Redigerat:
Jag är också intresserad av själva förseglingen.
 
Jag har någon gång läst att man kan försegla med shellack. Testade det på några provbitar MDF och visst gick det att pensla på en två-tre gånger och sedan försiktigt slipa för hand med fint sandpapper. Dock hade samma resultat nog uppnåts med lite utspädd lackfärg...
 
HDF är precis som tidigare nämnt för utomhusbruk och golv mm.
För att få en bra yta på mdf, slipa/grunda/slipa..! Annars om man vill vara petig finns sprutspackel numer t ex på Clas Ohlson, dock bara plastic padding-varianten. Fanns en akryl-baserad förr vill jag minnas. Fast sprutspackel är mest om man vill få en slät yta på plyfa eller ändträ eg, nästan lite overkill annars.
 
phl skrev:
Jag har någon gång läst att man kan försegla med shellack. Testade det på några provbitar MDF och visst gick det att pensla på en två-tre gånger och sedan försiktigt slipa för hand med fint sandpapper. Dock hade samma resultat nog uppnåts med lite utspädd lackfärg...
eller 2 lager utspätt vitlim. bara pensla på och avsluta med en lättare slipning. funkar fintfint på saker du ska måla med vanlig vägg eller lackfärg.
 
Gjorde lite nya tester häromdagen eftersom lackering av en garderob byggd i MDF är förestående. Shellacken blir ju ruskigt bra. Fördelen med den är att man kan slipa den jämn och sedan efter det köra avrundningsfräsen. Snittet med fräsen blir då kanon eftersom shellacken sugits in rätt bra i MDF-kanten.

Testade även vitlimsblasket en andra vända och det blir tillräckligt bra. Dock måste det blaskas på innan kantfräsningen.

Jag står nu i valet och kvalet mellan lacken och limmet. Problemet som jag ser det är att jag måste behandla hela garderoben, inte bara kanterna för att undvika att MDF:en reser sig. Det känns _rätt_ drygt att shellacka en hel garderob. Vitlim är ju lite billigare och smidigare då...
 
Hur gick det Ph? Håller på att skära till en hylla i 19mm MDF till storkillens rum och snart är det dags för målning. Menar du att man kan shellacka kanten och sen fräsa? I min värld (som inte alltid är så stor) så fräs först, smeta på shellac och fint sandpapper efter det. Men kan fräsa istället så är det ju kanon!!!

Jag hade inte för avsikt att förbehandla mer än kanterna...Räcker inte det?
 
Jag har dålig erfarenhet av vattenbaserad färg direkt på MDF. Jag tycker att fibrerna reser lite grann. Inget direkt problem om man rollar men ska man spruta tycker jag det blir kasst. Jag har fram till häromdagen aldrig gjort något åt MDF:en förutom på kanterna men garderoben som just står och torkar ute i garaget är faktiskt shellackad även på de stora ytorna.

Spontant blir det bättre finish men än så länge har jag bara fått på shellacken, slipat den och sedan fått på häftgrund. Kom inte riktigt överrens med min HVLP-spruta men vi får väl se hur det ser ut när det torkat.

Vad gäller kanterna så fick jag väldigt fina kanter genom att mätta kanten med shellack, slipa och sedan fräsa. Troligtvis går det lika bra att slipa, fräsa och sedan smeta på lacken.
 
Ålrajt... Låter som ett spännande projekt. Vad har du för en HVLP spruta? jag har en Earlex 3900 någonting som jag aldrig använt förut men som med all sannolikhet snart ska premiärprovas. Har du ngn speciell färg till sprutningen?
 
Jag har en billig HVLP conversion gun från italienska ANI. Förmodligen rätt mögig, kostar väl en femhundring eller något. Har inte sprutat den aktuella grundfärgen innan och den var ruskigt tjock. Har inte så mycket spruterfarenhet att jag alltid får till färgviskositet och sprutinställningar. Man lär sig lite varje gång man orkar maskera halva garaget och asa fram allting ;)

Jag sprutade med Flüggers häftgrund. Tänkte spruta deras vattenbaserade snickerifärg på den sedan. Kör Flügger eftersom jag har en Flüggerbutik 300m ner på gatan.
 
Vattenbaserade färger reser som sagt mer än syra härdande lacker funkar hyfsat till mdf detaljer men mindre bra till furu detaljer. Har man tex kört en större fräs med lager på och kör vattenbaserad på får man en snygg markerag linje där kullagret gått. Det här att kladda med limm och schellack med en riktig grund färg som hänger bra så behöver man bara grunda en gång möjligen 2 om man har väldigt besvärliga frässpår.
 
Jag hänger faktiskt inte riktigt med på vad du menar snickarfrasse. Om kontentan är att det är bättre att grunda med en icke-vattenbaserad färg så kan jag nog hålla med. Nackdelen är att det är ungefär 10 gånger tradigare att slabba med sådan färg i kombination med färgspruta ;(
 
Ja var väll dit jag ville komma ja. Så mycket besvärligare är det inte tycker jag lite jobb för en bättre yta snarare. Jag tycker det låter besvärligare att kladda med massa annat flera gånger innan man kan grunda.
 
  • Gilla
gladpack1
  • Laddar…
Ja, nästa MDF-projekt får nog bli grundat med dito grundfärg. Grunda med shellack fungerade men tyvärr orkade jag inte göra det med spruta utan körde på lacken med pensel. Fick slipa den lite efteråt och på några ställen slipade jag igenom lacken vilket ju givetvis gjorde att MDF:en reste sig på de ytorna ;(
 
Då jag just nu håller på att både fräsa och såga i MDF för att sen slipa / lacka så här kommer mina 0,02€.

Fixat till ytan som den skall vara, fräst eller sågad kvittar. Grundmåla med roller, vänta och slipa med 240 papper - Kör med en oscillerande slipmaskin + en fein för den frästa ytan då den är vågig. Blir ett utmärkt resultat på alla ytor.

Lack grundmålning från Becker, inget fancy stuff alls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.