugnar nedplöjda i åkrarna. Både kakelugnar och bakugnar/vedspisar var en "symbolisk del av lortsverige" och med den "evigt" billiga elen och oljan, visste man att det inte fanns behov av dessa eldstäder framöver. Många har ångrat sig...
 
För några år sedan var jag projektledare för en renovering i Lorensbergs villastad i Göteborg. Byggarna hade på 80-talet renoverat grannhuset och under 5 dagar slagit sönder 27 stycken kakelugnar varav flertalet ditflyttade ugnar från 17-1800-talet. De hade erbjudit sig att riva gratis om de fick en vecka till på sig (för att hinna ta ned dem varsamt) men ägaren ville att det skulle gå snabbt...
 
Man får mjuka händer när sätter en kakelugn, sätter man två i följd försvinner
fingeravtrycken helt och efter tre på raken, finns det inget skinn kvar på
fingertopparna.

Från slutet av 1700 talet till ca 1920, när Stockholm expanderade kraftigt,
sattes de i regel en kakelugn i varje rum vid nybyggnation. Det blir enorma mängder kakelugnar. Hade flertalet kakelugnar, som har blivit utrivna, sparats istället, hade de inte varit värda någonting. Tillgång och efterfrågan sätter prislappen.

Rekommenderad söndagsutflykt till första parkeringen vid Hagaparken.
Berget som ni ser är gamla Klarakvarteren och där finns säkert tusentals
kakelugnar. Medtag spade eller grävmaskin!

Det finns nog nytillverkade kakelugnar, som har ungefär samma verkningsgrad
som en gammal ugn och ofta med högre effekt, pga bättre värmeledningsförmåga i materialet. En gammal ugn håller troligtvis värmen något längre.

En del kakelugnar jag har satt om har varit i bruk varje säsong i 50-60 år,
hållbarheten i de nytillverkade känner jag inte till. Går de att renovera?
 
Kakelugn heter det och ingenting annat!
 
Jag och maken har faktiskt varit och krafsat i högen invid Hagaparken! visserligen minst 15 år sedan, vi tog med några souvernirer och fällde några tårar.....
Kakelugnen vi har i släktstugan är aldrig omsatt, den är nu 112 år, alltid endast säsongseldad och pedantiskt skött av släktens damer. Så visst håller en kakelugn länge, framförallt om grundfundamentet är bra.
 
Redigerat:
Jag har fyra stycken kakelugnar, har hört av min far som bodde i huset före mig att det nog är 40 år sedan dom blev eldade i. Skulle väldigt gärna få dom i drift igen, men vad skulle inte det kosta, vet ju heller inte i vilket skick skorstensgångarna är i.
Nu när det varit riktigt kallt så hade det varit rätt mysigt med dessa.
 
Det finns ju kurser i att sätta kakelugnar. Har man många så kan det kanske vara läge att gå den och skrida till verket!

Vi har en kvar i huset och tre stycken nerplockade med sönderfrusna kreneleringar i lagårn och högvis med fragment under ett magasin. Inte roligt.
 
Har två som renoverats och fungerar. Fixade stöttningen av en lutande skorsten samtidigt - bytte trä mot stål. Kostade flis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.