_ap_
seriöst, finns det någon lista med olika pannors RIKTIGA verkningsgrad eller inte?
 
stedevil skrev:
Vänligen citera var jag skrivit att keramiken ligger mot en vattenmantlad yta. Annars sluta hitta på att jag sagt saker jag inte har sagt.
Kanske klantigt formulerat.
Men om pannan står i en separat byggnad och du har noll drag genom pannan och keramiken inte ligger mot en vatten mantlad yta då undrar jag hur denna energi skall kunna överföras till vattnet så att det inte blir en förlust.
 
stedevil skrev:
Det kan iofs stämma, i varje fall vad gäller plåten längst bak i magasinet, men i så fall pratar vi en kortsida av ett isolerande material som ligger an mot en plåtyta. Hur stor värmeledning ger det? Men visst, det kan säkert förlänga tiden att nå arbetstempen, med 0,001% eller så.
Kolla på genomskärningen här så ser du att det överallt där det skall vara höga temperaturer i förbränningen är pannan isolerad med keramik.

http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=62&lang=sv

Det är just av denna simpla anledning som tillverkarna stoppar i keramik i pannorna för att en vattenmantlad plåt kan du inte få nog varm för att uppnå fullständning förbränning utan att stöta på andra bekymmer.
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej den var testad enligt den nya.
Det skulle vara kul att se utsläpp under en hel eldningscykel av olika pannor.
Ja det skulle vara väldigt intressant först då går det ju och se om pannan är bra för miljön eller inte.

Nackdelen är att då har vi ju ett ämne mindre att diskutera här:(
 
kricken_ skrev:
Men om pannan står i en separat byggnad och du har noll drag genom pannan och keramiken inte ligger mot en vatten mantlad yta då undrar jag hur denna energi skall kunna överföras till vattnet så att det inte blir en förlust.
Då tror jag det blir en väldigt stor del av värmen i keramiken som blir en reell förlust. Tom stora delar av vattnet kan bli förlust om pannan står utanför annars uppvärmt utrymme.

Just därför jag spenderade några veckor i somras med att bryta upp ett betonggolv, gräva ut knappt 1m på djupet, isolera, och gjuta nytt golv så pannan kunde stå inomhus med vettig takhöjd. :)
 
kricken_ skrev:
Kolla på genomskärningen här så ser du att det överallt där det skall vara höga temperaturer i förbränningen är pannan isolerad med keramik.
Ja, jag är helt överens om att ytlagret på keramiken i sig tar tid att värma upp så pannan går på full effekt.
Vad jag inte håller med om är att VATTNET och hur mycket av det du har i pannan påverkar tiden det tar för att värma upp keramiken. Som du säger, keramiken är där för att isolera, inte leda. Värmeutbytet till vattnet är ju tänkt att ske efter keramiken vid turbulatorerna.
 
kricken_ skrev:
Ja det skulle vara väldigt intressant först då går det ju och se om pannan är bra för miljön eller inte.

Nackdelen är att då har vi ju ett ämne mindre att diskutera här:(
De små skillnader som uppstår i de här testerna som görs enligt någon europa-norm, försvinner inte de i bruset av variation i utsläpp som uppstår när Kalle Ved slänger in halvfullt med fuktig ved, stryper tilluften och låter det stå och puttra?

Om du fem år efter installation i hemlighet smyger dig fram och mäter i toppen av skorstenen, så tror jag ev. skillnader mellan pannor är försumbar.

Men det kanske är tvärt om? :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej den var testad enligt den nya.
Det skulle vara kul att se utsläpp under en hel eldningscykel av olika pannor.
Håller med, det skulle faktiskt vara intressant.
 
-MH- skrev:
De små skillnader som uppstår i de här testerna som görs enligt någon europa-norm, försvinner inte de i bruset av variation i utsläpp som uppstår när Kalle Ved slänger in halvfullt med fuktig ved, stryper tilluften och låter det stå och puttra?

Om du fem år efter installation i hemlighet smyger dig fram och mäter i toppen av skorstenen, så tror jag ev. skillnader mellan pannor är försumbar.

Men det kanske är tvärt om? :)
Jag tror automatiska lambdareglerade pannor i detta fall skulle visa på väldigt stor skillnad mot en "manuell". Därför jag beställde en sådan till min mor och hennes sambo ;)
 
Hej!
Jag läste följande i handledningen till Orlandpannan:

4. Då och då kan man lägga till bränslet potatiskål (cirka 10l). Skrobia fungerar som en katalysator och underlättar förbränning av bellägningen.

Är detta som någon här på forummet använt sig utav?
//Bosse
 
Staffans2000
Var skaffar man "potatiskål" någonstans, och vad är det för något? Vem tusan är "skrobia".

En förvirrad: Staffan
 
stedevil skrev:
Jag tror automatiska lambdareglerade pannor i detta fall skulle visa på väldigt stor skillnad mot en "manuell". Därför jag beställde en sådan till min mor och hennes sambo ;)
Kollar man här så verkar inte Lamda göra så jätte stor skillnad.
Fast jag kanske har tolkat texten fel?
http://www.ecosolidfuel.org/docs/Base-Case_Datasheets.pdf

Finns mycket att läsa på http://www.ecosolidfuel.org . Där kan man se vad EU kommer ställa för krav i framtiden :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Kollar man här så verkar inte Lamda göra så jätte stor skillnad.
Fast jag kanske har tolkat texten fel?
Du har i varje fall inte läst vad jag svarade på.

En lambda panna kommer ju garanterat ge bättre miljövärden ut än en feleldad panna.
 
Här är länken till Orlan pannans tekniska data - http://www.polimex.se/panna.html
Där hittar Du vatten och ved volym. keramikens volym är lätt att räkna.
Vad har Du hittad uppgifter på att Orlans pannan effekt ligger på 84.5%?
Den ligger på 91%!
 
Liber skrev:
Här är länken till Orlan pannans tekniska data - [länk]
Där hittar Du vatten och ved volym. keramikens volym är lätt att räkna.
Vad har Du hittad uppgifter på att Orlans pannan effekt ligger på 84.5%?
Den ligger på 91%!
84,5 % står det klart och tydligt i pdfen man hittar på hemsidan det länkas till några sidor bak i tråden.

Sidan du länkar till verkar allmänt sönder. Finns inget att klicka på (fast det kan ju vara en idiot till webdesigner som lagt länkar på fixavstånd som inte syns på en 10" laptop skärm).

Edit: Jepp, mongo till webdesigner. Länkarna syns bara på tillräckligt stor skärm...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.