Kanske inte en Byggahus-fråga direkt, men ute i trafiken är ju de flesta.
Fick en liten fundering efter en längre bilresa nyligen - sitter blinkersspaken extremt svåråtkomligt till på nyare BMW-modeller?
Har inte haft tillfälle att kolla det själv, men kanske nån annan kan svara på varför förare av just nämnda bilmärke har så stora problem att visa tecken vid körfältsbyten... :confused:
 
Dom som kör BMW anser att de är överlägsna oftast, gäller väl samtliga premiummärken och halvrika framgångsrika människor.
 
Låtsatsmiljonärer, som min f.d arbetsledare alltid kläckte ur sig när han såg en lite lyxigare bil och helst cab...
 
Eller....en teori....folk som gärna skulle vilja ha en speciell bil men inte har möjlighet att skaffa ser helt enkelt bilen oftare än andra som inte bryr sig...och eftersom man ägnar sig åt omedveten trainspotting så blir man ju självklart irriterad om aset till chaffis inte uppför sig som summan av alla övriga bilmärken och ägare.
*he he*
 
C
Det kan inte vara så att bilen är så dyr att man har valt bort alternativet blinkers och därmed helt enkelt inte har nån vänsterspak bakom ratten?
 
Pons teori bör utvecklas, eftersom Cinolin så hett drömmer om en BMW så selekterar hans hjärna dessa. Eftersom han själv dessutom uppfattar sig som en den perfekta ägaren/föraren av BMW så letar han fel på de som "har tagit hans rättmätiga plats".

Det finns med andra ord inget belägg för hans ursprungliga påstående utan det är uppkommet som en kombination av hur hjärnan fungerar med selektering och en omedveten missundsamhet.
 
Nu blev det lite väl mycket psykoanalys här :) Körde en nyare från 520-serien häromveckan och faktiskt så tyckte jag att blinkersspaken var lite kort, den försvann bakom ratten lite. Men jag blinkade iallafall ;)
 
Haha, roligaste tråden på länge...
 
Cinolin skrev:
Kanske inte en Byggahus-fråga direkt, men ute i trafiken är ju de flesta.
Fick en liten fundering efter en längre bilresa nyligen - sitter blinkersspaken extremt svåråtkomligt till på nyare BMW-modeller?
Har inte haft tillfälle att kolla det själv, men kanske nån annan kan svara på varför förare av just nämnda bilmärke har så stora problem att visa tecken vid körfältsbyten... :confused:
Jag tror att om du ser lite mer objektivt på just detta med bilens fabrikat (och inte bara granskar BMWbilar) så kommer du se att alla andra i trafiken, oavsett bilfabrikat, kör som idioter och gör allt fel.

Så är det när jag är ute å kör iallafall.
 
Personligen tycker jag att personer som kör saab, renault och citroen kör sämst. bmw-förare är ofta folk som kör i tjänsten eller är bilintresserade. Bra förare men köra ofta för fort. Skippa jante-lagen ... en bmw kostar lika mycket som en volvo.
 
Va, kostar BMW lika mycket som en Volvo? Men, en Volvo är väl ingen lyxbil?
 
JanneL skrev:
Va, kostar BMW lika mycket som en Volvo? Men, en Volvo är väl ingen lyxbil?
Är nog bara i sverige som volvo är en folkbil och det pga. nostalgiska skäl. I övriga världen är volvo en premiumbil i samma liga som audi och bmw.
 
Här i Umeå finns väldigt många som verkar ha för kort vänsterarm (eller för korta fingar på vänsterhanden), för här blinkas det aldrig oavsett bilmärke. Måste vara genetiskt.
 
Jag har funderat på samma sak!

Det enda rimliga jag kan tänka mig, är att de försöker vara miljövänliga och inte slösa energi på att blinka när de byter fil.
 
Ja, reaktionerna lät inte vänta på sig, det är ett jättekänsligt ämne hur du och jag beter oss i trafiken, och framför allt vilket bilmärke vi kör.
Att många skiter fullständigt i att visa sin avsikt med körriktningsvisare vid filbyten och andra kursändringar i trafiken är ingen nyhet, jag har bara inte förut reflekterat över vilka bilmärken de förarna har att representera. Nu hade jag under en resa på 30 mil tor med påkopplad släpvagn tid och tillfälle att "ofrivilligt" konstatera detta faktum. Att jäsa fram med släpvagn i ca 90 km/h på E4 är vansinnigt trist och när man ideligen blir omkörd av naturliga orsaker så börjar man snart "roa" sig med att kolla andra trafikanters beteende vid omkörningar. De flesta gör en snygg omkörning enligt regelboken med tydliga tecken och filbyte i god tid, samt en återgång med gott om space efter genomförd omkörning. Sedan finns det de som kommer hastigt ifatt, snabbt ut och snabbt tillbaka precis framför kylaren på den omkörde utan en tillstymmelse till tecken eller respekt för sina medtrafikanter. Något småsur över detta aggresiva beteende som vissa tydligen måste visa, så memorerade jag vilka bilmärken dessa körde; många var det med Volvo, Saab och andra märken, ännu fler med Audi, men de allra, allra flesta körde faktiskt just BMW. Därav min fråga om blinkersspaken sitter avigt till på dessa bilar, för inte kan väl så många av förarna ha något funktionshinder i vänsterhanden?? Noterade f ö att så gott som alla förare med Mercedes och Lexus visar tecken och uppför sig som sig bör, så att bufflighet skulle vara relaterat till förare i dyra lyxbilar håller inte riktigt heller.
Några vill påstå att jag gjort dessa iakttagelser bara för att jag drömmer om en egen BMW. Ja, jag vill gärna ha en BMW... just nu måste jag prioritera annat här i livet så det får duga med en VW, men framöver är det inte osannolikt att man skaffar både BMW och HD, och om så sker kommer jag fortfarande att använda blinkers när man ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.