Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Därför att det står i lagboken och har säkert gjort sedan förra sekelskiftet? Finns ingen som bryr sig så länge det görs rätt, har aldrig hört talas om någon som blivit åtalad för hemmapul så länge inget går snett.
Lagens syfte är inte att sätta dit hemmapulare, utan att reglera elsäkerhetsstandarden generellt, fram för allt kommersiellt, bygg och industri. Så ser jag på det i alla fall.

Har man jordfelsbrytare så är det väldigt lite som kan gå snett om man kompletterar lite i sitt hus (sålänge man kopplar rätt och spänner åt skruvarna). Ingen större mening att mäta Isolations och kontroll av utlösningsvillkor, eftersom det uppnås per automatik via jordfelsbrytaren.
Skulle vara jordledningens kontunitet som alltid är den viktigaste mätningen som hempularen inte förstår och/eller kan göra.
Hur som helst blir brottet preskriberat efter 5år eller något sådant.
 
W
spinout skrev:
Därför att det står i lagboken och har säkert gjort sedan förra sekelskiftet? Finns ingen som bryr sig så länge det görs rätt, har aldrig hört talas om någon som blivit åtalad för hemmapul så länge inget går snett.
Lagens syfte är inte att sätta dit hemmapulare, utan att reglera elsäkerhetsstandarden generellt, fram för allt kommersiellt, bygg och industri. Så ser jag på det i alla fall.

Har man jordfelsbrytare så är det väldigt lite som kan gå snett om man kompletterar lite i sitt hus (sålänge man kopplar rätt och spänner åt skruvarna). Ingen större mening att mäta Isolations och kontroll av utlösningsvillkor, eftersom det uppnås per automatik via jordfelsbrytaren.
Skulle vara jordledningens kontunitet som alltid är den viktigaste mätningen som hempularen inte förstår och/eller kan göra.
Hur som helst blir brottet preskriberat efter 5år eller något sådant.
mao är det inte så petigt med att byta a-dosor eller rör?
 
hugodog skrev:
mao är det inte så petigt med att byta a-dosor eller rör?
Han skrev vad han själv tyckte.

Enligt reglerna; Jo, det är petigt.
 
W
ybu skrev:
Han skrev vad han själv tyckte.

Enligt reglerna; Jo, det är petigt.
ok, då fpr jag la ringa elektriker så fort jag ska ändra nån plastbit i väggen
 
Mikael_L
hugodog skrev:
ok, då fpr jag la ringa elektriker så fort jag ska ändra nån plastbit i väggen
Eller så drar du för gardinerna innan, och berättar inte för nån sedan .. :)
 
Elsäk skrevs inte för att folk ska slå varann i huvet med regelboken, utan för att upprätthålla säkerhetsnivån på installationerna.
Alldeles för mycket preventiv lagföring i detta land, och för lite konsekventiell, dvs i detta fall - om man dragit själv och det leder till brand och/lr personskada så bör konsekvenserna bli hårda. Till att börja med att försäkringar inte gäller samt fullt straffansvar.
 
- felaktig rör/slangdragning (ej dikt an mot innervägg, inget spikskydd, slangar ej dragavlastade, för snäva böjar etc)
Spikskydd? Är det något som skall sitta framför vp-röret, för det satte inte min elektriker upp.

För snäva böjar? Är det mer än dessa "90-graders" böjar som finns att köpa, för sådan använd min elektriker.

Dragavlastade, om du menar att dessa är fastsatta i dosorna på något sätt, så man inte kan dra ut dem i andra ändan, så var de inte det.

Betyder det att min elektriker som tog mycket pengar har gjort en massa fel, eller är det inte vanligt att man gör sånt?
 
W
Mikael_L skrev:
Eller så drar du för gardinerna innan, och berättar inte för nån sedan .. :)
Hmm kanske ska göra så, och använda vinylhandskar så ingen ta kan mina fingeravtryck:)
 
Mikael_L
hugodog skrev:
Hmm kanske ska göra så, och använda vinylhandskar så ingen ta kan mina fingeravtryck:)
Glöm inte att bränna flyktbilen ... ;)
 
Gladh skrev:
Spikskydd? Är det något som skall sitta framför vp-röret, för det satte inte min elektriker upp.

För snäva böjar? Är det mer än dessa "90-graders" böjar som finns att köpa, för sådan använd min elektriker.

Dragavlastade, om du menar att dessa är fastsatta i dosorna på något sätt, så man inte kan dra ut dem i andra ändan, så var de inte det.

Betyder det att min elektriker som tog mycket pengar har gjort en massa fel, eller är det inte vanligt att man gör sånt?
Nej spikskydd är om du drar t.ex. EKK i vägg, 90-graders böjarna han använde funkar finfint, dragavlastning finns inbyggd i de flesta dosor.. Summa kardemumma oroa dig inte, elektrikern vet vad som gäller, låt honom utföra jobben även i framtiden. Han vet nog också skillnaden mellan kabel och sladd = ännu ett plus.
 
drjukebox skrev:
Elsäk skrevs inte för att folk ska slå varann i huvet med regelboken, utan för att upprätthålla säkerhetsnivån på installationerna.
Alldeles för mycket preventiv lagföring i detta land, och för lite konsekventiell, dvs i detta fall - om man dragit själv och det leder till brand och/lr personskada så bör konsekvenserna bli hårda. Till att börja med att försäkringar inte gäller samt fullt straffansvar.
Amen.

Den som vill hempula bör tänka på att också ta fullt ansvar för installationen. Bakom behörigheten att utföra en installation ligger ett antal års utbildning och praktik.

Ursprungsfrågan handlade om att dra rör. Visst kan det hända att en elektriker delegerar det till husägaren om han ser att just denna husägare har kunskaper och färdigheter att göra det korrekt. Därmed inte fritt fram för alla att dra rör.
 
T
Vem som helst (som vet vad han gör) får reparera och bygga elektriska apparater som kan vara extremt mycket mer komplicerade och ha en betydligt högre livsfarlighetspotential än att dra ett enkelt vp-rör mellan A och B, men nu råkar det vara så att det finns en lag som refererar till ett regelverk som en myndighet hanterar, och där framgår med tydlighet vad som är tillåtet eller inte (och gör det inte det har myndigheten säkert tolkningsföreträde).

Man kan tycka vad man vill om det, och det finns massor med situationer där det blir rent löjligt, men så är lagen skriven.


(Många elektriker tycks tro att det är på grund av att de har ett riktigt avancerat yrke som de är högutbildade för, men så är det naturligtvis inte heller.)
 
tanaris skrev:
Vem som helst (som vet vad han gör) får reparera och bygga elektriska apparater som kan vara extremt mycket mer komplicerade och ha en betydligt högre livsfarlighetspotential än att dra ett enkelt vp-rör mellan A och B, men nu råkar det vara så att det finns en lag som refererar till ett regelverk som en myndighet hanterar, och där framgår med tydlighet vad som är tillåtet eller inte (och gör det inte det har myndigheten säkert tolkningsföreträde).

Man kan tycka vad man vill om det, och det finns massor med situationer där det blir rent löjligt, men så är lagen skriven.


(Många elektriker tycks tro att det är på grund av att de har ett riktigt avancerat yrke som de är högutbildade för, men så är det naturligtvis inte heller.)
Tror inte så många elektriker tycker att just rördragning är speciellt komplicerat! Efter en kurs på några timmar så kan nog de flesta, med normalt sunt förnuft, fixa normala rörinstallationer. (Det man måste lära sig är att fästa rören ordentligt, inte göra för skarpa böjjar, och såklart dra rören rätt mellan dosor osv)

Bara för att jag klarar av att byta däck på min bil så gör det inte mig till bilmekaniker :)
 
Framgår med tydlighet? När man hör elektriker diskutera hur ett jobb ska utföras enligt reglerna kan man bli yr i skallen av alla olika uppfattningar.
Jag har dragit egen el i decennier utan problem. Vid större arbeten har jag ringt elektrikern. Han får bestämma dimensionering och förläggning, där vet han bättre.
 
Bo.Siltberg skrev:
- dimensionering, beräkning av strömvärdet på kabeln (val av säkring/kabelarea), beräkning av utlösningsvillkoret.
Vilket majoriteten av alla elektriker inte heller klarar av utan att använda färdiga tabeller, överförenklingar eller genom att peka och klicka i enkla datorprogram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.