H
StyrmanBerg skrev:
Nu lovar jag att det antagligen är sista gången jag skriver här, efter att ha rannsakat mig själv och mina behov både en och två gånger så bestämde jag mig till slut för att köpa ett Anssems PSX 1300.

Som vanlig villaägare så borde det räcka långt, och med min släpbackningsförmåga så vill jag inte ens tänka på vilka problem jag skulle få med en boggiesläp.

Nu kan man ge sig på nästa sak att fundera över vilket man ska köpa, sätta punkt för släpfunderingarna och ge sig på roligare saker.
Bra val. Har själv en som jag köpte 2006. Jag är mycket nöjd med släpen och dess prestanda.
 
Grattis, jag tror du kommer bli nöjd.

Backningen ska du inte bekymra dig om, efter lite träning går det lika fort att manövrera bakåt oavsett om släpet är påkopplat eller inte.
 
F
StyrmanBerg skrev:
Nu lovar jag att det antagligen är sista gången jag skriver här, efter att ha rannsakat mig själv och mina behov både en och två gånger så bestämde jag mig till slut för att köpa ett Anssems PSX 1300.

Som vanlig villaägare så borde det räcka långt, och med min släpbackningsförmåga så vill jag inte ens tänka på vilka problem jag skulle få med en boggiesläp.

Nu kan man ge sig på nästa sak att fundera över vilket man ska köpa, sätta punkt för släpfunderingarna och ge sig på roligare saker.
Vad är det som skulle göra ett boggisläp svårbackat?
 
Boggiesläp kräver att man kan backa med dem. Ett enaxligt släp man man koppla loss och rulla omkring för hand.
 
mattiasp skrev:
Boggiesläp kräver att man kan backa med dem. Ett enaxligt släp man man koppla loss och rulla omkring för hand.
Det kan man göra med ett boggiesläp också. Mha stödhjulet hissar man upp det främre hjulparet, då går det även om det förstås fortfarande är tungt när släpet väger 500kg. På asfalt är det ok, men inte på grus.

Jag har erfarit att mitt släp är knepigare att backa med vissa bilar. Det verkar vara när kroken sitter lite lägre så att släpet huvudsakligen rullar på det främre hjulparet - då svänger det väldigt snabbt och snävt jämfört med hur det normalt fungerar. Detta är ju dock bara en vanesak det också.
 
Är det inte riktiga boggien på alla släpvagnar? Det timmersläp jag har erfarenhet av har en riktig boggie. Då hjälper det inte om man höjer eller sänker noshjulet. Inget av hjulen påveras av detta. Vagnen vrider sig bara king den axel där vagnen är infäst i boggien. Jag får rita en enkel bild
 
  • boggie.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad jag förstått är en hel del av de bilsläpvagnar vi i dagligt tal kallar boggiesläpar i själva verket tandemaxelsläpar, dvs två enkelaxlar monterade efter varandra, det förklarar MathiasS släpvagns uppförande. Rena boggieaxlar på husvagnar och släpvagnar vet jag inte hur vanligt det egentligen är...
 
Mitt "boggie-släp" har iaf två axlar.Om det också har en boggie-funktion har jag inte tänkt på. Lööve har tvåaxliga släp med boggiefunktion så dessa skulle kunna kallas boggiesläp.
 
Redigerat:
F
MathiasS skrev:
Mitt "boggie-släp" har iaf två axlar.Om det också har en boggie-funktion har jag inte tänkt på. Lööve har tvåaxliga släp med boggiefunktion så dessa skulle kunna kallas boggiesläp.

Lyfter du en axel då du hissar stödhjulet är det inget äkta boggi. Är som Gilbert säger väldigt vanligt att allt kallas boggi men det är förhållandevis sällsynt på vanliga kärror. Endast sett det på en biltransportkärra och det var en svindyr Lööve.
 
Rätta mig om jag har fel nu MEN boggie är det väl när axlarna sitter med ett c/c avstånd om mindre än 2m!?
Hur dom sen är fästa i chassiet spelar kanske roll men inte på namnet...
Finns ju en hel del lastbilar med boggie men inte så många där dom sitter på en vagga som beskrivs ovan.
När det gäller tandem så är det är man har drivning på mer än en axel på en boggie har jag för mig.

...men vad vet väl jag!? ;)
(Jo, jag vet att vissa släp med fler än en axel är jobbiga att baxa runt för hand så jag väljer att alltid backa med bilen!)
 
Redigerat:
När jag googlar lite får jag en känsla av att "boggie" betyder lite olika saker beroende på vad man pratar om.
 
MathiasS skrev:
Mitt "boggie-släp" har iaf två axlar.Om det också har en boggie-funktion har jag inte tänkt på. Lööve har tvåaxliga släp med boggiefunktion så dessa skulle kunna kallas boggiesläp.
En koll på www.loove.se ger vid handen att de flesta Löövevagnar med fyra hjul har vad Lööve kallar tandemaxlar, dvs två stycken enkelaxlar med gummitorsionsfjädring. Som tillval (och som standard på de riktigt tunga vagnarna) har Lööve vad de kallar boggieaxlar, ståltorsionsaxlar som är kopplade, dvs de samverkar och "flyter" över hinder på ett annat sätt än tandemaxlar. Som sägs i ett tidigare inlägg ovan, om man lyfter draget på en vagn med boggieaxlar kommer det främre hjulet att fjädra ned (till en viss gräns naturligtvis).

"Boggie" som uttryck kan betyda många saker, t ex ur ett fordonstekniskt konstruktionsperspektiv; "- Boggi är två axlar vilka har ett centrumavstånd mindre än 2 meter. I de fall en lastbil byggs med tre axlar, och avståndet mellan första och tredje axeln understiger fem meter räknas detta inte som boggi, utan som en "trippelaxel". (Om drift förekommer på mer än en av axlarna, kallas konstruktionerna ofta tandem respektive tridem.)

/baklastaren
 
Redigerat:
H
P-plats skrev:
Rätta mig om jag har fel nu MEN boggie är det väl när axlarna sitter med ett c/c avstånd om mindre än 2m!?
Hur dom sen är fästa i chassiet spelar kanske roll men inte på namnet...
Finns ju en hel del lastbilar med boggie men inte så många där dom sitter på en vagga som beskrivs ovan.
När det gäller tandem så är det är man har drivning på mer än en axel på en boggie har jag för mig.

...men vad vet väl jag!? ;)
(Jo, jag vet att vissa släp med fler än en axel är jobbiga att baxa runt för hand så jag väljer att alltid backa med bilen!)
Ja det är helt rätt. På fordon med luftfjädring har man ingen mekanisk lastfördelning mellan utan detta sköt med luftventiler. En boggie per definition är 2 axlar monterade efter varandra med ett C/C på mindre än 2 m. Vid mekanisk fjädring har man en boggievåg som fördelar lasten jämt mellan axlarna. Detta är en dyrare lösning samt att det är mer rörliga delar.
 
MathiasS skrev:
När jag googlar lite får jag en känsla av att "boggie" betyder lite olika saker beroende på vad man pratar om.

Ligger mycket i det...
 
Såhär är det. Äkta boggiaxlar har en torisionstav mellan axlarna som gör gången mjukare. Annars är det paraxlar, alltså 2 likadadana axlar som bara är skruvade fast . det är bara att titta under släpen för att kolla om det är paraxlar eller en äkta boggi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.