Fult var det med. Och skumt planerat
 
Ja, jag skulle faktiskt kunna tänka mig den planlösningen. Fasaden med de där horisontella avdelarna mellan våningarna får mig som vanligt att tänka på staplade baracker.

billy_baver, vad är fel på detta hus? Vad är det jag missar?

Ovanvåning:

Själv skulle jag sätta en dörren till stora sovrummet, så att även övriga där uppe kan utnyttja badkaret. Kanske göra större förvaringsutrymme och mindre badrum?
Allrummet där uppe skall ha vedeldad spis/kakelugn/någonting. Myseldning mest.

Nedervåning:

Ett gästrum och ett arbetsrum till vänster, bort med de 4:e(!) WC:et till höger och sätt in torkrum istället. Och det viktigaste av allt, en stor fet murad vedspis/kakelugn i 'foajén'. Ev skulle jag kunna tänkas mig att spegelvända trappan (och spisen), så att den kom närmare dörren och ingången från tvättstugan.
 
?? -MH- : vad är det JAG missar? Vilket hus talar du om? Och vilket skulle jag ha sagt något om? :)
 
Jag nöjer mig med att konstatera att huset är inklippt i en förtjusande park, som i verkligheten uppenbart hör till ett helt annat hus...

;)
 
Alltså jag har en relativt stor hall. Men skulle inte komma på tanken att sätta mig där och "mysa". Nu finns här ett kapprum, vilket hjälper upp det hela en del. Men det blir ju ändå en massa saker där.

Vedspis är vill man ju ha där. Vilket gör att man får gå i shorts i allrummet på ovanvåningen då det blir tretti grader varmt där...
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Håller med om att Gripsholmsus är fantastiskt fina men jag tror inte man kommer långt med 6 miljoner...
Ville själv bygga ett sådant (eller liknande) men fick klara direktiv från kommunen att denna typ ej passar in i det aktuella området där min fastighet ligger. Jag valde istället en duktig arkitekt som genom dialog med kommunen skapade ett alternativ som har storleken (430 m2 + 2 flyglar) men i en stil som passar i den omgivande miljön. Detta är nog det bästa som hänt till dags datum, även om det inte blev en klassisk herrgård som jag tänkt från början. En varg i fårkläder kan man nog säga att det blev... Har kommit halvägs i byggprocessen och kan varmt rekommendera till den som har förmånen att kunna bygga något utöver det vanliga att göra det. Det är värt varenda krona att se sin borg ta form!
Till saken. Jag skulle hitta ett hus jag gillar, det finns flera här i tråden, anlita en arkitekt och be denne skapa ett modernt hus i gammal stil med hänvisning till ett eller flera referens objekt. Man kan effektivt kombinera golvvärme med kakelugnar, gamla takbjälkar med nytillverkade ekfönster, granit med lättbetong osv.
Beroende på materialval och kontakter får man nog räkna med att undvara en rejäl slant för ett sådant projekt.
Kanske inte super konkreta tips men lite peptalk på vägen... Lycka till, ser fram emot att följa ett herrgårdsbygge från början!
Mvh,
 
Svaneholms putsade länga spöar vilken "gripsholmskartong" som helst med hästlängder. Kanske lite för mycket fönster för min smak, och kanske lite knepigt med soutterainvåning (om man inte landar bygget på någon sorts hög stenfot). Men i det stora hela en lågmäld, proportionell och prydlig pastisch.

Glad för att du ger din arktiekt den credit han/hon är värd!
 
Mikael_L
Det här byggs just nu i Uppsalatrakten.

Personligen tycker jag det är med tveksamt läge, samt att tomten enligt hörsägen är 2-3000 kvm. :)
 
  • herrgard#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • herrgard#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • herrgard#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver: Pastisch, är det en komplimang? :)

Mikael_L: De finns de som vågar. Lite för lång för min smak, dock.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Lite för lång för ...
Håller med. Tog man bort sista fönstret på varje sida skulle den få trevligare propotioner.
Sen tycker jag den är lite väl tråkig, men det kan å andra sidan ha att göra att man vill bygga lite i tidsandan, för visst går tankarna mot alla nybyggda putsade (på frigolit :surprised:) nyfunkishus.
 
"Pastish" eller "replik" ? Sakliga begrepp helt enkelt, när man använder främmande kulturmönster mer eller mindre fritt i ett eller annat syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.