Ska keramiken isolera eller transportera det är frågan. I båda fallen förlorar den som har mest keramik. :D

Man får alltid en värmeväxlarförlust (om än kanske liten) när temperatur ska gå över till ett annat medium (keramik->plåt->vatten) mindre medium mindre förluster så enkelt är det.
 
_ap_
v-g skrev:
Ska keramiken isolera eller transportera det är frågan. I båda fallen förlorar den som har mest keramik. :D

Man får alltid en värmeväxlarförlust (om än kanske liten) när temperatur ska gå över till ett annat medium (keramik->plåt->vatten) mindre medium mindre förluster så enkelt är det.
Utan keramik kommer man överhuvudtaget inte upp i rätt förbränningstemperatur.

Så långt måste vi vara överens, om man sen förlorar lite på "värmeväxlingen" mellan keramik och eld? måste det vara försumbart.

Jag kan dra ett ex. från verkligheten, en gubbe som hade eldat halva livet i en Skoglund och Olson +1300L (riktigt rejäl gjutjärnspanna!) monterade för 1,5 år sedan in en Solo 50kW + ytterligare 1300L, tot 2600L gissa vad som hände med både komfort samt vedförbrukning?
Det går 60% av vedmångden trots jämnare värme.
Och då måste ändå Innova 50kW tillhöra en av dom sämre pannorna med 180L vatten och säkert 45-50kg keramik.

Förklara!
 
Varför är keramiken i en panna större än vad som är nödvändigt för att isolera eldhärd förklaringen är att--
- keramik är känsligför slag /stötar
-för att få någon form av hållfasthet måste den göras tjockare
som konstaterats finns ett motsatsförhållande- isolerande -eller inte
i vedmagasinet mot eldhärd -isolerande
- efter förbränning ska den skydda
- plåt mot gas blästringen med hög temperatur m.m
-om den är isolerande eller inte ? eftersom man nu är på den sida där vi vill överföra värme till vatten bör den inte vara isolerande
 
_ap_:Vet ej kan ju bero på säkert hundra olika saker! Kanske installerades draglucka, anläggningen injusterades i samband med installation, gubben kunde inte elda eller kanske inte sotade pannan vad vet jag? Att komforten ökade hoppas man ju verkligen då han verkligen fått betala för den. ;)

Klart att keramiken behövs i en plåtpanna annars slår sig ju hela skiten det är lika självklart som att man isolerar acctankarna. Däremot kan man ju diskutera VIKTEN av keramiken och vattnet och att vissa bara fläskar på där för att på så sätt få bra värden i SPs provning.

På samma sätt kunde man ju egentligen säga att en gjutjärnspanna inte är bra iom att den väger mer dock uppväger denna detta ganska bra iom att gjutjärn tar upp värme bättre än plåt. Säkert nåt liknande med keramik OM det är rätt keramik på rätt ställe.

Iom att uppstart INTE är med i provningarna så är ju hela diskutionen lätt metafysisk. Jag kan ju lika lite bevisa att min Viadrus bränner med 90% effektivitet som att din ETA bränner med 80% effektivitet sett över hela cykeln. Provar man inte i samma labb har man inte samma förutsättningar och därmed är jämförelsen ogiltig eller i bättre fall kanske bara missvisande.

Jag har heller inte tillgång till exakta flödesmätare som krävs för att mäta exakt den volym som värmts upp av pannan. Tro mig jag är ute efter såna men för lek känns 2-10000 per sensor väldigt dyrt.

Som det är nu så finns ju bara fabrikantens och SPs siffror att gå på och eftersom de är mätta när pannan är som bäst så har vi ju ingen aning om hur länge under eldcykeln den befinner sig i detta område och därmed kan varken jag eller någon annan jämföra mycket vs lite keramik.

En annan jämförelse är ju bilar (opopulärt va ;) ) fabrikantens förbrukningssiffror stämmer ju sällan med vad teknikens värld eller ägaren tex kommer fram till, nog borde tex VW kunna sina saker tycker man eller? Men det skulle nog bli ramaskri om det visade sig att de mätte sina förbrukningssiffror i medlut det kan jag lova. Som det är nu så är det ju det alla panntillverkare OCH SP gör mäter när det går som bäst.

Och keramik behöver varken vara tjock eller tung för att hålla, vanligt eldfast tegel tål massor och är väldigt starkt, tål faktist att tappas i betonggolv. Fast det är klart då kostar ju bara utbyteskeramik 500 spänn och det är ju oacceptabelt eller hur :rolleyes:
 
_ap_
v-g skrev:
_ap_:Vet ej kan ju bero på säkert hundra olika saker! Kanske installerades draglucka, anläggningen injusterades i samband med installation, gubben kunde inte elda eller kanske inte sotade pannan vad vet jag? Att komforten ökade hoppas man ju verkligen då han verkligen fått betala för den. ;)
Hundra saker tror jag inte men EN, bättre panna helt enkelt.
Ingen draglucka, ingen injustering, oavsett om han kunde elda eller inte så är det ju
lättare och bättre nu..

Man ska inte behöva vara hemma hela dagarna och greje med pannan bara för att man eldar med ved.

Kan man sälja nästa halva vedtraven/år har man ju tjänat in pannan bara där ;)
 
Å andra sidan kunde han ENKELT köpt en sjuhelvettes massa ved för 50 papp troligen kunde han dött långt innan nya pannan är betald annat än i komfort, men nu är det inte det tråden handlar om. ;)

Jag grejjar heller inte med pannan sotar, eldar klart. Men visst jag kan gnälla på en sak det är att min toppeffekt är för liten, har bara 40kW och när jag (så småningom) får 3750 liter så tar det lång tid att få det varmt, fast egentligen är det ju mest avsaknaden av enormt vedutrymme som är problemet sen kan ju pannan få brinna sålänge den vill. Nu gillar jag inte att lämna en brinnande panna oavsett märke så flera ilägg spelar mindre roll för just mig, har man pannhuset på andra sidan kommunen är ju saken en helt annan.

Lång brinntid gynnar ju å sjunde sidan de effektiva pannorna med mest keramik :D
 
En annan vinkling på panna och var man har vattnet i den
-ska/behöver förbränningskammaren vara vattenmantlad?
-ska/behöver vedutrymmet vara vattenmantlat?
Tänker så här att i vedutr.glödbädd vill vi komma upp i en temperatur på över
850c för att hålla den
,-tillsätta sekundärluft i/eller på väg till förbränningskammare
i denna kammare ökas temperaturen för att få en så fullständig förbränning som möjligt med ännu högre temperaturer
VARFÖR VATTENMANTLA ?
Den enda plats man behöver vatten på är ju i växlaren där vi överför värmen till vattnet.
 
_ap_
pr95 skrev:
En annan vinkling på panna och var man har vattnet i den
-ska/behöver förbränningskammaren vara vattenmantlad?
-ska/behöver vedutrymmet vara vattenmantlat?
Tänker så här att i vedutr.glödbädd vill vi komma upp i en temperatur på över
850c för att hålla den
,-tillsätta sekundärluft i/eller på väg till förbränningskammare
i denna kammare ökas temperaturen för att få en så fullständig förbränning som möjligt med ännu högre temperaturer
VARFÖR VATTENMANTLA ?
Den enda plats man behöver vatten på är ju i växlaren där vi överför värmen till vattnet.
Dessa "utrymmen" kommer oavsett mängd isolering och keramik alltid överstiga säg 30*
då är det väl bättre att man har vatten runt som överför värmen till tanken.

Finns en panna (CombiHeat) som inte har vatten mantlat vedutrymme och strålnings värmen från den är enorm.

Kolla min fråga högre upp ang. strålningsförluster.
 
Redigerat:
Visst får man strålningsförluster främst i lucka men övriga delar av panna kan isoleras mot förluster i en vattenmantlad panna har man också strålningsförlust
i lucka .
Tanken är att man bygger en låda runt vedutrymme som är isolerad på utsidan i denna låda förvärmer man primärluft /sekundärluften med varmare luft får man bättre effekt/verkningsgrad -även en sådan konstuktion kommer att behöva någon form av keramisk isolering eller keramik främst mellan ved/brännkammare.
Alltså den strålningsvärme som kommer överförs till förbränningen genom att
förvärma luften
 
_ap_
pr95 skrev:
Visst får man strålningsförluster främst i lucka men övriga delar av panna kan isoleras mot förluster i en vattenmantlad panna har man också strålningsförlust
i lucka .
Tanken är att man bygger en låda runt vedutrymme som är isolerad på utsidan i denna låda förvärmer man primärluft /sekundärluften med varmare luft får man bättre effekt/verkningsgrad -även en sådan konstuktion kommer att behöva någon form av keramisk isolering eller keramik främst mellan ved/brännkammare.
Alltså den strålningsvärme som kommer överförs till förbränningen genom att
förvärma luften
Ja det är ju något nytt, men jag skulle räkna noga om den lilla mängd luft som går åt till
förbränningen hinner ta med sig all producerad värme.

Vatten volym och strålningsförluster hänger faktiskt ihop ;)
 
pr95 skrev:
Varför är keramiken i en panna större än vad som är nödvändigt för att isolera eldhärd
Gissar du nu att det är så eller har du några fakta som visar att det faktiskt är så?
 
pr95 skrev:
VARFÖR VATTENMANTLA ?
Har funderat en del på det de senaste dagarna (när det gick upp för mig att moderna pannor faktiskt är det :D).

Som nämnts, det är nog en ganska praktisk/effektiv/billig åtgärd för att minska strålningsförlusterna från pannan ut till rummet omkring.

Men jag tror även att tex kunna elda i en underförbränningspanna vid strömavbrott (öppen lucka och överförbränning) är en viktig poäng. Utan mantlingen hade detta blivit i princip omöjligt.

Och vad är alternativet för vattenmantlingen? 400mm stenull på alla sidor och 600mm ovanpå? Tar ju mycket plats och är ju dessutom miljö/hälsofarliga material.
 
Varför vattenmantla?
Varför har vi en vedpanna?
Är det enbart för att få en bra förbränning?

Eller är det så att vi också vill värma vatten?
 
Redigerat:
Visst är det det så att vi vil värma vattnet så effektivt som möjligt
-va f-n man åkte till månen på 60-talet (det är 40 år sedan många av dagens vedeldare var inte ens födda) visst kan man om resurser för lite forskning experiment sätts in kunna göra en panna som är snabb i start effektivt tar tillvara värmen som produceras, brinner rent med låga utsläpp.
Tyvärr är väl marknaden inte stor nog samt att priset på en sådan blir högt -vartefter att kraven på miljöutsläpp stiger kommer väl pannor att bli renare och effektivare .

Åter till ämnet :
vatten volym i panna- liter/kw
koncensus om att den ska vara låg
keramik mot glödbädd -isolerand -slitdel lätt att byta lågt pris
övrig keramik ?-eldskål- eldkammare
-vattenmantling -
- lambdastyrning
-automatik -som stänger drag- tar tillvara eftervärme
=panna med god systemverkningsgrad
 
Skickade en fråga till flera panntillverkare hur mycket deras keramik väger och hur lång tid det tar innan pannan nått driftstemp och börjar ladda till tank.

Tyvärr verkar det bara vara Baxi som är intresserade av att svara så en eloge till dom.

Inovans keramik väger ca 60kg och den ökar ca 2°C/min under uppeldning så ca 30min tills laddomaten öppnar.

Hoppas att fler tillverkare svarar men det verkar trögt gör dom det så fyller jag på.

_ap_ vad väger keramiken i en ETA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.