Blev det en Coolix? Själv har jag haft min i drift precis en vecka nu,Den lilla on/off maskinen.Jag blev positivt överraskad iallafall.Inte alls så mycket oväsen som folk påstår.Ett litet högre brumm när den slår på och det är allt.Annars är den precis lika tyst som mina två andra dyrare Fujitsu invertrar.Man får ju en härlig luft med pumpen eftersom luften cirkulerar ordentligt.Kändes redan 2 dagar efter jag satt igång den.Det luktade helt annorlunda i garaget.Den unkna doften försvann helt.Dessutom kändes det otroligt lyxigt att komma ner i garaget och det var 20gr varmt.Så jag har praktiskt taget bott i garaget på kvällarna när man kommit hem från jobbet:) När det gäller underhållsvärmen så hörde jag på ngt forum att det inte är fördelaktigt att förvara bilen i runt 8-10gr.Skulle vara mycket fuktighet i luften då.Inte vet jag om det är sant.Ngn här som vet? Tycker ialafall att det borde vara bättre än att förvara den utomhus. / Mats
 
H
Man ska inte slängs för mycket skit kring pumpar från Asien, de funkar i regel mycket bra. Har själv 3 st. som jag är mycket nöjd med. Bilen står bäst utomhus men föraren trivs att kliva in i en varm bil. Har precis bytat avgasröret på min vilket var på grund av att den alltid står varmt. Sen är det väldigt skönt att arbeta i ett garage med värme, fingrarna är lite lättare att röra.
 
Det blev en Coolix men den ligger kvar i kartogen ännu. Tidsoptimist som man är trodde jag nog att det skulle hänt lite över helgen på värmepumpsfronten men vinterdäck och grävningar på gården tog all tid. Risken är stor att det tar nån vecka innan jag hinner ge mig på pumpen men uppdatering kommer.
 
Att bilar inte mår bra av att stå varmt gäller inte säsongsbilar som förvaras över vintern som TS skriver om.
Tror inte temperaturen är särskilt avgörande utan relativa luftfuktigheten. Den kan sänkas genom att torka luften eller höja temperaturen. Några graders höjning av temperaturen jämfört med utomhus räcker om du inte duschar eller sölar med vatten i garaget.
Torka luften med en torrboll eller med värmepumpen gör också gott. En torrboll avslöjar ju också lite hur fuktig luften är, om det blir en massa vatten i burken.
 
Nu börjar det närma sig montage. Hade tänkt montera innedelen längst in i garaget på vänstra väggen blåsande åt höger. Kan väl kanske inte spela så stor roll var jag sätter den men är det nån som har nåt bättre förslag?

Garaget är ett helt vanligt dubbelgarage med Car-In portar.
 
På den ytan gör det ingen märkbar skillnad om du placerar den i mitten av en vägg eller ett hörn, det kommer värma fort och bra ändå.
 
Mikael_L skrev:
Avfuktar inte luft-luft-pumpen luften också?, som en extra fördel för dyra kära hobbybilar.
Vill bara säga att värmepumpar avfuktar INNOMHUSLUFTEN. Dels under avfuktningsdrift och att den även tränger ut fukt när fläkten är aktiv.
/Värmepumpsmannen
 
Nu är det på gång och installationen verkar enkel. Mindre enkel var Jula's universalkonsol för utomhusdelen att montera. Tänkte först bygga en konsol själv men trodde det här skulle bli en snabbare lösning. Men nej.
Konsolen skruvas ihop med M8x15 vagnsbult och låsmutter. Tanken är att fyrkantsdelen under vagnsbultens skalle ska hindra bulten från att rotera genom att greppa mot plåtramen vid åtdragning men plåten är inte många tiondelar tjock och fyrkantsdelen är dels låg och har rundade hörn!!
Det går inte att använda såna grejer. Jula säger de aldrig hört om problemet tidigare och att jag får nya bultar men jag tappade i alla fall tempo och blev sur..:mad:
 
Nu är den installerad och ger värme. Har kopplat på en kWh mätare separat för att kolla förbrukningen. Det var inte speciellt svårt men med bruksanvisningar som till den här känner man sig dum i huvudet fast man inte är det. Varför måste billiga grejer ha simpelt billiga instruktioner? Jag är besviken för det måste inte vara så. Det kostar inte mer att göra en enkel och hjälpande anvisning som underlättar installationen.

Hoppas bara att funktionen är bättre
 
Hallå, finns det möjlighet att få en uppdatering på hur det fungerat nu såhär några veckor senare? Funderar på att installera samma pump i vårt garage på 120m2 varav ca 80m2 är isolerat och skulle värmas till ~10 grader med möjlighet att snabbt höja temperaturen vid plastningsarbeten och ej fysiska arbeten. Kör elelement för uppvärmning idag så det bör sänka kostnaden rejält.
 
För att få lägre rumsvärme än va en sådan pump klarar är det bara att kapsla in inomhusdelen. så där den delen står så kommer de vara högre temperatur än va det är i resten av huset. Man lurar enheten delvis. Och på så vis kan man i vissa fall också få högre COP värde. (dvs om man jämför copvärdet som kanske är vid +8 grader)
 
Jodå, den fungerar alldeles utmärkt bra. Är nöjd med värmepumpen både för underhållsvärmen och att det går så snabbt att få upp "skruvtemp" om man ska ut och göra nåt. Kapaciteten är bra och jag gillar att en blöt bil torkar ganska snabbt och att den sen inte är fuktig eller rå inuti.
Vad det gäller köldtest så har det inte funnits förutsättningar att prova ännu men jag kan så här långt i alla fall bara rekommendera den här formen av värmekälla i garage.
 
hur drar den kwh-mässigt gentemot el-element, eller det kanske är lite tidigt att avgöra redan nu sålänge du inte mätt med mätaren över ett likartat dygn på båda värmekällor.
 
Mikael_L
danielr112 skrev:
För att få lägre rumsvärme än va en sådan pump klarar är det bara att kapsla in inomhusdelen. så där den delen står så kommer de vara högre temperatur än va det är i resten av huset. Man lurar enheten delvis. Och på så vis kan man i vissa fall också få högre COP värde. (dvs om man jämför copvärdet som kanske är vid +8 grader)
Är det något du provat själv?

Jag funderar på hur det funkar med lite andra saker då,
När den är "inkapslad" så går det väl knappast snabbt att värma upp garaget när man bestämmer sig för att meka?
Och hur fungerar avfuktning då?
 
jag hade en fundering att framöver bygga ett kontor med glasväggar i en hörna av garaget där innerdelen isf sitter, mao "inkapslad". värmen sprids ut i den större delen via ventilationshål som går att justera.
risken är ju att det blir svårt att hålla en jämn temperatur i den stora delen iom att kontorsdelen värms mycket snabbare, och att det blir svårt, även med öppen dörr, att få upp någon högre temperatur om det skulle behövas.
Enklare tror jag är ett el-element/värmefläkt i kontorsdelen som man kan slå på när det behövs iom att det blir en såpass liten volym som ska värmas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.